راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اخبار بیست‌وسی در گزارشی به تعداد بسیار زیاد شعب بانکی در سطح کشور پرداخت

مسئولان و کارشناسان حوزه اقتصادی و بانکی کشور، درباره تعداد بسیار زیاد شعب بانکی در سطح کشور و هزینه‌های آنها برای نظام بانکی صحبت کرده‌اند.

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آمده است که امروزه با توجه به گسترش خدمات بانکداری الکترونیک، نیاز مردم به مراجعه به شعبه بانک کاهش پیدا کرده است. حال این سوال مطرح است که آیا همچنان به این تعداد زیاد شعبه بانکی در سطح کشور نیاز است؟

این گزارش با نقل قولی از معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی شروع می‌شود. او می‌گوید: «نظام بانکی باید در مجموع 12 هزار شعبه داشته باشد که در این راستا بانک‌ها باید بهینه سازی شعب خود را در دستور کار قرار دهند.»

همچنین دژپسند، وزیر امور اقتصادی در این زمینه می‌گوید که باید شعبی که کارکرد خود را در منطقه جغرافیایی خود از دست داده‌اند، بسته شوند.

این گزارش، به نقل از ایرنا، می‌افزاید که حدود 23 هزار شعبه بانکی در سطح کشور وجود دارد. دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک، بالاتر بودن تعداد شعبه‌ها در کشور نسبت به استانداردهای جهانی را اظهار می‌کند.

در ادامه، رضا قربانی، رییس هیات مدیره راه پرداخت می‌گوید: «در هر شعبه بانکی به صورت متوسط 10 کارمند وجود دارد. 40 تا 50 درصد هزینه‌های بانک‌ها مربوط به شعبه است.»

هاشمی، از مدیران اسبق بانکی نیز می‌گوید: «اکثر بانک‌های ما، زیان عملیاتی دارند. یعنی از فعالیت‌های بانکداری سود نمی‌برند و سودشان از فعالیت‌های غیربانکی است.»

علی صالح‌آبادی، بانک توسعه صادرات ایران نیز می‌گوید: «فرهنگ توسعه فیزیکی شعب برای زمانی که توجیه‌پذیر بود که بانکداری الکترونیک هنوز توسعه پیدا نکرده بود.»

دیواندری هم می‌افزاید: «با توجه به خدمات الکترونیکی گسترده‌ای که وجود دارد، مردم برای خدمات دریافت و پرداخت دیگر به شعبه مراجعه نمی‌کنند.»

در ادامه گزارش، انتقادات حسن روحانی، رئیس جمهور کشور آمده است. او معتقد است که بانک‌ها باید به جای سرمایه‌گذاری در شعب، پول را به گردش دربیاورند.

عبدالمجید شیخی، کارشناس نیز می‌گوید باید بانک‌ها را وادار به سرمایه‌گذاری در حقیقی اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند تا خودبه‌خود مجبور به آزادسازی املاکشان شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.