راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا «سککوک» مهم است؟

عضو هیات مدیره بانک ملی معتقد است پرداخت تسهیلات در قالب تامین مالی زنجیره تولید می‌تواند با جلوگیری از انحراف منابع، طرح تامین مالی تولید را با موفقیت همراه کند.

محمود شایان، عضو هیات مدیره بانک ملی اجرای پروژه «سککوک» را یکی از اقدامات مهم بانک ملی ایران ارزیابی و خاطرنشان کرده که در این طرح تسهیلات به صورت مستقیم به حساب تولیدکننده واریز خواهد شد و گردش پول کاذب از بین خواهد رفت.

این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی اخیراً چندین مرتبه بر لزوم برنامه‌ریزی شبکه بانکی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تاکید کرده است. همتی همچنین اعلام کرده که در کنار تلاش‌های جاری بانک‌های کشور برای تأمین مالی تولید، طرح تامین مالی مولد در جهت جلوگیری از رکود و اعاده رونق تولید به کار گرفته می‌شود.

بنابر گفته رییس کل بانک مرکزی در طرح «تامین مالی مولد» با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش پاسخ داده می‌شود و از انحراف منابع به سمت فعالیت‌های غیرمولد به خوبی ممانعت می‌شود.

بحث مصرف منابع در مسیر معین شده شاید مهم‌ترین بخش این طرح باشد، چراکه در گذشته نیز طرح‌های زیادی برای رونق تولید و خروج از رکود در دوره‌های مختلف با اتکا بر اعطای تسهیلات در دستور کار قرار گرفته اما این تسهیلات به تولید منجر نشده و اهداف پیش‌بینی شده به تحقق نپیوسته است. مطلبی که رییس کل بانک مرکزی نیز بر آن صحه گذشته و عنوان کرده که با وجود رشد بالای کل‌های پولی و به ویژه نقدینگی طی سال‌های گذشته، تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی همچنان با دشواری مواجه بوده است.

از سوی دیگر انحراف در تسهیلات رونق تولید، هدررفت سرمایه ملی را در پی خواهد داشت و زمینه‌ساز بدبینی و نارضایتی مردم نسبت به نظام بانکی و مجموع مدیریتی کشور خواهد شد، از این رو اتخاذ تدابیر و زیرساخت‌هایی برای تخصیص هدفمند منابع به فعالیت‌های تولیدی باید در اولویت نظام بانکی و سایر دستگاه‌‌های ذیربط قرار گیرد.

.

تامین مالی زنجیره تولید با سککوک

هرچند هنوز جزییات طرح «تامین مالی مولد» اعلام نشده اما آنچه که از گفته رییس کل بانک مرکزی بر می‌آید این است که تامین مالی زنجیره تولید، ستون اصلی این طرح خواهد بود. زمانی که تسهیلات در قالب زنجیره تامین تزریق می‌شود، به جای اینکه وام به صورت نقد پرداخت شود، صرف خرید مواد اولیه خواهد شد یا تسهیلات روی خط خرید دین اسناد تجاری قرار می‌گیرد که با این اقدام در قالب زنجیره تامین، منابع به صورت هدفمند به موضوع مصرف هدایت می‌شود.

یکی از بهترین راه‌های تامین مالی زنجیره تولید انجام این اقدام بر بستر وب است. در همین زمینه مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی می‌گوید: «موضوع تأمین مالی همواره یکی از مشکلات بنگاه‌ها به‌ منظور راه‌اندازی و تأمین سرمایه در گردش است، ازاین‌رو ایجاد سامانه و پلتفرم‌های نوین برای تأمین مالی می‌تواند منجر به افزایش تولید، راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در کشور شود.»

خاتونی می‌افزاید: «سککوک» یکی از سامانه‌هایی است که با ایجاد یک زنجیره تولید تا مصرف و همچنین تأمین مالی در تمام بخش‌ها ازجمله تأمین مواد اولیه و ایجاد اعتبار برای مصرف‌کنندگان به‌منظور خرید محصولات این سامانه از طریق ابزار برات الکترونیکی و با ضمانت صندوق‌های تضامین می‌تواند نقش مؤثری در شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد.»

در این رابطه فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با مثبت ارزیابی کردن عملکرد این سامانه گفته است که تحولاتی از جمله راه‌اندازی سامانه سککوک می‌تواند نویدبخش تجارت الکترونیک و اقتصاد هوشمند به معنای راهبردی آن باشد. او معتقد است که اگر بانکداری دیجیتال شکل بگیرد ناخواسته بخش‌های دیگر را نیز همراه خود می‌کند زیرا اقتصاد کشور ما بانک‌محور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.