راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«نورونتا» اولین شبکه اختصاصی غیر اشتراکی دیتای بین سازمانی با همکاری هلال احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد

در نشست همکاری‌های دوجانبه جمعیت هلال احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ارتباطی نورونتا هلال احمر، دو پروژه سامانه ارتباطی #12* که در زمینه اطلاع‌رسانی حوادث و مشارکت مردمی به حادثه‌دیدگان فعالیت می‌کند و شبکه رادیویی دیجیتال هلال احمر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این مراسم روز یکشنبه ۱۲ خرداد با حضور آذری جهرمی وزیر ارتباطات، علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از مدیران شرکت مخابرات و شرکت ژرف‌نگر در محل سازمان امداد و نجات هلال احمر با بهره‌بردای از سه پروژه مشترک برگزار شد.

 

۴۳۰ مرکز امدادرسانی جمعیت هلال احمر به یکدیگر متصل شدند

«نورونتا» اولین شبکه اختصاصی غیر اشتراکی دیتای بین سازمانی است که ساختاری مجزا از شبکه‌های عمومی IP و اینترنت دارد. این شبکه ارتباطی در سراسر کشور پهنای باند کاملاً اختصاصی در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهد تا در یک بستر امن و مطمئن و پایدار اطلاعات را بین شعب خود منتقل کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست همکاری‌های دوجانبه این وزارتخانه با جمعیت هلال احمر به حوادث سیل اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: «تجربه حوادث سیل اخیر نشان داد که به کمک ظرفیت‌های فناوری اطلاعات کشور و با اطلاع رسانی به موقع می‌توانیم از صدمات حوادث طبیعی بکاهیم و سرعت امداد رسانی را افزایش دهیم. در حوادث سیل اخیر سیستم اعلام هشدار ستاد مدیریت بحران کشور بیش از ۶۰ میلیون هشدار برای مردم ارسال کرد.»

وزیر ارتباطات در مورد سه پروژه افتتاح شده گفت: «پروژه‌هایی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت حاصل کاستی‌ها و کمبودهایی بود که در حوادث اخیر به خصوص زلزله کرمانشاه در زمینه زیرساخت ارتباطی هلال احمر تجربه کردیم و با افتتاح این پروژه‌ها درصدد برطرف کردن آن هستیم. امروز بر روی شبکه ملی اطلاعات و در یک زیرساخت امن و قابل اتکا ۴۳۰ مرکز امدادرسانی جمعیت هلال احمر به یکدیگر متصل شدند و از ارتباطی پایدار برخوردارند.»

 

بهره‌برداری۵۲ درصدی نورونتا در دو ماه

علی سبحانی، مدیرکل فروش تجاری شرکت مخابرات ایران در این مراسم با بیان اقدامات انجام شده در پروژه نورونتا گفت: «از زمان شروع پروژه نورونتا تاکنون اقداماتی همچون هدایت صحیح سرمایه‌ها برای بازطراحی شبکه و تأمین منابع مالی در جهت خرید و نصب تجهیزات انجام شده است که در مجموع بیش از ۱۳۴۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. این شبکه اخیراً به دلیل ایجاد فرایند انتها تا انتها (end to end) موفق به کسب لوح تقدیر از جشنواره نوآوری محصول شد.»

سبحانی در مورد همکاری با جمعیت هلال احمر گفت: «سال گذشته در جریان نمایشگاه تلکام تفاهم‌نامه ارائه خدمات ارتباطی بین مدیر شرکت مخابرات ایران و دبیر کل جمعیت هلال احمر به امضا رسید که مقرر شد تا شبکه نورونتا در بیش از ۴۰۰ نقطه مورد نیاز هلال احمر راه‌اندازی شود. پس از آن در ظرف مدتی کمتر از دو ماه ۵۲ درصد پروژه به بهره‌برداری رسید، در این مدت ۹۱ میلیارد ریال در جهت تأمین تجهیزات اختصاصی و ۸۱ میلیارد ریال برای اهدای رایگان مودم به جمعیت هلال احمر سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.»

 

نورونتا چیست؟

نورونتا محصول مشترک شرکت امید ژرف نگر و شرکت مخابرات ایران است. شرکت امید ژرف نگر از سال ۷۹ با شرکت مخابرات ایران همکاری دارد. این شرکت به عنوان یکی از پیمانکاران فعال صنعت فاوای کشور از طریق عقد قرارداد به شکل BOT با شرکت مخابرات ایران وارد همکاری شده است.

مشترکین شبکه نورونتا از قابلیت‌هایی همچون ایجاد ارتباطی امن و پایدار در سطحی گسترده، پشتیبانی ۲۴ ساعته و … بهره می‌برند. نورونتا در حال حاضر تنها شبکه موجود در کشور است که می‌تواند به مشترکین خود تضمین کیفیت (SLA) بدهد. در شبکه نورونتا تضمین کیفی خدمات در چهار سطح برنزی، نقره‌ای، طلایی و الماس ارائه می‌شود؛ که همه این سطوح در ۳۱ استان و حدود ۹۰۰ شهر و بیش از ۱۶۰۰ مرکز مخابراتی سراسر کشور قابل عرضه است.

 

ضرورت تجهیزات ارتباطی

در ادامه این مراسم علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در مورد ضرورت ایجاد ارتباط پایدار بین نیروهای این سازمان گفت: «جمعیت هلال احمر با بیش از ۲ میلیون داوطلب و ۶۰ هزار امدادگر که در ۵۴۹ پایگاه در حال خدمت‌رسانی هستند، نیاز دارد تا تجهیزات ارتباطی مطابق با فناوری‌های روز در اختیار داشته باشد.»

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به پروژه‌های مشترک با وزارت ارتباطات گفت: «رویکرد ملی وزیر ارتباطات و همین‌طور مدیران شرکت مخابرات کمک کرد تا امروز شاهد افتتاح سه پروژه ضروری و مورد نیاز جمعیت هلال احمر باشیم. از جمله شبکه نورونتا که به عنوان شبکه زیرساختی داخلی جمعیت هلال احمر بیش از ۴۰۰ نقطه را به هم متصل می‌کند تا بتوانیم در یک شبکه امن و پایدار ارتباطات سامانه‌ای را برقرار کنیم.»

این مراسم با تقدیر از دست‌اندرکاران پروژه‌های افتتاح شده و همین‌طور اهدای کارت عضویت جمعیت هلال احمر به وزیر ارتباطات به پایان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.