راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز همکاری بانک‌های آینده و ایران زمین در شاکیلید

در نشست معرفی سامانه شاکیلید در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، سه تن از معاونین فناوری اطلاعات بانک‌های کشور نظرات خود را درباره این پروژه و موضوع همکاری بین‌بانکی مطرح کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آدانیک، در این نشست فرهاد اینانلویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، مشکل الزام به حضور فیزیکی مشتری برای احراز هویت را یکی از مهم‌ترین مشکلات سیستم بانکی در بحث تحول دیجیتال برشمرد و با اشاره به شاکیلید، آن را راهکاری دانست که می‌تواند این مشکل را برای بانک‌ها کاهش دهد.

او افزود: «من بسیار خوشحال هستم که یک گروه جسور این کار را انجام داده است و بانک‌هایی که در این حوزه جسارت دارند به این حوزه ورود کرده‌اند. سال گذشته همراه بانک آینده پروژه‌ای را رونمایی کردیم بنام فینوتک و امسال فینوتک بانک‌های زیادی را میزبانی می‌کند. امیدواریم سال آینده نیز شاهد باشیم که بانک‌های زیادی به پلتفرم شاکیلید متصل شده‌اند و ما احراز هویت را بر پایه این پلتفرم انجام بدهیم و از الزام حضور فیزیکی مشتری برای احراز هویت بی‌نیاز بشویم.»

در ادامه عبدالرضا شریفی حسینی، معاون فناوری اطلاعات بانک آینده نیز در سخنانی با اشاره به پنلی که در روز اول همایش با عنوان اتحاد استراتژیک بانک‌ها برگزار شد، نمود این اتحاد را رونمایی از شاکیلید دانست و افزود: «به نظر می‌رسد که این کار فرصت بسیار بزرگی برای بانک‌ها است که بتوانند از این فضا استفاده کنند. همانطور که سایر دوستان هم عنوان کردند احراز هویت یک صورت مسئله جدی است و وقتی که بتوانیم هزینه آن را به این صورت کاهش بدهیم باعث می‌شود که کسب‌وکارها توسعه پیدا کنند.»

او افزود: «همان‌طور که در معرفی شاکیلید بیان شد، قرار است این سرویس توسط بانک‌ها به کسب‌وکارها داده شود. این مصداق سخن آقای بارج (یکی دیگر از سخنرانان همایش) است که گفت «بانک به‌عنوان یک پلتفرم» به‌زودی شکل خواهد گرفت. ما قرار است بانک‌ها را تبدیل کنیم به پلتفرمی که کسب‌وکارهای دیگر از آن‌ها استفاده کنند.»

علی چالنگی، معاون فناوری اطلاعات بانک حکمت نیز در سخنان کوتاهی در خصوص پروژه شاکیلید گفت: «کار خیلی خوبی انجام شده است و هماهنگی بین بانک‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. این روزها در خصوص بلاکچین زیاد صحبت می‌شود، اما بالاخره اپلیکیشنی دیدیم که از بلاکچین استفاده‌های واقعی می‌کند.»

همچنین در این نشست علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک، ظرفیت شبکه شاکیلید را فراتر از بحث احراز هویت و امضای دیجیتال دانست و این شبکه و راهکار مبتنی بر زنجیره بلوک آن را نه روشی برای دور زدن تحریم که راهکاری برای تعامل و همکاری با دنیا در فردای بدون تحریم دانست.

محمد جعفری، مدیر ارتباط با مشتریان شرکت آدانیک در این نشست محصول شاکیلید را به عنوان زیرساختی برای ارایه خدمات احراز هویت و امضای دیجیتال برای کسب‌وکارهای آنلاین معرفی کرد. جعفری احراز هویت غیرحضوری را مشکلی برشمرد که سد راه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین است. او تمایز و برتری اصلی کیلید (به‌عنوان نقطه تعامل با مشتری در سامانه شاکیلید) را استفاده از امضای دیجیتال موبایلی دانست که باعث حذف نیاز به رمز و بالا رفتن امنیت در عین آسانی برای کاربر می‌شود.

بشیر بخشنده، مدیر محصول شاکیلید نیز به معرفی زیرساخت دفتر کل توزیع‌شده مورداستفاده در پروژه شاکیلید پرداخت و با توضیح مفاهیم پایه‌ای این شبکه، مهم‌ترین مزیت فنی آن را علاوه بر توجه به نیازهای خاص بانک‌ها در حوزه امنیت و محرمانگی اطلاعات، گسترش‌پذیری و قابلیت اتصال به شبکه‌های مشابه بین‌المللی دانست. این زیرساخت به شکلی طراحی شده که نیاز به امنیت و اعتماد را در ارتباط بین بانک‌ها تامین می‌کند و به جنبه‌های حقوقی تعامل بانکی نیز توجه دارد.

لازم به ذکر است در این نشست تعدادی از دیگر مدیران سرشناس حوزه مالی و بانکی نیز حضور داشتند که از جمله می‌توان مجید هادی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک سینا، سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، ابوالفضل غلامرضایی، رییس سازمان فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت، محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو، مهدی ملکی، معاون توسعه و نوآوری بیمه رازی، محمود زمان‌زاده مدیر بانکداری مدرن بانک انصار و جمع دیگری از مدیران و کارشناسان از بانک‌های مختلف را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.