راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه کسانی تن صاحبان صنعت تکنولوژی را به رعشه درمی‌آوردند؟

اكنون افراد مختلفي در قالب هكرهاي «كلاه‌سياه» و «كلاه‌سفيد» به فعاليت در فضاي مجازي مشغول هستند و كار به جايي رسيده كه حتي دولت‌هاي برخي كشورها هم وارد اين حوزه شده‌اند.

بحث حملات اينترنتي و هك‌هاي مختلف در سال‌هاي اخير چنان پيش رفته و جدي شده كه متخصصان فضاي مجازي سال ۲۰۱۲ ميلادي را به عنوان سال جهنمي ناميدند. اكنون افراد مختلفي در قالب هكرهاي «كلاه‌سياه» و «كلاه‌سفيد» به فعاليت در فضاي مجازي مشغول هستند و كار به جايي رسيده كه حتي دولت‌هاي برخي كشورها هم وارد اين حوزه شده‌اند. با اين وجود، همچنان برخي افراد به عنوان غول‌هاي هك يا سردم‌داران اين بخش شناخته مي‌شوند.

به گزارش راه پرداخت به نقل از ایسنا، يك پايگاه اينترنتي به معرفي برخي از بزرگ‌ترين هكرهاي جهان اقدام كرده و عكس هريك از آنها را به همراه توضيحاتي منتشر كرده است.

 

دشمن سرسخت مايكروسافت

بر اساس اعلام اين سايت، ريچارد متيو استالمن در دنياي مجازي به عنوان هکر شناخته نمي‌شود بلکه او را به عنوان رهبر مبلغان نرم‌افزارهاي آزاد مي‌شناسند. اما همين رهبر به علت قدرتي که در برنامه‌نويسي دارد هکر ماهري هم هست. در ضمن او از دشمنان سرسخت مايکروسافت است.

وي در دسته‌بندي هکرها يک هکر کلاه سفيد است و در دنياي مجازي تا به حال خرابکاري نکرده ولي مانند هر هکري به حريم شخصي اعتقاد ندارد و مي‌‌گويد تمام اطلاعات دنيا بايد به اشتراک گذاشته شود.

اين هکر روسي کنفرانس‌هاي بسياري درباره هک و هکرها برگزار کرده و چهره هکرهاي واقعي را به دنيا نشان داده است. يکي از کارهاي معروف او هک کردن قوي‌ترين سيستم امنيتي مايکروسافت است.

استالمن در حالي که نماينده مايکروسافت در کنفرانس و در حال توضيح دادن همين مثلا قوي‌ترين سيستم امنيتي بود، به شبکه نفوذ کرد و در مقابل همه حضار و تنها در مدت هشت دقيقه نرم‌افزار را هک کرد و در فهرست سياه مايکروسافت قرار گرفت.

 

خالق مليسا

آيا تا به حال اسم ويروس مليسا به گوش شما خورده است؟

اين ويروس که فقط از طيق ايميل منتقل مي‌شود، توسط ديويد اسميت نوشته شد که براي يک دهه کل شبکه پست الکترونيکي را بدنام کرد.

مليسا يک ويروس ساده است که روي ايميل‌ها مي‌نشيند و اطلاعاتي ناخواسته را براي همان ايميل ارسال مي‌کند. مليسا در عرض يک هفته به ۸۰ سرور مختلف دسترسي پيدا کرد و اطلاعات آنها را براي افراد مختلف ارسال مي‌کرد و سپس رمز عبور ايميل را براي ديويد اسميت مي‌فرستاد تا به تمام اطلاعات دسترسي داشته باشد.

اگرچه تا آن موقع ۶۰ هزار ويروس براي ايميل وجود داشت اما اين ويروس خطرناک‌ترين اعلام شد و حتي خود اسميت هم نتوانست آن را غيرفعال کند. اين ويروس همچنان در دنياي مجازي به فعاليتش ادامه مي‌دهد.

 

خالق کرمي که اينترنت را به هم ريخت

رابرت موريس سال ۱۹۸۸ يک کرم اينترنتي طراحي کرد. ويژگي اين کرم اين بود که نيازي به دانلود شدن نداشت و فقط با بازکردن يک سايت به سيستم کاربر منتقل و در عرض يک ساعت آن قدر تکثير مي‌شد که حافظه رم را پر مي‌کرد.

اين کرم در عرض يک هفته حدود يک دهم اينترنت را آلوده کرد و بسياري از سرورها و سايت‌ها را به تعطيلي کشاند.

موريس در همان سال دستگير شد و در حالي که ابراز پشيماني مي‌کرد، گفت: فقط قصد داشته با يک نفر شوخي کند! او به دليل آلوده کردن اينترنت، بزرگ‌ترين هکر آن سال شناخته شد و به پرداخت جريمه ۱۵ ميليون دلاري و پاک کردن کل اينترنت از اين کرم محکوم شد.

با اين که موريس اين کرم را کاملا از بين برد ولي چون اين نرم افزار قابليت خودتکاملي داشت، هنوز در بعضي قسمت‌ها نوادگان اين کرم به صورت هرزنامه ديده مي‌شوند. موريس با اين که جريمه شده بود، ولي سال‌هاي بعد هم دست به اقدامات مشابهي زد.

 

جيمزباند هکرها

ولاديمير لوين از قوي‌ترين هکرهاي کلاه‌قرمز محسوب مي‌شود. او اهل سن‌پترزبورگ روسيه است و يک رياضيدان برجسته به شمار مي‌رود.

لوين، سال ۱۹۹۴ به سيتي بانک که يکي از بانک‌هاي جهاني است تنها با استفاده از يک لپ تاپ ساده نفوذ کرد. او در ابتدا نتوانسته بود کار خاصي انجام دهد ولي بعد از يک ماه با پيدا کردن يک حفره امنيتي در سيستم بانک موفق شد به تمام حساب‌هاي موجود در اين بانک دسترسي پيدا کند.

او در ابتدا چند حساب مجازي به وجود آورد و سپس از حساب کاربران تمام جهان مبلغ ۱۰ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار را به حساب مجازي خود منتقل کرد. يک هفته بعد در اثر يک اشتباه کوچک، پليس بين‌المللي او را شناسايي و دستگير کرد. لوين هنوز در زندان است و به عنوان هکر عمر کوتاهي داشته است ولي به علت حرفه‌ايي عمل کردن به او «جيمزباند هکرها» مي‌گويند.

 

۷ دقيقه و ۴۳ ثانيه مکالمه رايگان

جابز و وزنياک از بنيانگذاران شرکت اپل هم هکر بودند آن هم از دسته کلاه‌سياه! آنها از همان روزگار جواني با يکديگر همکار بودند و قسمتي از دوره جواني خود را به عنوان هکر زندگي کردند.

وزنياک و جايز در زمينه هک تلفن‌ها و ايجاد ارتباطات بدون هزينه فعاليت مي‌کردند. آنها موفق شدند جعبه‌هاي کوچکي طراحي کنند که به مردم اجازه مي‌داد بدون هزينه به مدت ۷ دقيقه و ۴۳ ثانيه مکالمه رايگان داشته باشند.

بيشتر مشتريان آنها دانشجوياني بودند که براي تحصيل به آمريکا مي‌رفتند و مي خواستند براي ارتباط برقرارکردن با خانواده خود هزينه کمتري بپردازند. نرم افزار Skype که امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد، بعدا بر اساس ايده جابز و وزنياک ساخته شد.

 

دانته تاريک

کوين پولسن، متخصص هک از طريق امواج راديويي است. او بيشتر هک‌هاي خود را از طريق تلفن همراه انجام داده است.

پولسن بارها و بارها به شبکه‌هاي تلفني مانند AT&T نفوذ کرده و سيستم آنها را به مدت چند ساعت و حتي چند روز از کار انداخته است ولي شهرت خود را به علت هک تاريخي مخابرات واحد شبکه راديويي KIISFM لس‌آنجلس آمريکا به دست آورد و از آن روز در جامعه هکرها با نام دانته تاريک شناخته شد.

شبکه راديويي KIISFM در سال ۱۹۹۱ يک مسابقه راديويي برگزار کرده بود و به برنده مسابقه اتومبيل پورشه مدل S۲۹۴۴ جايزه مي‌داد. در آن زمان پولسن بسيار جسورانه عمل کرد. او تصميم گرفت برنده پورشه باشد. سيستم مخابرات را هک کرد و تمام تماس‌هاي تلفني به شبکه راديويي را مسدود کرد. سپس براي لو نرفتن هک ديگري در شبکه تلفني انجام داد و با شبکه، ۱۰۲ تماس تلفني تقلبي برقرار کرد که هرکدام برنده مي‌شدند، در حقيقت او برنده شده بود.

از آنجا که فکر برنده شدن او را از سيستم‌هاي امنيتي خود غافل کرد همان روز توسط هکرهاي FBI هک و دستگير شد. پولسن که براي بردن جايزه تمام سيستم مخابراتي کشور را مختل کرده بود به ۵۱ ماه حبس و پرداخت جريمه نقدي محکوم شد.

 

پسر مافيايي

يان رومانوسکي يکي ديگر از هکرهاي مخوف روسي است. او تا به حال صدمات بسياري به اينترنت وارد کرده است. رومانوسکي که به نام «مافيا بوي» نيز شناخته مي‌شود به سايت‌هايي مانند ياهو، اي بي و آمازون حمله کرده است.

حملات او ماه‌ها کار اين سايت‌ها را به تاخير انداخته و صدمات مالي جدي به آنها وارد کرده است. بعد از حمله سال ۱۹۹۸ او به فروشگاه اينترنتي اي بي تمام حساب‌هاي شرکت خالي شد و تا مرز تعطيلي پيش رفت ولي رومانوسکي مقداري از پول‌ها را برگرداند و گفت اگر اي بي تعطيل شود من سرگرمي شب‌هاي تعطيلم را از دست مي‌دهم!

سرانجام او در فوريه سال ۲۰۰۰ دستگير شد. در دادگاه هيچکدام از اعمال خود را انکار نکرد. وکيل او گفته بود اگر رومانوسکي مي‌خواست مي توانست آسيب‌هاي غيرقابل تصوري به شما وارد کند. رومانوسکي از طريق يک اسکريپت به نام Kiddie حملات خود را انجام مي‌داد و تا سال ۲۰۰۰ که او اين اسکريپت را در ازاي آزادي‌اش نفروخته بود، هيچ کس آن را نمي‌شناخت و راهي براي مقابله با آن وجود نداشت. امروزه اين اسکريپت حداکثر مي‌تواند در حد يک هرزنامه عمل کند و خطري ندارد.

 

متواري هميشگي

در سال ۲۰۰۲ يک پيغام عجيب روي صفحه اصلي سايت ارتش آمريکا ارسال شد:‌ «سيستم امنيتي شما مختل شد. من به تنهايي اين کار را کردم».

مک‌کينن، مدير يک شرکت کامپيوتري اسکاتلندي است. او اولين کسي بود که موفق شد يک نفره تمام سيستم‌هاي قواي دريايي، زميني و هوايي ارتش آمريکا به همراه ناسا و ۹۷ شرکت عظيم کامپيوتري را در عرض يک شب هک کند.

مک کينن معتقد بود آمريکا اطلاعات محرمانه را روي سرورهاي خود نگهداري مي‌کند و مي‌خواست به آنها دسترسي پيدا کند البته نتيجه هک‌هاي يک شبه او تنها خسارت ۷۰۰ هزار دلاري بود که به آمريکا وارد شد. مک‌کينن بعد از انجام اين هک از اسکاتلند فرار کرد و تا به امروز پيدا نشده است. به همين دليل اسرار هک او هنوز فاش نشده است.

 

سوني را به زانو درآورد

جورج هاتز بزرگ‌ترين هکر سال ۲۰۱۱ است. هاتز اسم مستعار است و تا به حال اسم واقعي او معلوم نشده ولي همه ما او را با هک کردن شرکت سوني و دستگاه پلي‌استيشن ۳ مي شناسيم. از آن موقع او به عنوان هنرمند هکرها نيز شناخته شده و روش فرار از زندان او شاهکاري در دنياي هک محسوب مي‌شود.

او توانست با استفاده از روش ابداعي خودش تمام اطلاعات استفاده کنندگان از PS۳ از اسم گرفته تا شماره حساب و آدرس محل سکونت را دربياورد و شناسايي هم نشود. هاتز اين حمله را در دو نوبت انجام داد و در هر دو نوبت هم پيروز شد و سوني را تا مرز سقوط پيش برد.

او در آوريل همان سال روش فرار از زندان خود را به صورت عمومي انتشار داد و شرکت سوني را بسيار خشمگين کرد زيرا با اين روش بازي‌هاي PS۳ هم که گفته شده بود کرک نمي‌شوند، کرک شدند. به اين ترتيب سوني تا هنگامي که براي اين محصول بازي توليد مي‌کند، متحمل ضرر و زيان خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.