راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد تازه‌های فین‌تک برگزار شد / سید مرتضی بکا: مفادی که در کتاب بلاکچین و قانون هست، توصیه‌ای است برای قانونمند کردن بلاکچین و رمزارزها

رویداد تازه‌های فین‌تک با مشارکت فرهنگسرای فناوری اطلاعات و پایگاه خبری راه پرداخت چهارشنبه 15 اسفندماه در باغ کتاب با حضور علاقه‌مندان و فعالان حوزه فین‌تک کشور برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، سید مرتضی بکا، رئیس هیات مدیره موسسه ملل با اشاره به اینکه در دوران انقلاب زیرساخت‌هایی به وجود آمد و بر اساس آن نیاز به تحول وجود داشت، گفت: «اگر تحول فقط شعار و بدون عملکرد باشد، ماندگار نخواهد بود.»

 

اگر جامعه‌ای در برابر پدیده‌ای قانون نداشته باشد موجب ناهنجاری می‌شود

او با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید در جامعه و میان نخبگان ما ایجاد شود تا به عملکرد تبدیل شود، توضیح داد: «این مهم نباید در حد همایش و صحبت باقی بماند. تا زمانی که برای یک تحول، زیرساخت فکری و فرهنگی در نخبگان جامعه نباشد تغییر به وجود نخواهد آمد. نخبگان جامعه ما در این مملکت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بسیاری از مردم کسب درآمد می‌کنند اما پول را در خانه خودمان خرج نمی‌کنند. این تفکر ضد اقتصاد مقاومتی است. ما و نخبگان جامعه ما در کشور خودمان باید تلاش کنند.»

رئیس هیات مدیره موسسه ملل صحبت‌هایش را ادامه داد: «برای اینکه تغییر به وجود آوریم نیاز به تغییر در تفکر داریم و با تغییر نگاه، تحول به وجود می‌آید. هیچ تحولی بدون ابزار نخواهد بود. اگر نخبگان باورهای جامعه را به سمت درست هدایت کنند جامعه تولیدکننده خواهد بود. تکنولوژی‌هایی مانند فین‌تک ارائه خدمات را کوتاه می‌کنند.»

بکا با بیان اینکه ابزارها در زمان‌های مختلف باعث پیشرفت جامعه بشریت می‌شوند، تصریح کرد: «مبارزه با ابزار هرگز فایده نخواهد داشت. ما باید به استقبال ابزارها برویم و به میزانی که در جامعه تسهیل ایجاد کنند، مطلوب هستند. ارزهای رمزنگاری‌شده هم می‌توانند موجب سهولت شوند و هم می‌توانند ثمرات نامطلوبی داشته باشند. اگر جامعه‌ای در برابر پدیده‌ای قانون نداشته باشد موجب ناهنجاری می‌شود.»

به گفته بکا، کتاب بلاکچین و قانون هم در این مسیر گام برداشته است. مفادی که در این کتاب هست توصیه‌ای است برای اینکه بلاکچین و رمزارزها را قانونمند کنیم و نیاز جامعه را با این تکنولوژی رفع کنیم.

 

عبور از بسیاری از دشواری‌ها با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده

سپس حامد حیدری، مترجم کتاب بلاکچین و قانون در رویداد تازه‌های فین‌تک گفت: «یک قسمت از کتاب بلاکچین و قانون به چگونگی شکل‌گیری بلاکچین و دیگری مربوط به قانون‌گذاری در این عرصه است. بلاکچین خودمختار، غیرمتمرکز و شفاف است و به نظر می‌رسد اعمال کنترل دولت‌ها بر آن ممکن نیست؛ اما خود سیستم‌های بلاکچین با واسطه‌هایی در ارتباط هستند که می‌توان آنها را کنترل کرد.»

او ادامه داد: «باید قبول کنیم سیستم‌های بلاکچینی تحت تصمیمات مردم عمل می‌کنند. استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده به ما کمک می‌کنند از بسیاری دشواری‌ها عبور کنیم و این مسیر برای ما راحت‌تر شود.»

 

دلیل حمایت داده‌ورزی سداد از کتاب انقلاب بلاکچین

در ادامه‌ی این رویداد مهدی فقیهی، رئیس هیات مدیره شرکت داده‌ورزی سداد صحبت کرد و گفت که اگر به هر فناوری از جنبه‌های فنی آن نگاه کنیم برای توسعه آن و تعامل با افراد نیازمند این است که در آن اکوسیستم الزاماتی مانند آموزش و کتاب که ارتباط را با انسان‌ها برقرار کند، برای آن در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: «فراتر از آن این است که این محتوا را در فضای بزرگ‌تری توسعه دهیم. گفتمان‌سازی ایجاد شود تا فناوری توسعه و نفوذ پیدا کند. شرکت داده‌ورزی سداد در همین راستا و رسالتی که برای خود در نظر گرفته از کتاب انقلاب بلاکچین حمایت کرده است.»

محمدکاظم کاظمی راد معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ادامه‌ی رویداد تازه‌های فین‌تک گفت: «هوای تازه به‌خودی‌خود رخ نمی‌دهد. منشا آن خود ما هستیم. ما و افرادی که در حوزه بانک، پرداخت و سایر فناوری‌های نو فعالیت می‌کنند، زنجیره‌ای برای ایجاد هوای تازه هستیم. اگر از دیگران انتظار داشته باشیم انتظار بیهوده‌ای است. ما سعی کردیم با حمایت از انتشار کتاب مبانی بلاکچین و کمک دوستان سهم کوچکی در ایفای این نقش و تحول در این حوزه داشته باشیم.»

 

چگونگی ترجمه کتاب مبانی بلاکچین

در پایان این رویداد، سیاوش تفضلی مترجم کتاب مبانی بلاکچین درباره چگونگی ترجمه این کتاب توضیح داد و گفت: «دلیل اینکه دنبال این کتاب رفتم جالب است. در زمانی که همایش‌های بلاکچینی زیاد شده بود تماس‌های مختلفی از بانک گرفته می‌شد و کسانی که به سرورهای بانکی دسترسی داشتند تصور می‌کردند می‌توانند از این سرورها برای ماینینگ استفاده کنند. می‌توان گفت این کتاب می‌تواند جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌های این‌چنینی که فایده‌ای هم ندارد را بگیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.