راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با چهارچوب ITIL هزینه‌ها را کاهش و سود را افزایش دهید

در هر شغل و صنعت، بهترین شیوه برای انجام دادن کاری وجود دارد. به عنوان مثال در صنعت هواپیماسازی بهترین روش‌هایی برای به پرواز درآوردن هواپیما وجود دارد و یا در بین متخصصان و جراحان همیشه بهترین روش‌هایی برای جراحی بیماران وجود دارد یا در یک شرکت به عنوان مثال در بخش منابع انسانی، بهترین روش را می‌توان بهترین شیوه برای استخدام کارمندان جدید نام برد. در صنعت IT و خدمات آن بهترین روش‌ها و تجارب در قالب چارچوبی به نام ITIL جمع آوری شده است.

به طور خلاصه، چارچوب ITIL با ارائه یک چارچوب (مجموعه‌ای از فرآیندها) آگاهی از بهترین شیوه‌های اجرا را برای شرکت‌ها و واحدهای سرویس محور به دنبال خواهد داشت. چارچوب ITIL کارآمدترین راهکار اجرایی برای هر سازمان ارائه کننده خدمات مبتی بر فناوری اطلاعات است. شرکت مشاوره مدیریت پیشداد سرویس جزء شرکت‌های معتبر در ایران است که در زمینه مشاوره و پیاده سازی ITIL کار می‌کند و از حضور مشاوران خبره در این زمینه بهره‌مند می‌باشد و در تمام مراحل کار در کنار مشتریان خود است. استدلال کارشناسان خبره بر آن است که این چارچوب برای 33 سال است که در اکثر بخش‌های فناوری اطلاعات از جمله بانک‌های بین المللی بکار گرفته شده است و نتیجه بهره‌گیری سازمان‌ها از بهترین روش‌های تجریه شده مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته برای کلیه صنایع خدمت محور به خصوص بانک‌ها مشخص شده است. چارچوب ITIL درحال حاضر در تمام اروپا و شمال آمریکا، خاورمیانه (ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس) به طور گسترده‌ای بکار گرفته می‌شود.

در بانک‌های معتبر جهانی به طور متوسط 7 الی 10 درصد از سود سالیانه را صرف بهبود مستمر و ارتقا سطح کیفی ارائه خدمت در بخش فناوری اطلاعات خود بکار می‌برند. این نشان دهنده‌ی اهمیتی است که این موضوع برای آنها دارد. شاخص اصلی بهبود در این گونه سازمان‌ها، ثبات کارکرد سیستم‌های ارائه کننده خدمت (سیستم‌های بانکی و پرداخت) در بالاترین سطح کیفیت خود می‌باشد. دیدگاه علم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز برای ارائه خدمات قابل اعتماد برای مشتریان، در دسترس بودن همیشگی خدمات است. از این رو با پیاده سازی چارچوب ITIL در بخش IT، شرکت‌ها می‌توانند شاخص‌های دقیق و عوامل که قبلا در مدیریت IT نامشهود بوده است را محاسبه کند و به راحتی دریابد کدام یک از بخش‌های مجموعه بخش‌هایIT عملکرد موثرتری داشته است و عملکرد کدام نرم افزار، سخت افزار و یا گروه ضعیف است. این امر باعث می‌شود تا سازمان‌ها بتوانند میزان هزینه‌هایی که به دلیل عملکرد نا مناسب تجهیزات و یا نرم افزار اندازه گیری و به مدیریت بهتر و همسو با پیمانکاران بیرونی دست یابد. از طرفی با بهره گیری از نرم افزارهای همسو علم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات از قبیل HP,IBM,helpLine (که لازم به ذکر است شرکت مشاوره مدیریت پیشداد سرویس تنها نماینده‌ی انحصاری helpLine در ایران است و تنها نرم افزاری است که به صورت استاندارد در بازار ایران و منطبق بر استانداردهای بین اللملی در این زمینه در ایران وجود دارد) به گزارش‌هایی دست یابند که جزئیات کیفیت و وضعیت سیستم‌ها را به صورت لحظه‌ای تولید می‌نماید.

به طور کلی نمی‌توان ادعا کرد که سیستم‌ها در کلیه ساعات شبانه روز به صورت بهینه در حال انجام کار و بدون اختلال و قعطی هستند. ولی می‌توان شرایطی فراهم کرد که قطعی‌ها و نواقصی که پیش می‌آید در کمترین زمان ممکن رفع گردد. برای رسیدن به این درجه از اطمینان باید همه رویدادهای سیستم ثبت شده و رخدادهای غیر عادی کنترل و مدیریت گردد. با اجرای کامل چارچوب ITIL و استفاده از ابزارها و نرم افزارهای این علم این امر فراهم می‌شود. در حال حاضر ممکن است بسیاری از سازمان‌ها برای مشخص کردن مشکلات و دلیل و مسئول آن رویه‌ی مشخصی نداشته باشند. ولی با بهره گیری از بهترین روش‌های تجربه شده صنعت خود، این سازمان‌ها می‌توانند مشکلات را بسیار سریع رفع و در قالب ساختار یافته و حرفه‌ای مشخص نمایید. به عنوان مثال، اگر شرکت‌هایی که به ارائه خدمت به سازمان‌ها و بانک‌ها فعالیت می‌نمایند. با تعریف سطح مورد نیاز خدمت رسانی بانک به صورت علمی و پارامتری می‌تواند به صورت مداوم سطح سرویسی که ارائه می‌دهد را پایش نماید. در صورتی که به دلیل فقدان گزارش‌های دقیق میزان خسارتی که این گونه شرکت‌ها به بانک‌ها وارد می‌نمایند از میزان جریمه‌ای که بانک‌ها برای آنها در نظر گرفته است کمتر بوده و نحوه محاسبه خسارت شفاف صورت نمی‌گیرد. از طرفی هزینه قطعی‌هایی که مربوط به شرکت ارائه دهنده‌ی خدمت به بانک نیست دقیق محاسبه نمی‌گردد و به صورت معمول آنها باید هزینه‌هایی که مسبب آن نبوده‌اند را نیز پرداخت کنند. محاسبه دقیق هزینه‌ها و جریمه‌ها تنها با پیاده سازی چارچوب ITIL در بخش IT بانک‌ها و بر اساس توافقنامه‌ی سطح سرویس (SLA) که بین بانک و ارائه دهندگان خدمات (پرداخت، شعبه، نرم افزار) به بانک مشخص می‌شود امکان پذیر است که در بندهای قرداد SLA، سطح خدمات، زمان ارائه خدمات و میزان جریمه مشخص می‌گردد و در موقع بروز مشکل کنترل هزینه به راحتی امکان پذیر است.

با بهره گیری از چارچوب ITIL در سازمان‌ها به دلیل مشخص بودن هزینه‌ها تمام خدمات با جزئیات، مدیریت هزینه به صورت بهینه تری انجام می‌شود و مدیران به راحتی می‌توانند با توجه به شرایط اقتصادی که در آن هستند در ارائه دادن و یا ندادن خدمتی خاص بدون اینکه به رضایت مشتری و سود آوری بخش صدمه‌ای بزند تصمیم بگیرند. درمدیریت سنتی عموما راهکار برای رفع عمده مشکلات قطعی‌ها با هزینه کردن با خرید یک سخت افزار یا نرم افزار صورت می‌‎گیرد در صورتی که با بهره گیری از فرآیندها و راهکارهای علم مدیریت خدمات این خریدها کمتر شده و اگر هم این خرید‌ها صورت پذیرد آنها هدفمند، همسو و مدیریت شده باشند. این به آن معنا است که با مدیریت خدمت رسانی به صورت علمی مدیریت هزینه‌ها، افزایش سود و کاهش زیان برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.