راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسخه جدید سپیدنامه ققنوس منتشر شد / نظرات فعالان حوزه رمزارز در نسخه جدید اعمال شده است

نسخه 1.1 سپیدنامه ققنوس، با در نظر گرفتن نظرات و بازخوردهای فعالان حوزه رمزارز و با اضافه شدن چند بخش جدید، منتشر شده است.

«سپیدنامه شبکه ققنوس و توکن پیمان»، مشتمل بر ویژگی‌های فنی، کاربردی شبکه و توکن پایه (پیمان)، زیست‌بوم ذی‌نفعان و شرایط اقتصادی و حقوقی حاکم بر ققنوس است که به تأیید میزبانان رسیده و برای ذی‌نفعان شبکه ققنوس لازم‌الاجرا است.

نسخه اولیه این سپیدنامه در مورخ 10بهمن97 منتشر شد و پس از آن، صاحب‌نظران و فعالان حوزه رمزارز کشور، در قالب برگزاری جلسات، نگارش یادداشت و …، بازخوردهای خود را در خصوص این سپیدنامه مطرح کرده بودند. حالا به فاصله چند روز تا شروع عرضه عمومی توکن پیمان، نسخه 1.1 سپیدنامه ققنوس منتشر شده است.

ببینید: کلیدگذاری شبکه اصلی ققنوس انجام شد / ارائه توکن پیمان با پشتوانه طلا از ابتدای تیرماه ۹۸

میزبان‌های موسس ققنوس، با توجه به بازخوردهای دریافتی نسبت به نسخه اولیه سپیدنامه و همچنین مذاکرات انجام‌شده با رگولاتورهای مرتبط، این نسخه را منتشر کرده‌اند.

 

تغییرات ایجادشده در نسخه 1.1 سپیدنامه ققنوس

در ادامه به برخی از تغییراتی که در نسخه دوم سپیدنامه ققنوس به چشم می‌خورد اشاره می‌کنیم:

 

1- اضافه شدن بخشی تحت عنوان «اصول و ارزش‌های ققنوس»

در نسخه 1.1 سپیدنامه، بخش جدیدی با عنوان اصول و ارزش‌های ققنوس افزوده شده است. در این بخش اصول و ارزش‌هایی که ققنوس بر آنها استوار است، معرفی شده‌اند. اصول مطرح‌شده در این بخش، در واقع آن دسته از ویژگی‌ها و مزیت‌های فناوری دفتر کل توزیع‌شده تبیین شده که بر پایبندی به قوانین و مقررات لازم الرعایه داخلی تأکید دارند.

 

2- تغییرات در تعاریف

بخش تعاریف در نسخه 1.1، به‌صورت گسترده‌تری مفاهیم مرتبط با فرآیندهای ققنوس را تشریح کرده است.

-در نسخه جدید، عبارت‌های بیشتری تعریف شده‌اند. برای مثال تعریف سپیدنامه، ققنوس (یا زیست‌بوم ققنوس)، کاربر، حساب، مرکز تبادل دارایی، ناظر و اجماع ققنوس، به این نسخه افزوده شده است.

– تعاریف قبلی نیز به‌صورت شفاف‌تر تعریف شده‌اند و برخی واژگان به‌کاررفته تغییر کرده است. برای نمونه، پیش‌ از این دو میزبان تعریف شده بود؛ میزبان ناظر و میزبان پردازنده. در نسخه جدید، میزبان همان شخصیت اصلی میزبانی را دارد و مراجع نظارتی حاکم بر آنها نیز به عنوان ناظر شناسایی شده اند.

 

3- تغییرات در بخش نقش‌ها و ارکان ققنوس

بخش «نقش‌های فنی اعضای شبکه ققنوس» به «نقش‌ها و ارکان ققنوس» تغییر پیدا کرده است. همچنین تعدادی از نقش‌ها در این بخش تغییر کرده‌اند.

«بنیاد ققنوس» و «دبیرخانه بنیاد» به این بخش اضافه شده‌اند. همچنین همانطور که گفته شد نقش‌های میزبان ناظر و میزبان پردازنده به میزبان و ناظر تبدیل شده‌اند.

 

4- الگوی درآمدی میزبان‌ها

در نسخه اولیه، کارمزد عملیات بابت هر عملیات به‌صورت مساوی در میان میزبان‌ها تقسیم میشد. در نسخه جدید، کارمزد بر اساس میزان رای کسب شده از کاربران توزیع می‌شود. همچنین در سپیدنامه جدید شرایط به‌گونه‌ای است که میزبان‌ها برای توسعه و تنوع‌بخشی به بازار خود می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.

همچنین میزان کارمزدهایی که در نسخه قبلی به آنها اشاره نشده بود، طبق نسخه جدید به‌صورت توافقی مشخص می‌شوند.

 

5- اضافه شدن بخش حقوقی

بخشی تحت عنوان نظام حقوقی سپیدنامه ققنوس، به سپیدنامه افزوده شده است. این بخش به‌منظور پیش‌گیری از هرگونه مشکل حقوقی در آینده، بر اساس قواعد حقوقی و  قوانین و مقررات لازم‌الرعایه داخلی نگاشته شده است.

به گزارش روابط عمومی ققنوس، ازاین‌پس به‌روزرسانی و تغییر در مفاد آخرین ویرایش سپیدنامه منتشرشده صرفا بر اساس مصوبات بنیاد ققنوس و با کسب رآی حداقل ۸۰% اعضای بنیاد ققنوس مقدور خواهد بود.

برای دریافت نسخه 1.1 سپیدنامه ققنوس، اینجا را کلیک کنید.

2 دیدگاه
  1. شاهین احمدی می‌گوید

    جناب آقای نیک‌نژادی عزیز، ممنون از مقاله شما؛ راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارم بابت خرید توکن! طلا و مخصوصا پروژه آب چابهار لطفا. ممنون

    1. رسول قربانی می‌گوید

      به وبسایت شرکت ققنوس مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.