راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غرامت هفت میلیارد دلاری مسترکارت و ویزا به فروشندگان

شرکت Visa، شرکت MasterCard و بانک‌هایی که کارت اعتباری آن‌ها را صادر می‌کنند، توافق کرده‌اند تا در پی دادخواهی فروشندگان آمریکایی برای تثبیت نرخ کارت اعتباری و نقدی، ۷/۲۵ میلیارد دلار غرامت به آن‌ها بپردازند که می‌تواند بزرگ‌ترین غرامت ضد انحصارطلبی در تاریخ آمریکا باشد.

این غرامت، در صورت تایید توسط قاضی، می‌تواند ده‌ها شکایت مطرح‌شده توسط فروشندگان در سال ۲۰۰۵ را حل و فصل نماید. شبکه‌های کارتی و بانک‌ها همچنین به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهند تا به مشتریانی که از کارت‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند اعتبار بیشتری بدهند. این کار در راستای هدایت آن‌ها به سمت شیوه‌های ارزان‌تر پرداخت انجام می‌شود.

غرامت مطرح‌شده شامل پرداخت شش میلیارد دلار توسط Visa و MasterCard و بیش از ده‌ها بانک بزرگ کشور که کارت‌های این شبکه‌ها را صادر می‌کنند به مجموعه‌ای از فروشگاه‌های طرف دعوی است. بنا به گفته وکلا، شبکه‌های کارتی همچنین توافق کرده‌اند تا هزینه‌های کشیدن کارت را به میزان ۱/۲ میلیارد دلار در هشت ماه آینده به‌منظور تامین باقی‌مانده غرامت کاهش دهند.

به‌علاوه، این توافق امکان مذاکره دسته‌جمعی درباره نرخ کشیدن کارت را که به نام هزینه مبادله (interchange fees) شناخته می‌شود، برای پذیرندگان فراهم می‌کند. پذیرندگان نیز باید اطلاعات درباره نرخ کارت‌ها را در اختیار مشتریان قرار دهند.

بنا بر اسناد، ۵۲۵ میلیون دلار نیز باید به فروشگاه‌هایی که به صورت انفرادی طرح دعوی کرده‌اند پرداخت شود.

منبع: ایران‌کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.