راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس ورود یکپارچه اپل / محافظ اطلاعات شخصی یا یک تله تبلیغاتی دیگر؟

سوم ژوئن، کریگ فدریگی، مدیر نرم‌افزاری اپل در سخنرانی خود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC)، چنین بیان کرد که حریم خصوصی شامل «همه کارهایی است که ما انجام می‌دهیم.»

پس از گذشت مدت کوتاهی از این سخنرانی، او در عمل نیز صحبت‌هایش را به اثبات رساند. آخرین به‌روزرسانی‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف اپل ازجمله IOS ،macOS و همچنین برند جدید این شرکت یعنی iPadOS دارای ویژگی‌های جدیدی هستند. تعدادی از این ویژگی‌ها به منظور کاهش میزان به ‌اشتراک گذاری داده‌ها، چه به صورت تصادفی و چه به صورت هدفمند، از جانب کاربران طراحی شده‌اند.

در این میان همه این ویژگی‌های جدید، گزینه ورود از طریق اپل (Sign in with Apple) یکی از قابل‌توجه‌ترین موارد به شمار می‌رود. گزینه «ورود از طریق اپل» روش جدیدی برای ورود کاربران و دسترسی به برنامه‌ها و خدمات این شرکت، بدون نیاز برای اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی است.

این روزها به نظر می‌رسد که تقریبا تمامی شرکت‌های فناوری قصد دارند تا به صورت قانونی و گاهی حتی به صورت غیرقانونی، تا حد توان اطلاعات شخصی شما را در دست خود داشته باشند. از این رو بدون شک بسیاری از کاربران از این تلاش اپل که در جهت حفظ امنیت خصوصی آن‌ها صورت گرفته است، قدردانی خواهند کرد.

با این حال ویژگی ورود از طریق اپل با جنجال‌هایی نیز همراه شده است. در واقع پیش از اپل، دو ابر شرکت فناوری‌محور سیلیکون ولی، یعنی فیسبوک و گوگل نیز اقدام به راه‌اندازی چنین ویژگی و سرویسی کرده بودند.

با این تفاوت که این دو شرکت از طریق این روش برخی از اطلاعات کاربران را نیز جمع‌آوری می‌کردند. درواقع این اقدام اپل ضربه بزرگی به این دو شرکت به حساب می‌آید. در همین حال شرکت اپل به دنبال این است که با همکاری توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، این ویژگی جدید خود را در سایر سرویس‌ها نیز ارائه دهد. این امر، توجه رگولاتورهای ضدانحصار را جلب کرده است.

در یک سطح تکنولوژیک، گزینه ورود از طریق اپل یک نسخه از چیزی است که با عنوان ورود یکپارچه یا همان SSO شناخته می‌شود. گزینه ورود یکپارچه، به جای درخواست یک نام کاربری و رمز عبور برای عضویت در هر یک از وب‌سایت‌ها، به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق مجموعه‌ای از اعتبارنامه‌ها و حساب‌های کاربری خود در سرویس‌های معتبر، اغلب گوگل و فیسبوک، در مجموعه گسترده‌تری از وب‌سایت‌ها وارد شده و دیگر نیازی به ثبت‌نام و یادسپاری تعداد زیادی از نام کاربری و گذرواژه نداشته باشند.

درواقع ورود یکپارچه صرفه‌جویی در وقت و راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این سرویس برای توسعه‌دهندگان نیز بسیار مناسب است. چرا که این افراد به لطف ورود یکپارچه دیگر نگران مدیریت و حفاظت از پایگاه‌‌های داده‌ نام‌های کاربری و کلمات عبور مختلف نخواهند بود و درنتیجه تمرکز بیشتری روی ایجاد اپلیکیشن‌ها و خدمات خود خواهند داشت.

اما همه ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. با استفاده از سرویس ورود یکپارچه احتمالا برخی از اطلاعات شخصی مانند اطلاعات تماس و یا محل حضور شما در اختیار ارائه‌دهنده سرویس قرار خواهد گرفت. به طور خاص فیسبوک و گوگل از اطلاعات شخصی جمع‌آوری شده توسط سرویس ورود یکپارچه خود برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کنند. آن‌ها با پیگیری تمامی حرکات شما در سراسر وب، اطلاعات جامعی را از علایق و چیزهایی که در فکر آن هستید به دست آورده و متناسب با آن‌ها تبلیغات هدفمندی را به شما ارائه می‌کنند.

فیسبوک و گوگل در باطن شرکت‌های تبلیغاتی هستند و منبع درآمد اصلی آن‌ها از همین مسیر تامین می‌شود. اما شرکت اپل تفاوت عمده‌ای با این دو شرکت دارد. اپل یک شرکت سخت‌افزاری و خدماتی است که با فروش محصولات خود و اشتراک خدماتی مانند اپل موزیک کسب درآمد می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تا اپل برای کسب درآمد نیازی به اطلاعات شخصی کاربران نداشته و سیستم ورود یکپارچه آن به طور موثری از حریم خصوصی کاربران محافظت کند.

درواقع سرویس ورود یکپارچه اپل در کنار حفظ اطلاعات شخصی کاربران، راحتی و سهولت سرویس‌های مشابه رقبایی چون فیسبوک و گوگل را نیز به ارمغان می‌آورد. شرکت اپل در یک گزارش مطبوعاتی که در مورد IOS 13 برگزار شده بود، اعلام کرد که

این شرکت از سرویس ورود از طریق اپل برای ردیابی پروفایل و فعالیت کاربران در داخل برنامه‌ها استفاده نخواهد کرد.

شرکت اپل در کنار سرویس ورود یکپارچه، امکانات دیگری نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است. این سرویس قابلیت ایجاد ایمیل‌های موقتی برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران از این ایمیل‌ها برای عضویت در برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند. پیام‌های ارسالی به این ایمیل‌های موقتی، به جعبه پیام ایمیل واقعی کاربران ارسال می‌شود. در این حالت درصورتی که شخصی قصد قطع ارتباط با یک سایت و یا سرویس مشخص را داشته باشد، می‌تواند این ایمیل موقت را غیرفعال کند.

به گفته جنی گبارت، مدیر بخش تحقیقات در بنیاد الکترونیک فرانتیر (Electronic Frontier)، این سرویس باعث می‌شود تا بین کاربران و تبلیغ‌کنندگانی که قصد کسب اطلاعات از آن‌ها را دارند، مرز ایجاد شود.

گبارت در این باره چنین می‌گوید: «ایجاد آدرس ایمیل ساختگی، یک روش شسته و رفته برای محافظت از آدرس ایمیل اصلی شما است. شاید این مورد را زیاد جدی نگیرید، ولی آدرس ایمیل همچون یک شناسه قوی و کلیدی برای دستیابی به حساب‌های آنلاین و اطلاعات شخصی افراد به شمار می‌رود.»

سرویس ورود از طریق اپل می‌تواند باعث ایجاد یک ساختارشکنی اساسی در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و خدمات شود. به خصوص اپلیکیشن‌ها و خدماتی که در ظاهر رایگان بوده و از طریق تبلیغ و جمع‌آوری داده‌های کاربران کسب درآمد می‌کنند، بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار خواهند گرفت. هر تغییر بزرگی می‌تواند منجر به یک بازنگری عمده در اقتصاد دیجیتالی شود. علاوه بر این برخی از کسب‌وکارهایی که در زمینه فناوری‌های تبلیغاتی فعالیت دارند، نگران این هستند که اپل به صورت اساسی باعث شکست صنعت آن‌ها شود.

سریرام کریشنام، مدیر بخش محصولات توئیتر در حساب کاربری توئیتر خود در این باره چنین می‌گوید:

بیشتر فکر کنید: ورود از طریق اپل و ایجاد ایمیل‌های موقتی، در تمامی فعالیت‌های حوزه فناوری‌های تبلیغاتی اختلال ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال این مسئله می‌تواند شکل فعالیت‌های مشابه کاربران را تغییر دهد.

از آنجایی که ردیابی یک شخص با یک ایمیل متغیر سخت است و درنتیجه تفسیرهای تبلیغاتی پروفایل‌ها، بینش کمتری را ارائه می‌دهند، تبلیغ‌کنندگان مسیر دشواری برای تضمین دستیابی به مخاطبان مشابه خواهند داشت. این مسئله باعث خواهد شد تا در بلندمدت آگهی‌های هدفمند تاثیرگذاری کمتری داشته باشند.

دیگران نگرانی‌های کمتری نسبت به این مسئله دارند. جیمز نورد، مدیرعامل شرکت فور (Fohr) که یک شرکت بازاریابی متمرکز بر اینفلوئنسرها است، در این باره چنین می‌گوید: «شما شاهد جهانی هستید که از سمت URL‌ها به درون اپلیکیشن‌ها در حال حرکت است، از این رو، در درازمدت می‌توانید شاهد تاثیرات عظیمی برای این پلتفرم باشید. به نظر من، تاثیر کوتاه مدت این موضوع، عبارت خواهد بود از کاهشی اندک در میزان بازدهی تبلیغات.»

چنین به نظر می‌رسد که سرویس ورود از طریق اپل موفقیت‌های کوچکی در نبرد برای اعمال کنترل‌ بیشتر بر حریم خصوصی کسب کرده است. میزان کل اطلاعات جمع‌آوری شده از کاربران و یا انواع تبلیغات هدفمندی که کاربران به صورت روزانه مشاهده می‌کنند، بستگی به نرخ پذیرش این سرویس دارد.

به عقیده گبارت موضوع اعتماد به خود شرکت اپل نیز در این میان مطرح می‌شود. وی در این باره می‌گوید: «قطعا سرویس ورود یکپارچه جدید اپل یک قدم در مسیر درست است. اما با این حال مهم است که بدانید چه کسی از شما محافظت می‌کند. به طور خلاصه، چنین قابلیت‌هایی شما را از انواع اشخاص ثالث ترسناک در امان نگه می‌دارند؛ اما تضمینی برای محافظت از شما در برابر خود شرکت ارائه دهنده، که در اینجا همان شرکت اپل است، ارائه نمی‌کند.»

منبع: تایم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.