راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علیرضا دلیری: نظام بانکی آماده مشارکت در زیست‌بوم استارت‌آپی است

با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، جلسه‌ای میان کارآفرینان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و مسئولان بانک ملی ایران برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از ابتدای فعالیت خود در سال‌های اخیر، به علت نوع متفاوت فعالیتی که دارند، در تعامل با سیستم پولی و بانکی دچار مشکلاتی بودند. سیستم بانکی و پولی همواره مواردی را مدنظر قرار می‌دهد که در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به آن پرداخته نمی‌شود. برای مثال ارائه عملکرد سالیانه، ارائه اموال و مستقلات شرکت، پیشینه فعالیت‌های مالی و غیره.

این در حالی است که چنین شرکت‌هایی ممکن است حتی در مرحله نوپایی باشند و هیچ پیشینه فعالیتی مرتبطی نداشته باشند. ضمن این‌که به علت نوع فعالیت آنها ممکن است از املاک و مستغلات خاصی نیز برخوردار نباشند. چراکه امروزه می‌توان با کمترین امکانات مانند یک سامانۀ رایانه قدم‌های بزرگی برداشت.

درنتیجه شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیری می‌افتادند که برای پیشرفت نیاز به امکانات مالی داشتند  و برای دریافت حمایت مالی نیاز به ارائه امکانات بودند. مسیری که چون در تسلسلی باطل با آن روبه‌رو بودند.

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های گذشته تلاش کرد سیستم پولی و مالی کشور را با این نوع فعالیت‌ها آشنا کند. فعالیتی که به قول علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه این معاونت «نباید به گذشته و حال آن توجه کرد. باید به آینده آن توجه کرد. چراکه آینده روشنی در انتظار این شرکت‌ها است و با سرمایه‌گذاری مناسب سودی چندین برابر نسبت به شرکت‌های سنتی را حاصل می‌شود.»

البته این موضوعی است که پذیرفتن آن برای سیستم بانکی ساده به نظر نمی‌رسید، اما با تلاش‌های صورت گرفته و اعتماد به این عرصه، در حال حاضر تجربه‌های موفقی را شاهد بودیم که موجب روی آوردن این سیستم به توجه در سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا شده است.

از جمله مواردی که در این راستا روی‌داده است می‌توان به اقدام یکی از بانک‌های دولتی برای برگزاری رویداد کارآفرینی اشاره کرد. رویدادی که از آن 17 ایده نوآورانه خارج شد و این بانک تصمیم به سرمایه‌گذاری بر روی تمامی ایده‌ها گرفت. این اتفاق خود نشان‌دهنده آگاهی و آشنایی بیشتر سیستم بانکی و پولی کشور به اهمیت سرمایه‌گذاری بر ایده‌های نوآورانه است.

 

نظام بانکی آماده مشارکت در زیست‌بوم استارت‌آپی است

دلیری در توضیح رشد تعامل بانک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا گفت: «هرماهه خروجی این تعامل را بررسی می‌کنیم و شاهد رشد بسیار خوبی بوده‌ایم. به‌طوری‌که در فروردین‌ماه سال 96 حدود 130 میلیارد تومان تسهیلات بانکی بود و این رشد ماهیانه داشت تا در اسفند ۹۶ به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید  که پیام‌آور خوبی برای ماست. به این معنا که نظام بانکی به این حوزه اعتماد کرده است.»

در جلسه‌ای که در بانک ملی ایران با کارآفرینان و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور رفع مشکلات در این تعامل برگزار کرد، محمدرضا حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی ایران بیان کرد: «آمادگی هرگونه سرمایه‌گذاری و مشارکتی را در این زمینه داریم. چراکه  نظام بانکی به این درک رسیده است که آینده جوانان کشور ما در این حوزه خواهد بود.»

شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا که امروزه با انواع استارت‌آپ‌ها در این حوزه آشنا هستیم تجربه‌هایی موفق برای پیشرفت فناوری و اشتغال‌زایی در کشور ما محسوب می‌شود. به‌طوری‌که یک استارت‌آپ می‌تواند در مدت 6 ماه فرصت اشتغال برای 5 هزار نفر را فراهم کند. چراکه پایه دانش و فکر و نیروی جوان سرعت بخش این شرکت‌ها است.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    درود بر بانک ملی ج.ا.ا که همیشه در طرح های ملی پیشتاز بوده است و اینبار نیز دوشادوش معاونت علمی ریاست جمهوری گام بر می دارد. سوالاتی که ذهن بنده را بسیار به خود مشغول داشته است را در این مقال مطرح می نمایم، باشد که از بار ندانسته های اینجانب کاسته شود.
    1-آیا حمایت بانک ملی در این حوزه، صرفاً حمایت مالی خواهد بود؟
    2-چنانچه بانک ملی تصمیم به حمایت اطلاعاتی از این استارتاپ ها داشته باشد، چه نهادی امنیت اطلاعات مشتریان این بانک را تضمین می نماید؟
    3-چنانچه استارتاپ های برشمرده، موفق به توسعه شوند و در این مسیر توسعه نیازمند اطلاعاتی از بستر شرکت سداد وابسته به بانک ملی باشند و بانک ملی به واسطه سرمایه گذاری صورت پذیرفته و تمایل به بازگشت هر چه سریعتر سرمایه، اقدام به نقل و انتقال دیتا نماید، ضمانت بانک ملی برای جلوگیری از رخنه هکرها از حفره های امنیتی ایجاد شده چه خواهد بود؟
    4- بانک ملی ج.ا.ا به عنوان بزرگترین بانک دولتی که دارنده حساب های بیشماری متعلق به دولت و وابستگان آن است، در صورت برقراری ارتباط دیتایی با این استارتاپ ها که ریسک قرارگیری در معرض حمله هکرها را افزایش خواهد داد، آیا پذیرنده تبعات ناشی از مخاطره امنیت ملی خواهد بود؟
    5- چنانچه انتقال اطلاعات به صورت برخط نباشد، آیا بانک ملی ج.ا.ا یا شرکت سداد، پذیرنده مسئولیت حفظ محرمانگی اطلاعات مشتریان، خواهد بود؟
    با امید توفیق روزافزون برای تمامی افرادی که در راستای پیشرفت جوانان این مرز و بوم، گام برمی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.