راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب بلاکچین و قانون با حمایت موسسه اعتباری ملل و شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل به چاپ دوم رسید

ترجمه کتاب «Blockchain and The law» نوشته «پریماورا د فیلیپی» و «آرون رایت» از انتشارات «دانشگاه هاروارد» با عنوان «بلاکچین و قانون» که با حمایت موسسه اعتباری ملل و شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از آن رونمایی شده بود در مدت زمان کوتاهی به چاپ دوم رسید. این کتاب همچنین توانسته عنوان بهترین کتاب جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1397 را نیز از آن خود کند. 600 نسخه از چاپ دوم کتاب به عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان حاضر در چهاردهمین همایش روابط عمومی الکترونیک که به موضوع روابط عمومی و بلاکچین اختصاص داشت، اهدا شد.

کتاب بلاکچین و قانون به‌دنبال ذات دوگانه‌ بلاکچین است. ظهور قوانین رمزی را تشریح می‌کند و به حوزه‌های بالقوه‌ قانون‌گذاری اشاره خواهد کرد. در این کتاب فرض بر این است که خواننده دانشی درباره بلاکچین ندارد و بنابراین ابتدا تاریخچه‌ای مفصل و مروری فنی از این فناوری بیان می‌شود.

فصل دوم کتاب به ارزهای دیجیتال و سیستم‌های پرداخت غیرمتمرکز اختصاص دارد. در این فصل از کتاب به قابلیت‌های فناوری بلاکچین برای انتقال ارزش جهانی و غیرمتمرکز اشاره شده است. صحبت از قراردادهای هوشمند نیز  از اواسط کتاب به میان می‌آید و از تحولی که می‌تواند در قراردادهای قانونی ایجاد کند.

اما فصل چهارم کتاب است که به‌طور خاص به پدیده سازمان‌های خودمختار توزیع‌شده یا همان DAOها می‌پردازد و از آنها به‌عنوان چالش‌‌برانگیزترین حوزه برای سیستم‌های قانونی یاد می‌کند. نویسندگان کتاب به‌خوبی توضیح می‌دهند که توانایی بلاکچین در تسهیل و حمایت از سیستم‌های خودمختار به‌طور فزاینده‌ای باعث ایجاد چالش در دولت‌ها و برای قانون‌گذاری می‌شود که به‌دنبال کنترل، شکل‌دهی یا تاثیرگذاری بر توسعه‌ فناوری بلاکچین هستند. درست به‌مانند بسیاری دیگر از فناوری‌ها، بلاکچین را می‌توان برای حمایت و اجرای قوانین کنونی به ‌کار برد، اما آنچه باعث توانمندی ویژه‌ بلاکچین می‌‌شود، توانایی آن در تسهیل ایجاد سیستم‌های ارتجاعی، تغییرناپذیر و خودکارِ مبتنی بر کدنویسی است که در سطح جهانی فعالیت کنند و ابزارهای مالی و قراردادی جدیدی را در اختیار مردم قرار دهند که بتوانند جای امور کلیدی اجتماعی را بگیرند. با وجود بلاکچین، مردم می‌توانند نظام قانونی یا قراردادهای هوشمند منحصر‌به‌خود را بسازند و پروتکل‌هایی بنیادی در شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین وضع کنند. این سیستم‌ها بدون قانون به نظم می‌رسند و آنچه را که چارچوب قوانین خصوصی نام دارد، اجرا می‌کنند.

در این کتاب پس از توصیف چالش‌های قانونی بلاکچین، به چگونگی وضع قوانین برای سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین، در کنار هزینه‌های انجام این کار اشاره می‌شود. نهایتا سخن این کتاب با ورود به آینده، سنجش چگونگی پشتیبانی یا تکمیل قوانین از سوی بلاکچین به‌وسیله‌ تبدیل همه بخش‌های قوانین به کد و بررسی برخی از خطرات این مسیر به ‌پایان می‌رسد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به فروشگاه راه پرداخت مراجعه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.