راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عزم تازه مرکز فابا برای آموزش و فرهنگ سازی در بانکداری الکترونیک

در طول مدتی که مرکز فابا برای آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بانکداری الکترونیک برای قشرهای مختلف جامعه فعالیت کرده است، این مرکز توانسته است تاثیر بسزایی در این حوزه داشته باشد. با این حال این مرکز تصمیم گرفته است تا حضوری پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر در این حوزه از خود نشان دهد و از همین سو به فعالیت‌های جدید دست زده است. از جمله فعالیت‌های جدید این مرکز می‌توان به همکاری با رسانه‌های مختلف، برگزاری سمنارهای آموزشی و همکاری با بانک‌ها نام برد. همچنین این مرکز در نشریه اختصاصی بانکداری الکترونیک خود بیش از پیش به بحث آموزش برای عموم مردم توجه کرده است.

مرکز فابا که از سال 1386 تأسیس شده است، وظیفه‌ای جز پرداختن به زیرساخت فرهنگی-اجتماعی بانکداری الکترونیک و پیگیری مقوله فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش ندارد و برای انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌های خود سه گروه مدیران، کارکنان و مشتریان نظام‌بانکی را مدنظر دارد. این مرکز در طول سال‌های گذشته 12 سرفصل کاری را مشخص و اقداماتی را به ثمر رسانده است، اما به دلایل مختلف دچار فراز و نشیب‌های فراوان بوده است. با این وجود هیچ‌گاه دست از تلاش و تولید آگاهی برنداشته است، علی‌رغم این‌که می‌داند حوزة «تولید آگاهی» و فرهنگ‌سازی، حوزه اندیشه و مشقت است و حوزه فراق دلگیر و دیرگذر است. ولی کیست که نداند فرهنگ‌ها دیرپا می‌گیرند ولی دیرپایند و کنش‌گران این حوزه می‌بایستی شکیبایی و صبوری پیشه کنند تا فرهنگی پا بگیرد و ثمرات آن در اجتماع و اقتصاد هویدا شود.

 

تخته گاز مرکز فابا؛ عزمی دوباره برای فرهنگ‌سازی و آموزش

با این وجود بر این باوریم که سال جاری برخی از برنامه‌ها و اندیشه‌ورزی‌های سال‌های گذشته، نمود عملی‌تر و عینی‌تری به‌خود خواهد گرفت و اثرات مثبتی در بانک‌ها و جامعه خواهد گذشت. سه برنامه مشخص گسترده و درحال اجرا که می‌تواند برای بانک‌ها و شرکت‌های حوزه اموربانکی جذاب باشد، عبارتند از:

همکاری با رسانه‌ها: به منظور آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی درست و منطقی، شفاف و حرفه‌ای از حوزه بانکداری الکترونیک، توافق‌نامه‌هایی با رسانه‌های مکتوب، دیداری و مجازی منعقد گردیده است و بخشی از آن را این روزها مدیران ارجمند و مشتریان نظام بانکی شاهدند.

همکاری با بخش‌های مختلف صداوسیما و همچنین روزنامه آسیا و تأمین و ارسال محتوا برای سایت‌ها و نشریات الکترونیک بخشی از این اقدامات است. به نظر می‌رسد بستر فراهم شده فرصت مغتنمی است تا بانک‌ها و روابط‌عمومی‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه اموربانکی خدمات و محصولات خود را با حرفه‌ای‌ترین شیوه در اختیار جامعه قرار دهند و تعاملی سودمندانه با مشتریان برقرار سازند.

از این‌رو ظرفیت‌های ایجاد شده آماده است تا دیدگاه‌ها، نظرات، خدمات و محصولات بانک‌ها و شرکت‌ها را روزانه در اختیار لایه‌های مختلف اجتماعی قرار دهد.

برگزاری سمینار آموزشی و دانش‌افزایی: 31 سمینار آموزشی در 31 استان کشور با موضوعات روز بانکداری الکترونیک و با هدف آموزش کارکنان بانک‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، تجار و بازرگانان، دانشگاهیان و فرهنگیان و … در حال اجراست.

در مرحلة اول سمینارها به‌صورت حضوری و در مراحل بعد به‌صورت نیمه حضوری و مجازی ادامه خواهد داشت. در شماره آینده نشریه بانکداری الکترونیک گزارش کاملی از این دوره‌ها، محتوا، شیوة‌برگزاری و نحوه حضور در آنها ارایه خواهد شد. این سمینارها به‌گونه‌ای طراحی شده است تا برای بخش‌های مختلف بانک‌ها از جذابیت، تازگی و تنوع برخوردار باشد و امکان حضور مدرسان و متخصصان بانکداری الکترونیک جهت بسط مباحث نیز فراهم گردد.

برگزاری سمینارهای آموزشی مختص هر بانک یا مؤسسه مالی: مرکز فابا علاوه بر برگزاری سمینارهای آموزشی استانی، این امکان را نیز فراهم کرده است تا هر بانک و مؤسسه مالی بتواند از خدمات آموزشی این مرکز برای ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان خود بهره جوید. در حال حاضر این دوره‌ها در برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی به مرحلة اجرا رسیده است و بانک‌های دیگر نیز می‌توانند نیازهای خود را با مرکز فابا در میان گذاشته و با سرعت از خدمات آموزشی لازم بهره‌مند گردند.

 

متفاوت از قبل ولی کارآمدتر

سی و سومین شماره نشریه بانکداری الکترونیک مرکز فابا ویژه مدیران و کار‌شناسان شبکه بانکی منتشر شد. در این شماره از نشریه، موضوع «بانکداری الکترونیک در مواجهه با افکار عمومی» به بحث گذاشته شده است.

این نشریه در دوبخش تخصصی و عمومی تنظیم شده که در بخش تخصصی یک میزگرد، یک مصاحبه، دو یادداشت، چهار دیدگاه، ۳ مقاله و یک پژوهش مجال نشر یافته‌اند.

در بخش عمومی نیز حادثه درز اطلاعات بانکی از منظر مطبوعات و رسانه‌ها گزارش شده و همچنین مطالبی درخصوص اقدامات فرهنگ‌سازی و آموزشی مرکز فابا، نشست ماهانه شرکت‌های PSP، گزارش آماری بانکداری الکترونیک، خلاصه پایان‌نامه دوره کار‌شناسی ارشد و رویدادهای بانکی درج گردیده است. مدیران ارشد مرکز فابا در سرمقاله این شماره از نشریه، برخی از غفلت‌های کنش‌گران عرصه فناوری را یادآوری کرده‌اند.

برای دانلود این نشریه اینجا را کلیک کنید.

منبع: مرکز فابا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.