راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیپلماسی اقتصادی اجلاس غیر متعهدها در تجارت فردا

هفته نامه تجارت فردا در هفتمین شماره انتشار به سراغ یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رفته است تا میزان اقبال اقتصاددانان را در این انتخابات مورد بررسی قرار دهد. گفت و گو با “محمد شریعتمداری” وزیر سابق بازرگانی به عنوان یکی از چهره‌های مطرح انتخابات ریاست جمهوری آینده، البته دارای ابعاد دیگری نیز هست؛ آنجا که او گریزی به نقد دیپلماسی و سیاست‌های اقتصادی دولت می‌زند و می‌گوید: «نمی توانیم به دنیا فحش دهیم و جهش صادراتی داشته باشیم.»

 

ابتکار ایران در اجلاس غیر متعهدها چیست؟

تجارت فردا در آستانه برگزاری اجلاس جنبش غیر متعهدها پرونده اصلی خود را به موضوع دیپلماسی اقتصادی در این گردهمایی اختصاص داده است؛ این نشریه برای بررسی ابتکار ایران در این اجلاس گفت و گویی با رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ترتیب داده و به انتشار گفتارها و نوشتارهایی از کارشناسان حوزه روابط بین الملل نظیر “فریدون وردی نژاد”،” علی ماجدی”، “مسعود کرباسیان”،”محمد حسین عادلی” نیز پرداخته است. در همین پرونده است که “علا الدین بروجردی” رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به بیان برخی حاشیه‌های برگزاری این اجلاس می‌پردازد و می گوید: «تعطیلی تهران برای حفظ آبرو بود.»

 

28 سالگی بانکداری بدون ربا

این نشریه همچنین به بهانه سپری شدن 28 سال از تصویب قانون بانکداری بدون ربا در گفت و گو با “شمس الدین حسینی” و “حسین صمصامی” وزرای فعلی و پیشین اقتصاد در پی پاسخ به این پرسش بوده است که چرا قانون بانکداری بدون ربا تا کنون ثمری نداشته است. “بازگشت احتکار” عنوان یکی دیگر از پرونده‌های این نشریه در هفتمین شماره آن است که در گزارشی به نگرانی دولتی‌ها و علما از پدیده احتکار اشاره می‌کند و همچنین به بازخوانی تجربیات “حسین کاظم پور اردبیلی” وزیر بازرگانی دولت رجایی و “حسن عابدی جعفری” وزیر بازرگانی دولت جنگ نیز می‌پردازد. باشگاه اقتصاددانان هفته نامه تجارت فردا، در این شماره، میزبان “رابرت سولو” یکی از نظریه پردازان برجسته اقتصاد رشد است؛ پرونده‌ای که به مناسبت سالروز تولد این اقتصاددان گشوده است و بدین بهانه نگاهی به اندیشه‌های 9 نظریه پرداز رشد اقتصادی انداخته است.

 

کدام اقتصادها بزرگ می‌شوند

آخرین پرونده هفتمین شماره تجارت فردا با استناد به گزارش بانک HSBC به پیش بینی رشد اقتصادهای جهان تا سال 2050 پرداخته است. بررسی مقایسه درآمد سرانه و اندازه 30 کشور اول جدول HSBC بین سال‌های 2010 تا 2050ای که ایران نیز در میان آنهاست. در بخشی از این گزارش پیش بینی شده است: «کشور مصر از عربستان سعودی پیش خواهد افتاد و به بزرگ ترین اقتصاد در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.» تجارت فردا البته به رسم شماره‌های پیشین حدود یک چهارم صفحات خود را به بررسی روند قیمتی کالای اساسی و صنعتی در بازارهای ایرانی و بین المللی نیز اختصاص داده است.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.