راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جبهه جدید جنگ آمریکا و چین / گزارشی از اتهام دانشجویان چینی به جاسوسی اطلاعات در آمریکا

در اوت ۲۰۱۵، یک دانشجوی مهندسی برق، نامه‌ای با عنوان «سوالات تستی میان‌ترم» به یک شهروند چینی فرستاد. بیش از دو سال بعد، در این نامه که به دست بازپرسان FBI در بخش جنوبی اوهایو افتاد ردی از یک افسر اطلاعاتی مظنون چینی پیدا شد. این بازپرسان معتقد بودند که این افسر اطلاعاتی چینی به دنبال دستیابی به اطلاعاتی فنی از یک پیمانکار دفاعی بوده است. بازپرسان هویت نویسنده نامه را «جی چائو کان» شناسایی کردند که یک دانشجوی چینی بود که نامش در فهرست ذخیره ارتش آمریکا قرار داشت.

 

جبهه جدید جنگ آمریکا و چین

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، آنها می‌گویند ایمیل او هیچ ارتباطی به امتحانات نداشت. «زاخاری کوهن» و «الکس مارکوارت»، گزارشگران سی‌ان‌ان، در گزارش دوم فوریه نوشتند که بر اساس «شکایت‌نامه جنایی فدرال»، «جی» با هدایت یک افسر اطلاعاتی عالی‌رتبه چینی گزارش‌هایی از هشت فرد آمریکایی ضمیمه این نامه کرده بود که پکن می‌توانست آنها را به‌عنوان جاسوسان بالقوه به خدمت بگیرد. این هشت نفر که شهروند آمریکا بودند اما اصلیتی تایوانی یا چینی داشتند در حوزه علم و تکنولوژی کارکرده بودند. تمام این هشت نفر اهدافی ارزشمند برای شکل جدیدی از جاسوسی بودند که چین به شکلی تهاجمی برای پیروزی در جنگ اطلاعاتی آرام علیه آمریکا و برای کسب نفوذ جهانی دنبال می‌کند.

مقام‌های اطلاعاتی فعلی و قبلی آمریکا به سی‌ان‌ان می‌گویند که درحالی‌که «جی» مجرم شناخته‌نشده اما شرایط مندرج در پرونده او نشان می‌دهد که چگونه چینی‌ها از تمام اقشار مردم به شکلی گسترده در حال استفاده هستند. مقام‌های اطلاعاتی و قانون‌گذاران فعلی و سابق و چند متخصص معتقدند که پکن برای جاسوسی و دستیابی به همه‌چیز در دانشگاه‌ها و شرکت‌های آمریکایی که نفعی برای چین دارند بر دانشمندان، تاجران و دانشجویان چینی آن‌سوی آب‌ها مانند «جی» که یکی از ۳۵۰ هزار دانشجوی چینی است که هر سال برای تحصیل به آمریکا می‌روند متکی است.

اگرچه به‌روشنی نمی‌توان تخمین زد که چه تعداد از این دانشجویان چینی در تیررس ضابطان قانون و نهادهای امنیتی هستند اما مقام‌های اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا به سی‌ان‌ان می‌گویند که ظاهرا افسار همه این دانشجویان یک‌جورهایی در دست دولت چین است حتی اگر اکثریت وسیعی برای جاسوسی به آمریکا فرستاده نشوند.

مقام‌های آمریکایی، تحلیلگران و متخصصان به سی‌ان‌ان می‌گویند که این بخشی از تلاش دائمی و تهاجمی چین برای تضعیف صنایع آمریکا، ربودن اسرار آمریکا و درنهایت کاهش نفوذ آمریکا در جهان است تا پکن بتواند دستور کار خود را توسعه داده و پیش ببرد. «جیناهاسپل»، مدیر سیا، سال گذشته هشدار داد که چین بر این است که «نفوذ آمریکا را برای پیشبرد اهداف و دستور کارهای خود تضعیف کند.» رویکرد چین در مورد جاسوسی به مرحله اضطرار رسیده است زیرا روابط میان پکن و واشنگتن بر سر اختلافات تجاری، حملات سایبری و بن‌بست در زمینه نفوذ نظامی در آسیا بدتر شده است.

بر اساس ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی که روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه منتشر شد «ما تخمین می‌زنیم که سرویس‌های اطلاعاتی چین از باز بودن جامعه آمریکا – به‌ویژه جامعه آکادمیک و علمی- سوءاستفاده کرده و در این کار از ابزارهای متعددی استفاده می‌کنند.»

سناتور جمهوری‌خواه، مارکو روبیو از فلوریدا به سی‌ان‌ان می‌گوید: «دامنه و وسعت تهدیدی که چین متوجه آمریکا می‌سازد با هیچ‌چیز قابل قیاس نیست زیرا آنها فعالانه به دنبال کنار زدن آمریکا و پیشی جستن از این کشور در عرصه جهانی هستند.» این سناتور جمهوری‌خواه خاطرنشان کرد که وقتی پای جاسوسی غیر سنتی به میان می‌آید، روسیه و چین از رویکردهای مشابهی استفاده می‌کنند.

 

نفوذکنندگان پنهان

به گفته چندین منبع سابق آمریکایی، به مدت چندین دهه مجریان قانون و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به نگرانی‌های داخلی در مورد دانشگاه‌های آمریکایی اشاره‌کرده‌اند دال بر اینکه این دانشگاه‌ها می‌توانند به «هدفی نرم» برای سرویس‌های اطلاعاتی خارجی تبدیل شوند؛ سرویس‌هایی که از دانشجویان و کارکنان برای دسترسی به تکنولوژی‌های نوظهور بهره‌برداری می‌کنند. اما در ماه‌های اخیر، مقام‌های ارشد احساس نیاز فوری را در مورد پرداختن به این مساله دوباره بیان کرده‌اند و با برجسته کردن تهدید در شهادت‌های کنگره و صحبت در انجمن‌های مختلف امنیتی به دنبال افزایش آگاهی عمومی هستند.

درحالی‌که مقام‌های آمریکایی تاکید می‌کنند که به باور آنها اکثریت وسیعی از دانشجویان چینی برای اهداف مشروع آمریکا هستند اما همچنین روشن کرده‌اند که دولت ترامپ همچنان به نگرانی‌های ضد جاسوسی ناشی از عوامل خارجی که به دنبال سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های نهادهای آکادمیک هستند رسیدگی می‌کند.

به گفته «جو آگوستین»، افسر سابق سیا که اطلاعات دست‌اولی از این مساله در دوران فعالیت خود داشت، سرویس‌های اطلاعاتی چینی به‌جای تلاش برای آموزش جاسوس‌های کارآزموده جهت رسوخ در دانشگاه‌ها و نهادهای تجاری آمریکا، به شکل استراتژیک از اعضای جمعیت‌های دانشجویی به‌عنوان «عوامل در دسترس» یا «نفوذکنندگان پنهان» استفاده می‌کنند. او می‌گوید دولت چین با این میزان از تفکیک‌سازی، امکان «انکار» را در موقع مقتضی یا در صورت فاش شدن عملیات موردنظر برای خود محفوظ می‌دارد تا اعلام کند که «کار، کار ما نبوده است.» بر اساس آمارهای «موسسه تحصیلات بین‌المللی»، دانشجویان چینی بیشترین آمار دانشجویان خارجی در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند

دولت چین این اتهامات را رد می‌کند و مدعی است که این اظهارات و اتهامات ریشه در نژادپرستی و مک‌کارتیسم دارد. رسانه‌های دولتی چین چندین مورد را علم کرده‌اند که به‌اشتباه مطرح‌شده تا به این وسیله ادعای دولت در مورد نگرانی آمریکا را اغراق‌شده جلوه دهند. وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «چنین اظهاراتی کاملا نادرست است و با انگیزه‌های بد مطرح‌شده است. مبادلات انسانی مبنایی است برای ترویج همکاری چین و آمریکا در تمام حوزه‌هایی که موردعلاقه مردم دو کشور است. ما امیدواریم شاهد افراد و نهادهایی در آمریکا باشیم که دیدگاه درستی داشته و فعالانه مبادلات انسانی را میان دو کشور ترویج و توسعه داده و شرایط بهتری برای همکاری دوجانبه و مبادله در تمام حوزه‌ها فراهم سازند.»

در واکنش، دولت چین در مورد وضعیت فعلی «جی» هیچ اظهارنظری نکرده است. اما در ماه سپتامبر، وقتی از سخنگوی وزارت خارجه چین سوال شد در پاسخ به سی‌ان‌ان گفت که از این وضعیت بی‌اطلاع است. منظور او اطلاع از وضعیت «جی» بود. یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که چین بیشتر از روسیه امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار داده است. چین نه تنها در زمینه آموزشی بلکه در زمینه‌های اقتصادی، سایبری، هوانوردی و … هم مبادرت به سرقت می‌کند. دونالد ترامپ از زمان آغاز جنگ تجاری با چین، این کشور را به سرقت اطلاعات اقتصادی متهم کرده و گفته است این کار چینی‌ها برای شرکت‌های آمریکایی میلیاردها دلار هزینه دارد.

به گفته وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا، یک شرکت مورد حمایت چین توانسته فناوری‌های سری متعلق به تراشه‌های حافظه تصادفی پویا (DRAM) را سرقت کند. این تراشه‌ها به شرکت آمریکایی «میکرون» تعلق داشته است. این سرقت در نوع خود بی‌نظیر است؛ چراکه چینی‌ها توانسته‌اند فناوری‌هایی به ارزش ۷۵/ ۸ میلیارد دلار را به سرقت ببرند. میکرون یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی است که در زمینه تراشه‌ها فعالیت می‌کند. میکرون از این عملیات به‌عنوان «یکی از متهورانه‌ترین برنامه‌ها برای جاسوسی تجاری در دوران اخیر» یاد می‌کند. سرقت اطلاعات مربوط به موتور هواپیما، سرقت از تراشه‌ها و شرکت‌های مرتبط به آنها، چیپ‌های جاسوسی طراحی‌شده برای جاسوسی از اپل و آمازون همگی نشان می‌دهد که چینی‌ها تلاش‌های خود برای سرقت اسرار تجاری و علمی و فنی را افزایش داده‌اند.

«کریستوفر ری»، مدیر FBI در سال گذشته به دنبال این بود که بر تهدید چین و استفاده این کشور از دانشجویان خارجی‌اش در دانشگاه‌های آمریکا متمرکز شود؛ دانشجویانی که جاسوسان چینی می‌کوشند از طریق آنها به اطلاعات و تحقیقات حساس نظامی و غیرنظامی دست یابند. او می‌گوید: «آن‌ها از محیط بسیار بازی که در زمینه تحقیقات داریم سوءاستفاده می‌کنند.» او که سال گذشته در برابر کمیته اطلاعاتی سنا سخن می‌گفت، ابراز نگرانی کرد که مقام‌های دانشگاهی تهدید چین را چندان جدی نمی‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.