راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز نوآوری ایران‌زمین با تمرکز بر استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک، اینترنت اشیا و سلامت آغاز به‌ کار کرد / اینالویی: باید محرکی مانند بانک از فضای نوآورانه حمایت کند

مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری ایران‌زمین توسط بانک ایران‌زمین و شرکت شتابدهنده فناوری نوتاش 16 تیرماه با حضور مدیران این بانک، جمعی از فعالان بانکی و اصحاب رسانه برگزار شد. این مرکز که هدف خود را تکمیل حلقه‌های ناقص در اکوسیستم نوآوری معرفی کرد، با پنج تیم استارت‌آپی در حوزه‌های فین‌تک، کشاورزی و پزشکی فعالیت خود را آغاز کرده است.

.

حمایت از تمامی زیست‌بوم نوآورانه کشور

سیدمحمد حسینی ناظر، مدیرعامل مرکز نوآوری ایران‌زمین در ابتدای این مراسم گفت: «این مرکز به‌عنوان جدیدترین عضو زیست‌بوم کشور با همکاری بانک ایران‌زمین خردادماه امسال راه‌اندازی و بهره‌برداری شد.»

او هدف از راه‌اندازی این مرکز را حمایت از تمامی زیست‌بوم نوآورانه کشور دانست و گفت: «شعار ما در مرکز، «نوآوری به گستره ایران زمین» است. زیست‌بوم نوآورانه بدون هم‌زیستی ارکان اصلی آن یعنی مراکز علمی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و غیره قدرت زیست حیات ندارد. ما در این مرکز تلاش می‌کنیم همه این ارکان را با هم جمع کنیم.»

.

ارائه پلتفرم باز

فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین در این مراسم از تفاوت این مرکز با دیگر مراکز نوآوری گفت. به گفته او اگر درباره استارت‌آپ‌های فین‌تکی صحبت می‌کنیم باید در کنار آن بانکداری دیجیتال و باز نیز وجود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه اکنون بیش از 200 سرویس پلتفرم باز داریم، توضیح داد: «در این مرکز خدمات در قالب پلتفرم باز ارائه می‌شود. همچنین به‌زودی در حوزه پراخت و بیمه نیز خدمات خود را بر پلتفرم باز و اپلیکیشن بانک ایران‌زمین ارائه می‌دهیم.»

او ادامه داد: «از دیگر خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، به حوزه مالی مربوط است. در حال حاضر استارت‌آپ‌ها در حوزه مالی مشکلات بسیاری دارند. ما در این مرکز با سیستم مشاوره مالی سعی کرده‌ایم خدمات مناسبی را برای استارت‌آپ‌ها ارائه دهیم.»

ارائه خدمات فنی برای استارت‌آپ‌ها از دیگر خدماتی بود که به گفته اینالویی در این مرکز ارائه می‌شود.

.

ایجاد بازار اولیه برای استارت‌آپ‌ها و ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال

نکته دیگری که معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین به آن اشاره کرد، ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال در مرکز نوآوری ایران‌زمین است. او توضیح داد: «اکنون مدل‌های سرمایه‌گذاری بر روی تعداد مشتریان و بازار تمرکز دارند. فضای ورود به بازار و فروش برای استارت‌آپ‌ها فضای راحتی نیست. در این مرکز با ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال می‌خواهیم بازار اولیه را برای استارت‌آپ‌ها فراهم کنیم.»

او در ادامه با بیان اینکه حتماً باید محرکی مانند بانک از فضای نوآورانه حمایت کند، گفت: «اگر این حمایت‌ها نباشد ممکن است این مراکز به‌زودی شکست بخورند و محو شوند.»

.

استارت‌آپ‌ها باید رتبه‌بندی و درجه‌بندی شوند

اینالویی برای ارتقای مرکز نوآوری به رتبه‌بندی و درجه‌بندی استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: «جای این رتبه‌بندی در کشور خالی است که می‌توان از توان سیستم‌های دانشگاهی در این زمینه استفاده کرد.»

او همچنین ضمن اشاره به اینکه مرکز نوآوری ایران‌زمین باید به فضای بین‌الملل نیز ورود پیدا کند، گفت: «هرچند تاکنون این مرکز مذاکراتی را با کشورهای سوئد، هلند و استرالیا انجام داده، اما انتظار این است که این کار توسعه بیشتری پیدا کند و مبادله ایده و استارت‌آپی داشته باشیم. همچنین از آخرین روند تکنولوژی‌ها در فضای بین‌المللی بهره ببریم.»

به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک این مرکز در شروع کار بر استارت‌آپ‌هایی در حوزه اینترنت اشیا، داده‌کاوی، گردشگری، سلامت و انرژی تمرکز کرده است. انتظار این است که کم‌کم و با توجه به توانی که ایجاد می‌شود به حوزه‌های دیگر صنعت فناوری اطلاعات هم وارد شویم.

.

رفتار صادقانه و درست، اساس فعالیت مرکز

عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران‌زمین سخنران مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری ایران‌زمین با اشاره به اینکه از دوسال پیش برای تبدیل بانک ایران‌زمین به بانک دیجیتال برنامه‌ریزی کرده بودیم، گفت: «خوشحالیم که اکنون با ایجاد فضای نوآورانه توانسته‌ایم، بستری را برای ارائه خدمات به استارت‌آپ‌ها و کسانی که ابتکار دارند، فراهم کنیم.»

او ادامه داد: «امیدواریم افراد توانمند بتوانند در این فضا با اطمینان فعالیت خود را انجام دهند و از ظرفیت‌های آن در کسب‌وکار خود استفاده کنند. هدف اصلی این مرکز این است که افرادی که خلاقیت دارند، بتوانند با اطمینان در این فضا کار کنند و ایده‌های خود را عملیاتی کنند. همچنین از امتیازات ایده‌های خود بهره‌مند شوند. رفتار صادقانه و درست چیزی است که باید در این مرکز به‌وجود بیاید و به آن توجه کرد.»

در ادامه، مراسم افتتاح این مرکز توسط مدیرعامل و معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین و مدیرعامل مرکز نوآوری و جمعی از فعلان بانکی برگزار شد و پس از آن تفاهم‌نامه همکاری مرکز نوآوری ایران‌زمین با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

این مرکز در خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ونک واقع شده و صاحبان ایده و کسب‌وکارهای استارت‌آپی، درخصوص نحوه تعامل و همکاری با این مرکز می‌توانند به سایت مرکز نوآوری ایران‌زمین مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.