راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره فرشته فروغ، بنیان‌گذار اولین مدرسه کدنویسی برای دختران افغان بیشتر بدانید

ماهنامه عصر تراکنش / فرشته فروغ دختری افغان است که در ایران به دنیا آمد و امروز به‌عنوان یک فعال اجتماعی در افغانستان و همین‌طور مدیرعامل و بنیان‌گذار اولین مدرسه برنامه‌نویسی برای دختران در افغانستان شناخته می‌شود. فروغ تحصیلات دبیرستانی‌اش را در ایران سپری کرد و سپس برای دریافت مدرک لیسانس خود در رشته علوم کامپیوتر به دانشگاه هرات رفت و مقطع ارشد خود را در دانشگاه فنی برلین در آلمان گذراند. در سال 2014 فروغ با مفهوم ارزهای رمزنگاری‌شده آشنا شد و تصمیم گرفت پروژه‌ای در زمینه ارسال پول با بیت‌کوین برای دانش‌آموزان دختر افغانی که داشت، انجام دهد.

این پروژه با موفقیت انجام شد. هرچند او تجربه معرفی ارزهای رمزنگاری‌شده به مردم افغان را تجربه چندان ساده و آسانی نمی‌دانست و خیلی طول کشید تا آنها را قانع کند که قصد دزدیدن پول و گول‌زدن آن‌ها را ندارد و اینکه بیت‌کوین می‌تواند کاملاً مفید و سودمند باشد. به گفته فروغ خیلی‌ها سعی کردند مشکلات مربوط به پرداخت را از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده برطرف کنند، اما تقریباً تمام پروژه‌های ارائه‌شده توسط این افراد مختص کشورهایی با زیرساخت‌های خوب و مردمی با حساب‌های بانکی است و در این زمینه هیچ توجهی به مناطق جنگی نشده است.

به همین خاطر این فعال اجتماعی افغان اظهار امیدواری کرد که شاید یکی از همین دختران افغان بتواند با راه‌اندازی یک پروژه بلاکچینی یا یک کوین، این مشکلات را برطرف کند. او در سال 2015 مدرسه برنامه‌نویسی کاملاً دخترانه Code to Inspire را برای دختران در افغانستان راه‌اندازی کرد. فرشته برای تأمین سرمایه لازم برای راه‌اندازی این مدرسه، پروژه‌اش را در سایت ایندیگوگو ثبت کرد و توانست بیش از 22 هزار دلار به دست آورد.

در سال 2016 این مدرسه توانست جایزه «تعامل نسل آینده» را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کند و در همان سال هم موفق به دریافت جایزه RISE گوگل شد و این جایزه برای این مدرسه کدنویسی افغانی سرمایه 25 هزار دلاری به همراه داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.