راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها در وضعیت نارنجی / فرابورس طبقه‌بندی شرکت‌های حاضر در بازار پایه را منتشر کرد

اعمال تغییرات در قوانین و مقررات بازار پایه فرابورس، با اعلام طبقه‌بندی شرکت‌های حاضر در بازار پایه، وارد مرحله جدی‌تر شد.

بهنام محسنی، معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس، اسفند سال گذشته از اعمال دستورالعمل جدید بازارهای پایه از خردادماه 98 خبر داده بود. حالا زمزمه‌ها از ابلاغ این دستورالعمل‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهد. همچنین فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای، طبقه‌بندی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه فرابورس ایران در تابلوهای «پایه زرد»، «پایه نارنجی» و «پایه قرمز» را منتشر کرده است.

پیش‌ازاین شرکت‌ها در تابلوهای پایه الف، پایه ب و پایه ج حضور داشتند. حالا بر اساس اطلاعیه فرابورس، این تقسیم‌بندی جای خود را به تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز داده است. نحوه قرارگیری شرکت‌ها در تابلوهای جدید متفاوت با تابلوهای پیشین است و این مسئله به ساماندهی بهتر شرکت‌های حاضر در بازار پایه و برقراری نظم مالی در صورت‌های مالی آنها کمک می‌کند.

 

شرکت‌های حاضر در تابلوی پایه زرد

بر اساس این دستورالعمل، ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی، معیارهای زیر را داشته باشند، در تابلو زرد درج می‌شوند:

  1. مجموع روزهای تاخیر در ارائه اطلاعات مطابق با «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان» بیش از 100 روز نباشد.
  2. دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی مطابق با «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان» بیش از 2 مرتبه نباشد.
  3. حداقل یک صورت مالی حسابرسی شده ارائه کرده باشد.

بر اساس این طبقه‌بندی، بیمه سرمد، بیمه سینا، بیمه کارآفرین، بیمه تجارت نو، بیمه حکمت صبا، بیمه زندگی خاورمیانه و شرکت سرمایه‌گذاری ملت، از جمله شرکت‌های مندرج در تابلوی زرد خواهند بود.

 

شرکت‌های حاضر در تابلوی پایه نارنجی

بر اساس این دستورالعمل، ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی، معیارهای زیر را داشته باشند، در تابلو نارنجی درج می‌شوند:

  1. ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی حائز شرایط تابلوی «پایه زرد» یا تابلوی «پایه قرمز» نباشند.
  2. اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هر یک از صورت‌های مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه از نوع عدم اظهارنظر یا اظهارنظر مردود باشد.

بر اساس این طبقه‌بندی، بانک آینده، بانک سامان، بانک شهر، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک ایران‌زمین، بانک سرمایه، بانک گردشگری، اعتباری کاسپین، بیمه آرمان، بیمه تعاون، بیمه حافظ و بیمه رازی، از جمله شرکت‌های مندرج در تابلوی نارنجی خواهند بود.

 

شرکت‌های حاضر در تابلوی پایه قرمز

بر اساس این دستورالعمل، ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی، معیارهای زیر را داشته باشند، در تابلو قرمز درج می‌شوند:

  1. رای بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی ناشر صادرشده باشد.
  2. مجمع عمومی فوق‌العاده یا مراجع قضایی رای به انحلال ناشر داده باشند.
  3. ناشر در سررسید دوره‌های رسیدگی حداقل سه سال مالی متوالی صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه نکرده باشد.

بر اساس این طبقه‌بندی، موسسه اعتباری توسعه و موسسه اعتباری نور در تابلوی قرمز قرار خواهند گرفت.

برای مشاهده لیست کامل شرکت‌های سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز، اینجا را کلیک کنید.

طبق اطلاعیه فرابورس، زمان توقف نمادها در تابلوهای «پایه الف»، «پایه ب» و «پایه ج» و بازگشایی نمادهایی که در تابلوهای پایه زرد، پایه نارنجی و پایه قرمز هستند، در آینده اعلام خواهد شد.

 

نحوه طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوی الف، ب و ج چگونه بود؟

همانطور که گفتیم پیش‌ازاین سه تابلوی الف، ب و ج به جای تابلوهای رنگی فعلی وجود داشت. اما تفاوت تابلوهای پیشین با تابلوهای فعلی فراتر از نام تابلو است. بر اساس سایت فرابورس، معیار طبقه‌بندی تابلوهای پیشین به شرح زیر است:

تابلوی الف: تابلوی تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان از قبیل بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بوده که تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش این شرکت‌ها در تابلوی مذکور بر عهده هیات پذیرش است.

تابلوی ب: در این تابلو، شرکت‌ها باید همزمان دارای شرایط زیر باشند:

  • در سال شمسی منتهی به دوره رسیدگی از ضریب نقدشوندگی بالای 10 درصد برخوردار باشند.
  • در دوره مالی مورد رسیدگی، مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان را به تشخیص کمیته درج رعایت کرده باشند.
  • سایر شرایط به تشخیص کمیته که حسب مورد در خصوص هر شرکت تعیین و اعلام می‌شود.

تابلوی ج: شرکت‌هایی که فاقد شرایط مندرج در تابلوی «الف» و «ب» هستند.

در این طبقه‌بندی، ضریب نقدشوندگی عبارت بود از حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادی بیش از 0001/0 تعداد سهام ناشر است بر تعداد روزهایی در آن دوره که نماد معاملاتی مربوطه قابل معامله بوده است.

در این طبقه‌بندی، در بازار پایه تابلوی ج، امکان معامله به‌صورت پیوسته وجود نداشت.

 

چه تغییراتی در بازار پایه فرابورس رخ خواهد داد

بهنام محسنی، معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس، اسفندماه 97، تغییرات ایجادشده در بازار پایه فرابورس را تشریح کرده بود. (+) در ادامه به مهم‌ترین تغییرات مطرح‌شده توسط او اشاره می‌کنیم. البته باید توجه داشت که این موارد پیش‌تر اعلام شده‌اند و امکان دارد فرابورس در هنگام ابلاغ، تغییراتی در آنها بدهد.

در تابلو «ج» کنونی 3 روز در هفته امکان معامله وجود دارد و در 2 روز این امکان وجود ندارد. محسنی گفته است: «در مقررات جدید در همه روزهای هفته امکان معامله فراهم است ولی شرایط متفاوت است. همچنین دامنه نوسان قیمتی در مراحلی که معامله به‌صورت پیوسته انجام می‌شود یک ریال بوده، یعنی قیمت پایانی روز قبل بعلاوه یک ریال و عملا نوسان معاملات پیوسته گرفته می‌شود.»

بهنام محسنی، معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس
بهنام محسنی، معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس

بنابر گفته‌های محسنی، در تابلو زرد، دو روز در هفته حراج کشف قیمت برگزار می‌شود و عملا این امکان برای تابلو نارنجی، یک روز در هفته و در تابلو قرمز یک روز در ماه خواهد بود.

همچنین در بازار پایه آپشن ساعت 8:30 تا 9 را دیگر نخواهیم داشت، یعنی دیگر دوره سفارش گیری یک ریال است و اگر روزی هر کدام از این تابلوها حراج انجام شود این حراج با عنوان حراج پایانی برگزار می‌شود. بر این اساس در یک روز معاملاتی که حراج نداریم از ساعت 8:30 تا 9 سفارش گیری، راس ساعت 9 مچینگ و ساعت 9 الی 12:30 دقیقه در دامنه یک ریال معامله انجام خواهد شد.

همچنین طبق مقررات جدید، اگر در روزی هستیم که آپشن هست، ساعت 8:30 تا 9 سفارش گیری در دامنه یک ریالی و سفارش قابل مچینگ از ساعت 9 تا 11:30 در دامنه یک ریال است. از ساعت 11:30 تا 12 وقفه خواهد بود و سفارش گرفته نمی‌شود و دوره نظارت برای انجام امور فنی است و از ساعت تا 12:30 دامنه حذف و در دامنه باز سفارش گیری انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قوانین بازار پایه جدید این است که قیمت‌های نمادها دیگر نشان داده نخواهد شد و به‌صورت hidden خواهد بود. در واقع معاملات به‌نوعی شبیه بازار عرضه‌های اولیه بوک بیلدینگ انجام خواهد شد و سهامدار بر اساس تحلیل خود خریدوفروش را انجام خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.