راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) دقیقا چیست و چه مزایایی دارد؟

همه کسانی که بیت‌کوین و بلاکچین را می‌شناسند به خوبی می‌دانند که تمرکززدایی چیزی است که هسته بیت‌کوین و اکثر کریپتوکارنسی‌ها را تشکیل داده است. تمرکززدایی قدرت و توزیع آن میان شبکه‌ای از بازیگران، وعده‌ای است که براساس آن این اکوسیستم متولد شده است. درواقع تلاش برای از بین بردن یک نهاد متمرکز که کنترل و نگهداری قدرت را در اختیار دارد ابتدا در وایت‌پیپر اصلی بیت‌کوین صورت گرفت.

از آن زمان به بعد، بیت‌کوین موجب ایجاد مجموعه‌ای از ارزها و پروژه‌های غیرمتمرکز بود. یکی از پیشرفت‌هایی که در این فضا اتفاق افتاد، ظهور اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا همان DApps بود. بیشتر رشد و خلق اتریوم، دومین پروژه بزرگ کریپتو در جهان، یکی از اصلی‌ترین عوامل پیشرفت‌های این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

خود اتریوم یک کامپیوتر جهانی مجازی غیرمتمرکز است که به هرکسی امکان اجرای برنامه روی آن را می‌دهد و افراد می‌توانند به نتایج ارائه‌شده توسط این کامپیوتر اعتماد کامل داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود که اتریوم به پلتفرم ایده‌آلی برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تبدیل شود.

.

DApp دقیقا چیست؟

یک اپلیکیشن غیرمتمرکزشده چیست و چه تفاوتی با یک اپلیکیشن معمولی دارد؟ باید گفت که Dapp، اپلیکیشنی است که بک‌اند آن روی یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا اجرا می‌شود؛ در صورتی که اپلیکیشن‌های معمولی روی سرورهای متمرکز اجرا می‌شوند و می‌توانند نسبت به یک نقطه شکست هم حساس و ضعیف باشند در صورتی که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، به صورت رمزنگاری‌شده روی بلاکچین ذخیره می‌شوند تا از بروز چنین نقاط شکستی جلوگیری کنند.

با اینکه ایده ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، ایده جدید و نویی است اما به معنای واقعی یک تعریف مشخص و واحد ندارند. بنیاد اتریوم سه مدل از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در وایت‌پیپر خود معرفی کرده است که در ادامه خلاصه‌ای از آنها را ارائه می‌دهیم:

اپلیکیشن‌هایی که پول را مدیریت می‌کنند: Dapp، اپلیکیشن‌هایی هستند که به کمک بلاکچین و ارز اصلی خودشان به کاربران امکان تبادل ارزش به شیوه فرد به فرد را می‌دهد. بیت‌کوین بهترین نمونه‌ای است که می‌توان معرفی کرد.

اپلیکیشن‌هایی که پول را با رویدادهای دنیای واقعی ادغام می‌کنند: مثالی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند شامل رویدادهای دنیای واقعی باشد که موجب اجرای قراردادهای هوشمند می‌شود. برای مثال اگر یک سری معیارها در نظر گرفته شود؛ مانند رسیدن محموله به بندر با کمک ردیابی RFID، سپس می‌توان گفت که قرارداد هوشمند انجام شده و سرمایه بین مشارکت‌کنندگان تبادل شده است.

سازمان‌های ناشناس غیرمتمرکز (DAO’s): این سازمان‌های ناشناس غیرمتمرکز، سازمان‌های بدون رهبر روی بلاکچین هستند. سازمان‌های ناشناس غیرمتمرکز مجوعه‌ای از قوانین از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اجرا می‌کنند که چگونگی امکان رای دادن اعضا و آزاد کردن سرمایه شرکت را کنترل می‌کند.

.

مزایای DAppها

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نسبت به اپلیکیشن‌های سنتی از یک سری مزایا برخوردارند که آنها را معرفی می‌کنیم:

امنیت: همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند و به همین خاطر هیچ نقطه شکست تکی ندارند و برای آپ‌تایم وابسته به یک سرور نیستند. از آنجایی که بلاکچین به صورت طبیعی غیرقابل تغییر هستند به همین خاطر اطمینان اعتبار داده‌های مرتبط با Dappها که روی بلاکچین ایجاد شده‌اند، تامین می‌شود.

ادغام با کریپتوکارنسی‌ها: اپلکیشن‌های غیرمتمرکز را به راحتی می‌توان با کریپتوکارنسی‌ها ادغام کرد و همین موضوع انگیزه کافی برای ماینینگ و دریافت کوین را به کاربران می‌دهد. Dappها می‌توانند توکن‌های منحصربه فرد خودشان را هم ایجاد کنند. اپلیکیشن‌هایی که روی اتریوم قرار دارند، می‌توانند از استاندارد ERC-20 استفاده کنند و توکن مخصوص خودشان را روی بلاکچین اتریوم خلق کنند.

مقاوم در برابر مداخله‌های خارجی: ماهیت غیرمتمرکز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و این واقعیت که می‌توانند قوانین از پیش برنامه‌نویسی‎شده داشته باشند، بدان معنا است که آنها به راحتی می‌توانند دربرابر بازیگران خارجی مقاوم باشند. آنها اساسا اپلیکیشن‌های غیرقابل توقفی هستند که به هیچ‌وجه امکان دستکاری آنها توسط شرکت‌ها و دولت‌ها وجود ندارد.

.

آینده DAppها

ما همچنان در روزهای اولیه ظهور فناوری بلاکچین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستیم. در حال حاضر اتریوم انتخاب اصلی بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. هرچند که پروژه‌های بسیار دیگری مانند NEO، ICON، Cardano و Lisk هستند که بلاکچینی می‌سازند که می‌تواند میزبان Dappها باشد.

اتفاق جالبی است که Dappها چطور میان صنعت بلاکچین رشد می‌کنند و چه قاتل Dappهایی در بازار پیدا می‌شوند که می‌توانند توجهات را به خود جلب کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.