راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نماد معاملاتی «بیمه دانا» به علت نوسان قیمت سهام طی روزهای معاملاتی اخیر متوقف شد

سامانه کدال با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که به استناد ماده ۱۷ مکرر یک دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران نماد معاملاتی شرکت بیمه دانا به علت نوسان قیمت سهام طی روزهای معاملاتی اخیر متوقف شد.

بر اساس این اطلاعیه به منظور رعایت دستورالعمل فوق الذکر، ضروری است شرکت بیمه دانا حداکثر ظرف مدت دو روز کاری سؤالات و ابهامات مطرح شده در سامانه تدان توسط شرکت بررسی و پاسخ به آن‌ها مطابق اطلاعیه اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی افشا شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است پس از پایان مهلت ثبت سؤالات، ناشر موظف است حداکثر ظرف مدت دو روز کاری نسبت به تهیه پاسخ و ارسال آن اقدام کند و در صورت عدم ارسال پاسخ یا ارائه پاسخ ناقص توسط ناشر، بورس مربوطه عدم پاسخگویی ناشر را به عموم افشا می‌کند.

متن اطلاعیه توقف نماد معاملاتی شرکت بیمه دانا به شرح زیر است:

موضوع: ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی

به استناد ماده 17 مکرر 1 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند نماد معاملاتی آن شرکت به علت نوسان قیمت سهام طی روزهای معاملاتی اخیر متوقف شد. لذا به منظور رعایت دستورالعمل فوق الذکر، ضروری است حداکثر ظرف مدت دو روز کاری سؤالات و ابهامات مطرح شده در سامانه تدان توسط شرکت بررسی و پاسخ به آن‌ها مطابق اطلاعیه اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی افشا شود.

پس از توقف نماد معاملاتی به علت نوسان قیمت سهام طی 15 روز معاملاتی متوالی و انتشار اطلاعیه ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی، اشخاصی که به سامانه تدان (tedan.ir) دسترسی دارند می‌توانند حداکثر تا ساعت 24 همان روز نسبت به طرح سؤال از ناشر اقدام نمایند (اشخاصی که به سامانه تدان دسترسی ندارند می‌توانند سؤالات خود را از طریق کارگزار خود یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در این سامانه ثبت کند.) پس از پایان مهلت ثبت سؤالات، ناشر موظف است حداکثر ظرف مدت دو روز کاری نسبت به تهیه پاسخ و ارسال آن اقدام کند. در صورت عدم ارسال پاسخ یا ارائه پاسخ ناقص توسط ناشر، بورس مربوطه عدم پاسخگویی ناشر را به عموم افشا می‌کند.

 

چرا نمادها در فرابورس متوقف می‌شوند؟

به گزارش بآشگاه، نمادها در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس، همیشه در حالت مجاز نیستند و ممکن است به دلایل مختلفی، وضعیت آنها تغییر یابد و قابل معامله نباشند. زمانی که رویداد ویژه‌ای باعث تأثیر معنادار بر ارزش یک دارایی باشد، با هدف رعایت انصاف، برای مدتی معاملات آن دارایی متوقف می‌شود تا اطلاعات لازم به تمام ذی‌نفعان برسد و پس از آن معاملات آن دارایی از سر گرفته شود.

ریسک توقف معاملات ممکن است در هر بازاری وجود داشته باشد، اما احتمال آن بستگی به میزان نا اطمینانی دارد که در فضای بازار به چشم می‌خورد. در واقع یک رابطه معنادار بین شفافیت و نقدشوندگی وجود دارد. چنانچه در بازار، شفافیت و اطلاع‌رسانی کارا موجود باشد، دلیلی برای توقف نمادها و ممنوعیت معاملات وجود نخواهد داشت، اما با افزایش نااطمینانی، توقف نمادها و کاهش قدرت نقدشوندگی در بازارها نیز افزایش می‌یابد.

 

در حالت کلی نمادها در بازار بورس و فرابورس دارای چهار وضعیت هستند

مجاز: در این وضعیت معاملات در سهم به‌صورت عادی انجام می‌شود

مجاز-محفوظ: هنگامی‌که نماد مدتی است بسته شده ولی در حال بازگشایی است، قبل از بازگشایی نماد در حالت مجاز محفوظ قرار می‌گیرد. در این حالت ارسال سفارش در نماد قابل انجام است ولی هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. به محض مجاز شدن نماد، سفارش‌هایی که در نماد موردنظر ثبت شده قابل معامله خواهد شد.

مجاز-متوقف: در این وضعیت، نماد غیرقابل معامله است. نماد شرکت‌ها زمانی در این وضعیت قرار می‌گیرند که یکی از دلایل بسته شدن نماد (که در ادامه ذکر می‌کنیم) را دارا باشند.

ممنوع: در این وضعیت سهم قابل معامله نیستدلایل عمده توقف نماد شرکت‌های بورسی در بورس اوراق بهادار ایران

 

دلایل توقف نماد مدت زمان معمول توقف نماد چیست؟

در جدول زیر می‌توانید دلایل معمول توقف نمادها در بورس را مشاهده کنید، روبروی هر مورد، مدت زمان توقف نماد نوشته شده است

دلایل توقف نماد مدت زمان معمول توقف نماد
برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام

 

          حداکثر دو روز قبل و حداکثر ۵ روز بعد از جلسه
برگزاری جلسه هیات مدیره در خصوص تغییر سرمایه حداکثر دو روز قبل و حداکثر ۵ روز بعد از جلسه

 

سررسید پرداخت سود علی‌الحساب اوراق بهادار و سررسید نهایی اوراق مشارکت حداکثر دو روز قبل و حداکثر ۵ روز بعد از جلسه

 

تغییر طبقه‌بندی اوراق بهادار از تابلو یا تالاری که در آن فعال است

 

حداکثر ۴۸ ساعت متوقف می‌ماند
عدم رعایت ضوابط اطلاع‌رسانی مطابق مقررات

 

حداکثر ۳ روز متوقف می‌ماند
اظهار نظر «مردود» یا «عدم اظهار نظر» حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت‌های مالی یا حساب‌های اوراق بهادار تا رفع موارد مطروحه، توقف ادامه دارد

 

مظنون شدن به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت توسط برخی از افراد در معاملات اوراق بهادار

 

حداکثر ۷۲ ساعت متوقف می‌ماند
مظنون شدن به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت توسط برخی از افراد در معاملات اوراق بهادار

 

حداکثر ۷۲ ساعت متوقف می‌ماند
ارائه اطلاعات با اهمیت در خصوص تغییر سود از سمت شرکت پس از ارائه اطلاعات توسط شرکت، نماد بازگشایی می‌شود

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.