راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایشگاه بلاکچین ۲۰۱۹ دوبی : تلاش‌ها برای تبدیل دوبی به هاب بلاکچین جهان

دوبی در نظر دارد تا سال 2020، به اولین شهری تبدیل شود که تمامی تراکنش‌هایش را از طریق تکنولوژی بلاکچین انجام می‌دهد؛ از این رو، مقامات این شهر برای دومین سال پیاپی، اقدام به برگزاری رویدادی سالیانه با نام بلاکچین آینده کرده‌اند. تاریخ رویداد اول در روزهای 2ام و 3ام ماه می 2018 بود و رویداد امسال نیز در طی روزهای 2ام و 3ام آوریل برگزار شد.

نمایشگاه بلاکچین 2019 دوبی که در مرکز تجارت جهانی این شهر (DWTC) برگزار شد، بزرگ‌ترین و پیشرو‌ترین فستیوال حوزه‌ی بلاکچین در منطقه بوده و مکانی عالی برای شبکه‌سازی رهبران صنعت و استارت‌آپ‌ها به شمار می‌رود.

در این رویداد دو روزه، مجموعه‌ای از علاقمندان تکنولوژی، نمایندگان نهادهای دولتی، برندهای برتر و پیشگامان صنعت از سراسر دنیا در کنار هم جمع شدند تا به پیشرفت تکنولوژی بلاکچین و افزایش میزان مقبولیت آن در مقیاس جهانی کمک کنند.

تخمین زده می‌شود که ارزش بازار بلاکچین جهان در سال 2024، به 60 میلیارد دلار برسد که از رقم 708 میلیون دلاری سال 2017 بسیار بیشتر است.

معطوف کردن توجه‌های جهانی به تکنولوژی درخشان بلاکچین، فاصله گرفتن از گفتگوهای تئوری و روی آوردن به تعریف موارد و فرصت‌های کاربردی این تکنولوژی در زندگی واقعی، جزو اهداف اصلی عوامل برگزاری نمایشگاه بوده است؛ از این رو در این نمایشگاه به موارد استفاده‌ی این تکنولوژی در حوزه‌های مختلفی از جمله خرده‌فروشی، تجارت الکترونیک، مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل، آموزش، صنایع غذایی، خدمات میزبانی و گردشگری، انرژی، فین‌تک، بانکداری و امنیت پرداخته شد.

در رویداد سال گذشته، 8143 نفر از 112 کشور جهان حضور داشتند که 28 درصد آن‌ها را پرسنل ارشد شرکت‌ها تشکیل می‌دادند. بالغ بر 90 درصد بازدیدکنندگان از حضور خود در این نمایشگاه اظهار رضایت کردند و 90 درصد آن‌ها اعلام کردند که در رویداد سال بعد نیز حضور خواهند داشت؛ از این رو برآورد می‌شود که در فستیوال امسال بیش از 8000 نفر شرکت کرده‌ باشند. سخنرانانی از شرکت‌های نامدار جهان، مانند کوکاکولا (Coca-Cola)، تنسنت (Tencent)، جانسون و جانسون (Johnson & Johnson)، مرسک (Maersk)، اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC)، ای‌بی (eBay) و لوفت‌هانزا (Lufthansa) دیدگاه‌های خود را در این نمایشگاه مطرح کردند.

شرکت ارتباطات یکپارچه‌ی امارات (du)، دپارتمان زمین دوبی (Dubai Land Department) و اداره‌ی سلامت دوبی (Dubai Health Authority) نیز جزو نهادهای دولتی بودند که با حضور در این نمایشگاه به معرفی پیشرفت‌ها و موارد کاربردی این تکنولوژی انقلابی در حوزه‌ی فعالیت خود پرداختند.

دکتر عایشه بنت بوتی بین بیشر، مدیر کل دوبی هوشمند (Smart Dubai) می‌گوید:

بلاکچین به روش‌های مختلفی می‌تواند یک جامعه را متحول کند. هدف اصلی ما این است که دوبی را به شادترین کشور جهان تبدیل کنیم و در همین راستا است که به دنبال کشف پتانسیل‌های تکنولوژی بلاکچین هستیم. ما قصد داریم دوبی را به هاب بلاکچین جهان تبدیل کنیم، به‌طوری‌که نه تنها در منطقه، بلکه در سطح جهانی گام‌های تاثیرگذاری برای توسعه‌ی این تکنولوژی برداریم.

در نمایشگاه بلاکچین سال 2019 دوبی شش کنفرانس و سمینار به صورت زنده برگزار شد و سخنرانان تایید شده‌ی بین‌المللی در آن‌ها به گفتگو پرداختند. وینی لینگهام (Vinny Lingham) پنلیست شارپ تانک (Shark Tank) و مدیر عامل اجرائی و هم‌بنیان‌گذار سیویک (Civic)؛ فرانکلین ریچاردز (Franklyn Richards) مدیر بنیان‌گذاری ششمین ارز رمزنگاری‌شده‌ی بزرگ جهان (یعنی لایت‌کوین)، دوستدار و جستجوگر حوزه‌ی تکنولوژی و فیل چن (Phil Chen) که عهده‌دار ساخت اولین تلفن بومی مبتنی بر بلاکچین با نام Exodus 1 بوده است، جزو همین سخنرانان بودند.

از ایالات متحده‌ی عربی نیز عثمان سلطان، مدیر عامل اجرائی شرکت مخابراتی یکپارچه‌ی امارات به سخنرانی پرداخت.

دوبی هوشمند در همکاری با شتابدهندگان از فرصتی که نمایشگاه بلاکچین 2019 در اختیار آن‌ها قرار داده بود، استفاده کرده و سومین دوره‌ی چالش جهانی بلاکچین (Global Blockchain Challenge) را برگزار کردند. استارت‌آپ‌هایی که در این چالش شرکت می‌کنند، باید با پرداختن به پروژه‌های مناسب، دوبی را در رسیدن به اهداف استراتژیک بلاکچینی یاری کنند. حذف 100 میلیون تراکنش کاغذی در سال، صرفه‌جویی 1.5 میلیارد دلاری در هزینه‌ها و تبدیل کردن دوبی به اولین شهر مبتنی بر بلاکچین تا سال 2020، جزو همین اهداف هستند.

بازدیدگنندگان در این رویداد همچنین می‌توانستند در جلسه‌ی ارائه‌ی مطالعات موردی در زمینه‌ی وفاداری، قراردادهای هوشمند و همگرایی هوش مصنوعی و بلاکچین، که توسط داگوگو آلترید (Dagogo Altraide)، ستاره‌ی یوتیوب و بنیان‌گذار کلدفیوژن تی‌وی (Coldfusion TV) رهبری شد، شرکت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.