راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور: دریافت عوارض در هفت آزادراه کشور تا پایان سال الکترونیکی می‌شود

مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور گفت: «پرداخت نقدی عوارض در 28 آزادراه کشور به طور کلی جمع و روش‌های پرداخت غیرحضوری جایگزین آن می‌شود.»

به گزارش روزنامه اطلاعات فناوران، سهیل مظلوم، مدیرعامل شرکت سپندار و مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین گفت: «قرار است 28 آزادراه کشور به سامانه هوشمند پرداخت عوارض (ETC) مجهز شوند که در فاز اول قرار است پرداخت عوارض در 7 آزادراه تا پایان سال به طور کامل الکترونیکی شود.»

او درباره پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور توضیح داد: «وزارت راه و شهرسازی با هدف الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها به صورت یکپارچه، فراخوان مشارکت برگزار کرد. شرکت سپندار با ترکیب سهامداری شرکت‌های تجارت الکترونیکی پارسیان، توسن، توسن سها، آتی شهر، سیمرغ تجارت، آباد راهدارپارس، همسو و فناپ برنده این فراخوان شده و قرارداد به صورت BOT امضا و در مردادماه امسال ابلاغ شد.»

مظلوم با بیان اینکه پس از طی مراحل اداری عملیات اجرایی پروژه از دی‌ماه امسال آغازشده است گفت: «در فاز اول پرداخت عوارض 7 آزادراه کشور شامل آزادراه‌های تهران–ساوه، تهران–قم، تهران–پردیس، کرج–قزوین، قزوین–زنجان، زنجان–رشت و قطعه ۴ آزادراه تهران–شمال (مرزن آباد–چالوس) تا پایان سال به طور کامل الکترونیکی خواهد شد.»
مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین ادامه داد: «دروازه‌هایی در آزادراه کشور، بدون آنکه کوچک‌ترین مزاحمتی برای عبور خودروها ایجاد کنند، نصب خواهد شد و پلاک خودروها هنگام عبور از این دروازه ثبت‌شده و به روش‌های مختلف تسویه عوارض صورت می‌گیرد. برای مثلاً فرد می‌تواند تگ الکترونیکی یا GPS روی خودرو خود نصب‌کرده و از کیف پول آن عوارض کم شود یا با استفاده از اپ موبایل یا کد USSD عوارض پرداخت شود.»

او درباره دیگر روش‌های پرداخت عوارض گفت: «روش دیگر ویدیو تولینگ (Video Tolling) است که بر اساس روش‌های نوین پرداخت که بانک مرکزی بستر آن را فراهم کرده است، صاحب خودرو می‌تواند پلاک را به یکی از شماره‌حساب‌هایش متصل کرده و هنگام عبور از دروازه، مبلغ عوارض خودبه‌خود از آن کاسته شود. همچنین امکان پرداخت عوارض در کیوسک‌های ویژه‌ای در استراحت گاه‌های بین راهی فراهم خواهد شد.»

مدیرعامل سپندار تاکید کرد: «با موافقت وزارت راه و شهرسازی قرار است دریافت عوارض به صورت نقدی به طور کامل از آزادراه‌ها حذف شود و در نتیجه دروازه‌های دریافت نقدی عوارض جمع‌آوری می‌شود که به کاهش ترافیک آزادراه‌ها کمک شایانی خواهد کرد.»
مظلوم در پاسخ به این سوال که در صورت حذف دروازه‌های نقدی، تکلیف کارکنان این بخش چه خواهد شد گفت: «از نیروهای ثابت مستقر در دروازه‌های اخذ عوارض نقدی، در سایر بخش‌های شرکتاستفاده می‌شود، در نتیجه کارکنان این عوارضی‌ها، نگرانی نسبت به آینده شغلی خود نخواهند داشت.»

علاوه بر این توسعه اخذ عوارض الکترونیکی در آزادراه‌ها با افزایش درآمد آنها همراه شده و خدمات ارزش‌افزوده فراوانی از جمله نگهداری تجهیزات الکترونیکی ایجاد خواهد کرد که در آینده نزدیک چند برابر کارکنان فعلی بخش دریافت نقدی عوارض می‌توانند در خدمات ارزش‌افزوده مرتبط با اخذ الکترونیکی عوارض مشمول به کار شوند.

8 دیدگاه
  1. راننده می‌گوید

    آخ جون اینجوری کامیونها دیگه عوارض نمیدن.پلاکو میپوشونیم بورو که رفتی . تازه زمستانها هم کلی گل و لای جاده هم میشینه روی پلاک کاملا قانونی پلیس هم نمیتونه گیر بده.واقعا خدا خیرشون بده همین جوری ادامه بدین لطفا

    1. رسول قربانی می‌گوید

      بیایید با همین فرضیه شما بریم جلو؛
      همین الان زمستان هست و اگر راننده‌ای مثل شما (البته اگر شما راننده باشید چون اغلب راننده کامیون‌ها بامعرفت‌تر از این حرف‌ها هستند)، که از قضا پلاکش گِلی هست و بخواد از گیت‌های که آدم توی باجه نشسته عبور کنه و پول نده، اون آدم توی باجه کاری میتونه بکنه که الان با اومدن این تکنولوژی نشه اون کار رو کرد!؟ آگر آدمی که اونجا نشسته، بتونه پلاک شما رو موقع عبور بخونه و ثبت کنه، پس سامانه هم میتونه! اگر هم نتونه، پس سامانه هم نمیتونه!
      پس فرقی نکرد.
      با این حال، خیالتون راحت، اینجور موقع‌ها قانون مجازاتش برای مواردی مثلا مثل خوانا نبودن پلاک خودروها رو تشدید میکنه تا دوستانی مثل شما که کاملا اتفاقی پلاکشون ناخوانا بود به راه راست هدایت بشن. این مشکل سیستم نیست؛ مشکل شماست با راهنمایی و رانندگی.

  2. بهزاد می‌گوید

    ما سه تا خودرو بودیم در ایام عید از آزادراه قم رفتیم تا شمال برگشتیم ولی در استعلام چیزی برامون نیومده.باید چکار کنیم؟پلاکمون یعنی خونده نشده؟ هم خوشحالیم هم نگران

  3. محمد جواد می‌گوید

    کلا معلوم نیست این اپلیکیشن ها اطلاعات تماس رانندگان خودروها از کجا میارن که هر روز پیامک میزنن و تبلیغات میفرستن. از چه طریقی به این شماره ها دسترسی پیدا کردن؟

  4. حمید رفیعی می‌گوید

    سلام چگونه میتوانم از تلفون همراه از آپ عوارض خودرو پرداخت کنم

  5. ناشناس می‌گوید

    اینجوری که شنیدیم دیگه قرار نیست برای کسی جریمه 39 تومانی بیاد.فقط عوارض میگیرن آیا این درسته ؟

    1. ناشناس می‌گوید

      بله دیگه جریمه ۳۰ تومانی برای کسی صادر نمیشه.البته از اول هم این کار شدنی نبود و فقط جنبه تبلیغاتی و بازدارندگی داشت.

      1. ناشناس می‌گوید

        این طرح در هیچ موردی موفق نبوده. نه در تبلیغات به موقع و فراگیر ، نه وصول عوارض از مردم ، نه کارشانسی فنی و فرهنگی و نه …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.