راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب بانکداری باز به همراه معرفی چارچوب بانکداری باز انگلستان، با حمایت شرکت ارتباط فردا منتشر شد

کتاب بانکداری باز به همراه ترجمه چارچوب استاندارد بانکداری باز انگلستان، با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد.

طی سالیان گذشته بانک‌ها همواره در ارائه‌ی خدمات نوین پیشرو بوده‌اند، اما فضای کسب‌وکار بانکداری در حال تغییرات شگرف است و صدای درهم‌شکستن ساختارهای سنتی بانکداری به گوش می‌رسد. در آینده‌ای نزدیک، فناوری‌های نوظهور، مقررات نوین، تازه‌واردها و انتظارات در حال تغییر مشتریان، صنعت بانکداری را به‌صورت بنیادین تغییر خواهد داد. بانک‌ها نه تنها در خطر از دست دادن تعاملات مستقیم با مشتریان هستند بلکه ممکن است بسیاری از خدمات و به‌تبع آن، مشتریان خود را به‌طور کامل از دست بدهند.

این روندها و ظهور بانکداریِ باز، تغییر بزرگی است که در برابر بانک‌ها و نظام مالی سربرافراشته است. بانکداریِ باز مبتنی بر فناوری واسط‌های‌برنامه‌نویسی‌ باز و به معنای اکران عمومی و برقراری دسترسی آزاد به داده‌های بانکی است که در گذشته به‌صورت اختصاصی در اختیار موسسات پولی و بانکی بوده است.

یکی از مهم‌ترین عوامل پیش‌برنده‌ بانکداریِ باز قوانینی است که بانک‌ها و موسسات مالی را موظف می‌کند اطلاعات مشتریان را در اختیار صاحبان حساب‌ها یا اشخاص ثالث دارای مجوز بگذارند. با این نگاه جدید نسبت به مالکیت اطلاعات، تغییراتی عمیق و حیاتی در زیست‌بوم بانکداری و پرداخت رخ خواهد داد که خواسته یا ناخواسته تمامی بانک‌ها و بازیگران زیست‌بوم بانکی را متاثر خواهد کرد.

در سال‌های اخیر بانکداری باز به میدان بازیِ جدیدی تبدیل شده است که هر شخصیت حقیقی و حقوقی می‌تواند مجوز ورود به آن را دریافت کرده و با استفاده از اطلاعات مشتریان خدمات و محصولات گوناگونی را همچون پیش‌بینی نیازهای مشتری و پیشنهاد معاملات سودمند ارائه دهد.

با این روند، پرسش فراروی نظام بانکی این است که این تغییرات تا چه حد خواهد بود و بازیگران این زیست‌بوم می‌بایست چگونه خود را برای این تغییرات ناگزیر مهیا کنند؟

مهدی اسماعیلی رخ و همکاران او، در قالب کتاب بانکداری باز تلاش کرده‌اند به پرسش‌های فوق پاسخ‌هایی درخور ارائه کنند.

در فصل نخست، فلسفه‌ی حرکت به سمت دنیای باز و دسترسی باز به اطلاعات و همچنین ریشه‌های تاریخی و مبانی علمی آن ذکر شده است. در دومین فصل مفاهیم پایه‌ای نوآوری باز به‌عنوان یکی از مبانی تئوریک بانکداری باز مطرح شده است.

نقش قوانین اتحادیه اروپا در شکل‌گیری بانکداری باز به همراه مشخصات و اثرات پیاده‌سازی راهنمای خدمات پرداخت اروپا (PSD2) و قانون بانکداری باز انگلستان را در فصل سوم خواهید خواند. فصل چهارم به زیست‌بوم جدید ایجاد شده و بازیگران مرتبط با این زیست‌بوم و شناخت و تاثیرات متقابل آن‌ها پرداخته است.

پنجمین فصل کتاب دربرگیرنده‌ی چگونگی نقش‌آفرینی بانک‌های سنتی در دنیای جدید بانکداری باز و روش‌های ارزش‌آفرینی آن‌ها این محیط است. روندهای آتی مرتبط با بانکداری و نحوه اثرگذاری آنها بر بانکداری باز در فصل ششم معرفی شده است. فصل هفتم به نمونه‌هایی از فین‌تک‌های موفق و نقش آن‌ها در تفکیک خدمات بانکی پرداخته است. در فصل هشتم نیز جمع‌بندی مختصری از یافته‌ها را خواهید خواند.

همچنین به پیوست این کتاب، ترجمه چارچوب استاندارد بانکداری باز انگلستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مستندات و استانداردهای اجرایی در خصوص بانکداری باز در دنیا ارائه شده است.

این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا درک صحیحی از موضوع بانکداری باز داشته باشد و نه‌تنها برای افراد فعال در صنعت مالی و بانکداری مناسب است، بلکه برای مدیران تمامی صنایع نیز کاربرد دارد؛ چرا که نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای مختلف چگونه می‌توانند خدمات و سرویس‌هایشان را با نسل جدید بانکداری هماهنگ کنند.

این کتاب با حمایت شرکت ارتباط فردا منتشر شده است و متقاضیان می‌توانند برای سفارش آن، به فین‌تک شاپ مراجعه کنند. همچنین ارسال این کتاب به سراسر کشور، از طریق پیک و به صورت رایگان انجام خواهد شد.

شرکت ارتباط فردا امیدوار است انتشار این کتاب به توسعه فرهنگ نوآوری باز در کشور کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.