راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری گزارش «درآمدی بر چالش‌های مقررات‌گذاری مرتبط با فناوری زنجیره بلوکی» را منتشر کرد

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری وابسته به سازمان برنامه‌وبودجه کشور در راستای توجه به فناوری‌های آتی و تأثیرگذار بر اقتصاد ایران، گزارش «درآمدی بر چالش‌های مقررات‌گذاری مرتبط با فناوری زنجیره بلوکی» را منتشر کرد. در این گزارش می‌خوانیم:‌ فناوری زنجیره بلوکی داده‌ها را به‌صورت ایمن، در حجم و سرعت بالا، ذخیره و منتقل می‌کند. این ویژگی باعث شده است که به وجود آورندگان پول‌های دیجیتالی از این فناوری استفاده کنند؛ اما زنجیره بلوکی کاربردهای به‌مراتب بیشتری در حوزه‌هایی نظیر مستند کردن سوابق پزشکی، امنیت بخشیدن به زیرساخت‌های مالی و مدیریت شبکه برق دارد. در کنار مزایایی که این فناوری به بار می‌آورد، معایبی نیز دارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، زنجیره بلوکی چالش‌های مقرراتی و قانون‌گذاری جدیدی را ایجاد می‌کند. در زمانی که دزدی، جاسوسی و خرابکاری از محیط فیزیکی به محیط مجازی منتقل شده، اعمال قانون در مقابله با جرائم مربوط به فضای مجازی ضرورت مضاعف یافته است.

حل چالش‌هایی که رمزارزها و فناوری‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی ایجاد می‌کنند به راه‌کارهایی نیاز دارد که بین نیازهای مربوط به حمایت از کاربران و سرمایه‌گذاران، تأمین امنیت سایبری و توسعه کارآفرینی توازن برقرار کند.

هر چند تعیین دقیق این‌که کدام قواعد، مقررات و دستورالعمل‌ها از این فرآیند منتج می‌شوند غیرممکن است، اما یک‌چیز حتمی است و آن لزوم هماهنگی نهادهای نظارتی به‌گونه‌ای است که از فعالیت‌ها و اقدامات موازی و احتمالاً متعارض جلوگیری شود.

در یکی از کشورهای جهان که مجموعه پیچیده‌ای از نهادهای نظارتی بر محصولات و تراکنش‌های مالی نظارت دارند، ساختار درهم‌تنیده مقرراتی- نظارتی برای دارایی‌های دیجیتالی طبقه‌بندی چهارگانه‌ای را ایجاد کرده است.

در چارچوب این طبقه‌بندی، دارایی دیجیتالی ذیل یکی از چهار عنوان کالا، اوراق بهادار، پول و دارایی قرار می‌گیرد. قرار گرفتن رمزارز نه پول ذیل هر یک از این طبقات تبعیت از مجموعه نسبتاً متفاوتی از قوانین و مقررات و در نتیجه، نهادهای نظارتی را ضروری می‌سازد.

این شرایط برای کارآفرینانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت‌های نوپا یا توسعه فعالیت‌های نوآورانه مرتبط با فناوری زنجیره بلوکی در شرکت‌های موجود هستند، مساعد نیست. با توجه به سایر کاربردهای فناوری زنجیره بلوکی، در سایر حوزه‌ها نیز نهادهای نظارتی دیگری در ارتباط با راهکارهای مبتنی بر این فناوری مسئولیت دارند.

در این حوزه‌ها نهادهای نظارتی باید در تدوین ضوابطی که ضمن تأمین حقوق ذی‌نفعان از ایجاد موانع غیرضروری در مقابل نوآوری جلوگیری می‌کند، همکاری کند. بخش‌های اصلی این گزارش عبارت‌اند از: آشنایی با رمزارز و زنجیره بلوکی، مسائل و مشکلات مربوط به رمزارز، حوزه‌های مقرراتی – نظارتی و جمع‌بندی و پیشنهاد

برای دیدن فایل این گزارش روی این لینک کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.