راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دوبی قصد دارد به اولین شهر هوشمند مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین جهان تبدیل شود

امارات متحده عربی برنامه‌ریزی کرده تا سال 2020 میلادی، به اولین دولت بلاکچینی دنیا تبدیل شود.

دوبی سی سال قبل با دوبی کنونی تفاوت بسیار دارد. در حال حاضر این شهر به یک قطب بزرگ تجاری تبدیل شده و میلیون‌ها توریست از سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند. دولتمردان این کشور قصد دارند طرح «دوبی هوشمند» را پیاده‌سازی کنند و چنین تحولی شگفت‌انگیز است.

پول حاصل از فروش نفت، به شکلی هوشمندانه، برای ساخت معماری‌های جهانی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل صرف شده و اکنون، دوبی به شهری پیشرو تبدیل شده که مالیات کسب‌وکارهای آن نزدیک به صفر است. همسایگان نفت‌خیز همسایه، نتوانسته‌اند از ثروتی که در دست دارند، به خوبی بهره ببرند، ولی دوبی از فرصت‌ها نهایت استفاده را برده و به یک منطقه آباد در وسط صحرای عربستان تبدیل شده است.

امروزه دوبی به یک قطب فرهنگی، توریستی و تجاری تبدیل شده و نه‌ تنها در خاورمیانه، بلکه در کل جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شهر خود را برای میزبانی از «اکسپو 2020» آماده می‌کند، ولی ما در این مطلب قصد داریم به نکته مهم‌تری اشاره کنیم.

امارات متحده عربی برنامه‌ریزی کرده تا سال 2020 میلادی، به اولین دولت بلاکچینی دنیا تبدیل شود.

طرح دوبی هوشمند یک مشارکت عمومی – خصوصی است و هدف آن است که از طریق تکنولوژی بلاکچین، یک شهر کارآمد ایجاد شده و یک تجربه یکپارچه هوشمند برای شهروندان این منطقه فراهم شود. دست‌اندرکاران این طرح به مزایای دیگر یک دولت مبتنی بر بلاکچین نیز اشاره کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است:

1) هزینه

با مبلغی که در طول یک‌ سال برای تهیه یک میلیارد صفحه کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان 4 میلیون کودک گرسنه را سیر کرد.

2) زمان:

اگر زمانی که در طول یک‌ سال برای تهیه یک میلیارد صفحه کاغذ صرف می‌شود را حذف کنیم، هر فرد 40 ساعت زمان بیشتری خواهد داشت تا به کارهای مورد علاقه خود بپردازد.

3) محیط‌زیست

با چاپ نکردن یک میلیارد صفحه کاغذ در طول یک سال، می‌توان از قطع شدن 130 هزار درخت جلوگیری کرد.

کارشناسان حوزه قضایی دوبی، آگاهی زیادی در مورد تکنولوژی دارند. این شهر اولین تاکسی پرنده خودران را مورد آزمایش قرار داده، در سال 2017 نام خود را به عنوان اولین شهری که خدمات پلیس رباتی را عرضه می‌کند، به ثبت رسانده و یکی از معدود مناطقی است که دارای وزیر هوش مصنوعی است. این وزیر در اواخر سال 2017 به سمت خود منصوب شده است.

دولت اداره کننده این شهر، قصد دارد تحولات دیگری را نیز اعمال کند. دیجیتالی‌سازی تمامی خدمات، از درخواست ویزا گرفته تا پرداخت قبوض و تمدید گواهینامه، نمونه‌هایی از این تحولات هستند. لازم به ذکر است که خدمات نامبرده، در طول یک سال باعث تولید حدود 100 میلیون سند و مدرک می‌شوند. پس از تبدیل شدن دوبی به اولین شهر مبتنی بر بلاکچین، تمامی اسناد و مدارک مذکور به صورت امن و از طریق تکنولوژی بلاکچین مدیریت خواهند شد.

دوبی به نام «شهر آینده» مشهور است و قصد دارد با نشان دادن عملکردی موفقیت‌آمیز اثبات کند که شایسته چنین لقبی بوده است.

این شهر سرمایه‌گذاری‌های کلانی را برای رسیدن به این هدف انجام داده. تیم حاضر در «دفتر دوبی هوشمند» نیز مطمئن هستند که پروژه را به خوبی و حتی شاید زودتر از موعد، به پایان خواهند رساند.

بالغ بر 20 مورد کاربردی برای این پروژه تعریف شده‌ و تعدادی از آن‌ها، به مرحله اجرا رسیده‌اند. رکورد کردن تراکنش‌های ثبت زمین نمونه‌ای از این موارد کاربردی است. دولت دوبی به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در طرح شهر هوشمند، با کمپانی‌هایی مانند «آی‌بی‌ام» و «کانسن‌سیز» وارد مشارکت شده است.

یکی از دستاوردهای قابل توجه این حوزه، در سال 2018 رخ داد. در این سال، با همکاری دفتر دوبی هوشمند و وزارت دارایی دوبی، اپلیکیشن پرداخت خرد «دوبی‌پی» به تکنولوژی بلاکچین مجهز شد. پلتفرم دوبی‌پی از 40 سازمان دولتی و غیر دولتی پشتیبانی می‌کند و تنها در سال 2017 توانسته 35 میلیون دلار را مدیریت کند.

سیستم جدید به پلتفرم کمک می‌کند تا فرآیند تسویه و ثبت تراکنش‌ها را به صورت آنی انجام دهد. روش پرداخت فعلی دشوار و زمانبر است؛ گرفتن صورت مغايرت پرداخت‌ها به صورت فیزیکی انجام می‌گیرد؛ در نتیجه، زمان تسویه به 45 روز می‌رسد و کارمزد پردازش نیز از مشتری دریافت می‌شود.

فاز اول این سیستم پردازش آنی را دو اداره دولتی، به نام‌های «سازمان آب و برق دبی» و «سازمان دانش و توسعه انسانی» مورد آزمایش قرار داده‌اند. در این فاز آزمایشی، 5 میلیون تراکنش در دفترکل توزیع شده مورد پردازش قرار گرفت. بر طبق یک بیانیه، نهادهای دولتی مانند پلیس دوبی، سازمان راه‌ها و حمل و نقل، فرودگاه‌های دوبی، گمرک دوبی، شهرداری این شهر و غیره نیز به پلتفرم جدید مبتنی بر تکنولوژی دفترکل توزیع شده مجهز خواهند شد.  

در اوایل سال میلادی گذشته، اداره گردشگری دوبی اعلام کرد که یک تحول گسترده را در سیستم فعلی خود انجام خواهد داد و بازاری مجازی مبتنی بر بلاکچین را راه‌اندازی خواهد کرد. سازمان راه‌ها و حمل و نقل نیز قرار است در سال 2020، یک سیستم مدیریت وسائل نقلیه را به‌کار بگیرد. همچنین بزرگترین بانک دوبی اعلام کرده که به منظور جلوگیری از تقلب، یک پروژه بلاکچینی را کلید زده است.

در ماه آوریل سال گذشته، نخست وزیر امارات متحده عربی استراتژی بلاکچینی 2021 این کشور را تبیین کرد. این استراتژی بر روی چهار رکن پایه‌ریزی شده است که عبارتند از: خوشحالی ساکنان کشور، بهره‌وری دولتی، قانون‌گذاری پیشرفته و کارآفرینی جهانی.

تمامی اقدامات نامبرده و همچنین طرح دوبی هوشمند توجهات جهانی را برانگیخته‌اند. تمامی کشورهای جهان تلاش‌های بلندپروازانه بلاکچینی دوبی را می‌ستایند و انتظار می‌رود که این شهر، گام‌های بزرگتری را در مسیر بکارگیری تکنولوژی‌های نوظهور بردارد.

منبع: مدیوم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.