راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش کارمزدها مشکلات فعلی سیستم بانکی را رفع می‌کند؟

هادی قدیمی نایب رییس هیات مدیره بانک ایران زمین، ماهنامه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات / اقتصاد ایران بانک محور است و این یعنی بار توسعه اقتصادی را سیستم بانکی به تنهایی بر دوش می کشد. البته وظیفه سیستم بانکی کمک به تولید و اقتصاد و سیال بودن روند رو به رشد جامعه است و از این مهم شانه خالی نمی‌کند اما در این میان فشار مضاعف بر این سیستم می‌تواند مشکلات فعلی را بیشتر نمایان کند.

سرمایه بانک‌های کشور در بخش دولتی از درآمدهای کشور تأمین و تزریق می‌شود. در این میان بانک‌های دولتی و خصوصی برای ادامه حیات به جز سرمایه‌های ورودی به درآمد نیز بیان دارند که این درآمدها توسط کارمزدها به دست می‌آید.

اگر با نرخ تورم سالانه قرار بود کارمزدها نیز افزایش یابد، این مهم می‌توانست بخشی از مشکلات فعلی سیستم بانکی را مرتفع سازد. بی‌شک چاپ دسته‌چک و انواع فیش‌ها و مرسولات بانکی، هزینه‌بر است و این هزینه هیچ‌گاه ثابت نبوده و اگر نگوییم ماهانه اما سالانه با رشد و قابل توجهی افزایش داشته است و از همه مهم‌تر، بانک‌ها با رویکرد دیجیتال و ارائه خدمات بانکی الکترونیک، هزینه مردم و مشتریان خود را برای استفاده از خدمات بانکی کاهش داده ولی خود برای راه‌اندازی و نگهداشت این بسترها هزینه بسیاری متحمل شده‌اند.

این همه در حالی است که درآمد نظام بانکی نه تنها رشدی نداشته بلکه در برخی موارد کارمزدی که می بایست به نظام بانکی تزریق می‌شد نیز حذف شده است. کارمزدی که از خرید از دستگاه‌های کارت‌خوان گرفته می‌شود هیچ نفعی برای بانک‌ها ندارد و تنها هزینه‌بر است؛ یعنی خدمات به دارندگان این دستگاه‌ها از وظایف بانک‌ها است درصورتی‌که کارمزدی از این دستگاه دریافت نمی‌شود.

همچنین برای صدور برخی چک‌ها، سال‌هاست کمترین کارمزد دریافت می‌شود حال اینکه ارزش پول در دهه گذشته بارها تغییر کرده است، لذا کارمزدی که در ۵ سال گذشته از چک‌ها گرفته می‌شد ارزشی ندارد. این خواسته که باید در کارمزدهای سیستم بانکی بازنگری صورت گیرد، نابه جانیست و مسئولان باید هر دو طرف این قصه را با یک چشم و آن هم چشم عدالت نگاه کرده و برای افزایش سالانه کارمزدها فکری تازه ارائه دهند زیرا بانک‌های خصوصی دیگر توان هزینه کرد بالاتر از درآمد را ندارند و ارائه خدمات بانکی نوین مستلزم اخذ کارمزدهای مربوطه به آن خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.