راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقف 50 میلیونی پرداخت اینترنتی برای مشتریان خاص برداشته شده است / بروز خطا در هنگام خرید اینترنتی خودرو، به دلیل محدودسازی خود شخص است

در حالی که طبق مصوبه بانک مرکزی، سقف تراکنش خرید از درگاه‌های پرداخت اینترنتی، 50 میلیون تومان است، کاربران در هنگام خرید اینترنتی خودرو از سایت شرکت‌های خودروسازی کشور، تراکنش‌های بالاتر از این رقم را تجربه می‌کنند.

بر اساس پیگیری خبرنگار راه پرداخت، با توجه به شرایط خاص بعضی از دریافت‌کنندگان خدمات پرداخت اینترنتی (مانند شرکت‌های خودروسازی که نیاز به دریافت کل مبلغ خرید نقدی خودرو در یک تراکنش دارند)، با مجوز بانک مرکزی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) می‌توانند به مشتریان خاصی، درگاه پرداخت اینترنتی بدون این سقف 50 میلیون تومانی ارائه بدهند.

محمد خداکرم، کارشناس اداره محصولات اینترنتی و موبایلی شرکت ایران کیش در این باره می‌گوید: «در حال حاضر بانک مرکزی مجوز ارائه چنین خدمتی را تنها برای شرکت‌های خودروسازی و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی داده است. در نتیجه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی می‌توانند با قراردادی سه‌جانبه که میان آنها، یکی از این شرکت‌های بزرگ و بانک بسته می‌شود، درگاه پرداخت اینترنتی با قابلیت انجام خریدهای بالای 50 میلیون تومان ارائه بدهند.»

سروش صاحب‌فصول، روابط عمومی شاپرک هم با تایید این مطلب می گوید: «به دستور بانک مرکزی و شرکت شاپرک، سقف خرید از درگاه‌های پرداخت اینترنتی، 50 میلیون تومان است. اما شرکت های PSP با توجه به شرایط خاص برخی از مشتریان، می توانند درخواست ارائه خدمات بالای 50 میلیون تومان را برای بررسی به شاپرک بدهند تا پس از این بررسی‌ها، مجوز ارائه خدمات ذکرشده توسط بانک مرکزی صادر شود.»

بر اساس بررسی‌های راه پرداخت، بعضی از شرکت‌های PSP برای ارائه خدمات پرداخت به این دسته از مشتریان خاص، از سوئیچی مجزا از سوئیچ خدمات پرداخت اینترنتی اصلی‌شان استفاده می‌کنند. اما به گفته صاحب‌فصول، فراهم کردن سوئیچ متفاوت برای این مشتریان الزامی نیست.

همچنین خرد کردن تراکنش به دو تراکنش، یکی از ترفندهای قبلی شرکت‌های PSP در مواجهه با سقف 50 میلیون بوده است که به نظر می‌رسد با توجه به صدور مجوز انجام تراکنش بالای 50 میلیون تومان، امروزه منسوخ شده است.

همچنین گفتنی است که در حال حاضر سقف تراکنش در طول 24 ساعت، برای هر کارت بانکی 50 میلیون تومان و برای هر کد ملی، 100 میلیون تومان است. بنابراین شرکت‌های خودروسازی امکان فروش نقدی محصولات تا سقف 100 میلیون تومان را دارند و برای محصولات بالاتر از این رقم، روش‌های دیگری را به کار می‌برند.

 

بروز خطا در هنگام خرید اینترنتی خودرو، به دلیل محدودسازی تراکنش‌ها توسط خود مشتری است

اما برخی از خریداران محصولات شرکت‌های خودروسازی، انتقاداتی درباره پیغام‌های خطا در هنگام پرداخت مبلغ خودرو و در نتیجه ناموفق بودن آنها در خرید خودرو داشتند.

دلیل این اتفاق این است که کاربران امکان تعیین سقفی پایین‌تر از سقف مصوب برداشت را برای حساب‌های بانکی‌شان دارند و برخی از افراد در هنگام افتتاح حساب، چنین گزینه‌ای را برای حساب خود فعال می‌کنند.

بنابراین چنانچه یک کاربر، با حضور در شعبه، سقفی پایین‌تر از سقف 50 میلیون تومان را برای خریدهای اینترنتی‌اش تعیین کرده باشد، طبیعتا امکان خرید خودروهایی با مبلغ بالاتر از سقف تعیین‌شده‌اش را نخواهد داشت. این دسته از مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعبه بانک، سقف تراکنش پایین‌تر از 50 میلیون تومان را بردارند.

10 دیدگاه
  1. Mohsen می‌گوید

    با عرض سلام
    مهندس لطفا بفرمایید که من جهت خرید خودرو از شرکت سایپا که مبلغ خرید بیش از 50 تومان است چه باید بکنم؟ کجا میتونم پیگیری کنم؟ از کی درخواست کنم. لطفا شماره تماس یا آدرس سایتی بدید.
    کل سال 98 درگیر این موضوع بودم و آخر هم به نتیجه نرسیدم. خود نمایندگی صحبت کردم میگه باید بری بانک سقف تراکنش رو افزایش بدی.
    بانک تجارت، ملی، سپه و رفاه رفتم. حساب جدید باز کردم. رمز دوم پویا و اینترنت بانک و تلفن بانک و رمز ساز رو فعال کردم. حتی متصدی بانک سپه صفحه مانیتور رو به من نشان داد که سقف تراکنش بانکی من رو تا 300 تومان باز کرده. ولی باز موقع خرید خودرو از سایپا به مبلغ 70 تومان خطای محدودیت سقف تراکنش بانکی میده. دیگر بانکها هم گفتن که نمیشه و از بانک مرکزی محدود کردن و … . سوال بیشتر هم میپرسیدم میگفتن برو نمایندگی سایپا. کلا پاس کاری میکنند.
    باتشکر

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      دوست عزیز همونطور که در این گزارش هم اشاره شده، سقف پرداخت 50 میلیون تومانی برای پذیرندگان خاص از جمله ایران خودرو و سایپا برداشته شده.
      مطمئن هستید مشکل جای دیگری نیست؟ مثلا سمت خود پذیرنده یعنی سایپا محدودیتی وجود نداره؟

    2. Mohsen می‌گوید

      سلام مجدد
      مطمئنا مشکل از سایپا نیست. چون کل مراحل ثبت نام رو میرم و موقع پرداخت، خطای مبلغ بیش از حد مجاز رو میده. و اینکه تنها جایی که میشه این مورد رو بررسی کرد یکی از نمایندگی های سایپاست که آن ها هم میگن در جریان نیستن و باید به بانک مراجعه کنم. از طرفی از نمایندگی میپرسم که شما چجوری برای مشتریاتون خرید میکنید میگن با حساب خود مشتری. بعد از چند تا از همون مشتری ها که آشنا هستن پرسیدم اونام میگن حساب ما هم محدوده.
      یه جورایی انگار خود نمایندگی دسترسی بدون محدودیت مالی داره و فقط برای آشناهای خودشون میگیرند.
      لطفا اگر راه حلی پیدا کردید اطلاع رسانی کنید.
      سپاسگزارم

  2. zahra می‌گوید

    سلام. ایا برای واریز وجه نیاز به رمز پویا هست؟

  3. ناشناس می‌گوید

    سلام آیا همه بانک ها هستن بتونیم پول و پرداخت کنیم

  4. آرمان عثمانی می‌گوید

    سلام آیا پرداخت وجه برای خرید خودرو‌از از کارتی که تو پیش ثبت نام ذکر شده باید برداشت شود یا ممانعت ندارد ازهرکارت دیگری باشد

  5. دلپیه رو می‌گوید

    میخوام شصت تومن بحساب سایپا بریزم چطور اینکار رو انجام بدم

  6. وحید می‌گوید

    .. که به فکرمردم نیستن ومردم رااسیرمیکنن.
    برنده نیسان دوگانه شدم.برای انتقال وجه107میلیونی چه ازطریقِ رمزپویاوottهرچقدرتلاش کردم نشد.رفتم بانک سقف رابه200میلیون افزایش داد بازهم نشد.
    الان بانکهاتعطیله.چندساعت بیشتر به مهلتِ واریزوجه سایپا نمونده.الان تکلیفم چیه؟
    دوستان اگرراهکاری میدونید کمکم کنید.
    مسولین هم اگرمیبینن یاسقف رابردارن.یاتافرداظهرتمدیدکنن.
    احتمال اینکه این مشکل راعمداًبابانک مرکزی حل نکردن که ماهانتونیم پرداخت کنیم وخودشون بتونن به ازمابهترون بفروشن زیاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.