راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موج جدیدی از کلاهبرداری‌های ارزهای رمزنگاری‌شده روی اینستاگرام در سوئد

به‌تازگی محصولات برخی برندهای شناخته‌شده و محبوب مانند گوچی، لویس ویتون و اپل با قیمت‌های بین 50 تا 300 یورو به طور عمده برای فروش به مردم سوئد در اینستاگرام تبلیغ شدند و افراد بایستی برای تکمیل فرایند خریدشان با مراجعه به صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده، پول فیات خودشان را به ارز رمزنگاری‌شده تبدیل کنند و به محض اینکه انتقال چنین پولی انجام می‌شد، این فروشندگان در اینستاگرام به کل ناپدید می‌شدند و محصولات لوکس سفارش‌داده‌شده هرگز به دست خریدار نمی‌رسد.

با اینکه گزارشاتی در این خصوص به مقامات هم ارسال شده ولی گویا این موضوع همچنان ادامه دارد. براساس گفته‌های افراد مطلع هم از بخش پلتفرم‌های کارگزاری ارزهای رمزنگاری‌شده و همینطور منابع داخلی بخش اجرایی قانون در سوئد، این طرح و برنامه بیشتر مشتریان جوانتر با رده سنی 25 سال را هدف قرار داده است که گویا بیشتر آنها هم از مهاجران به این کشور محسوب می‌شوند.

این محصولات لوکس در پروفایل‌های جدید اینستاگرام نمایش داده می‌شود که از قضا تعداد قابل توجهی هم فالوئر دارند. مشتریانی که توجهشان جلب شده است برای انجام خرید معمولا مستقیما با فروشنده تماس می‌گیرند و فروشنده کلاهبردار هم با آوردن یک سری بهانه‌هایی مانند عدم امکان انجام عملیات مانند مشکلات موجود در انجام جابجایی و تبدیل پول از کشوری به کشور دیگر، مانع استفاده از حساب بانکی عادی می‌شوند.

علاوه بر این کلاهبردار قیمت مطرح‌شده را به‌گونه نشان می‌دهد که گویا صف بسیاری از خریداران دیگر هم وجود دارند که تمایل به خرید آن جنس ارائه‌شده را دارند و به همین دلیل فردی که با آنها مستقیما تماس گرفته را به‌گونه‌ای متقاعد می‌کند تا به سرعت عملیات خرید را انجام دهد چون این طور القا کرده است که تعداد زیادی از مشتریان دیگر هم هستند که تمایل به خرید آن کالا را دارند.

برای انجام سریع‌تر عملیات، فروشنده از یکی از شرکت‌های کارگزاری صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده کمک می‌گیرد و یک آدرس کیف پول دیجیتال ارز رمزنگاری‌شده هم ارائه می‌دهد که می‌توان آن را با یک شماره حساب بانکی مقایسه کرد و سنجید اما ردیابی آن محدود است.

مگنوس کارلسون، تحلیلگر استراتژیک در واحد هوش مالی پلیس سوئد بر این عقیده است که کاربران باید پیش از انجام هر خرید آنلاین، تحقیقات دقیقی انجام دهند و از این موضوع اطمینان حاصل کنند که گیرنده پولی که منتقل می‌شود همان شخص یا شرکتی است که محصول را ارائه می‌دهد.

ناشناس بودن یا داشتن نام مستعار دارندگان ارزهای رمزنگاری‌شده و برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها موجب محبوبیت این روش میان مجرمین شده است. همه اینها در کنار غیرقابل ردیابی بودن سرمایه‌های منتقل‌شده به کیف پول‌های ارزهای رمزنگاری‌شده موجب پیچیده‌تر شدن فرایند پیدا کردن مجرم و برگرداندن دستاوردهای غیرقانونی‌شان می‌شود.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.