اینشورتک (InsurTech) بیمه

چه عواملی در پذیرش خدمات بیمه الکترونیکی مشتریان در صنعت بیمه تأثیرگذار است؟

برترین استارت‌آپ‌های فین‌تک جهان در سال 2018

مقاله «شناسایی عوامل تاثیرگذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیکی مشتریان صنعت بیمه» در بیست‌وپنجمین همایش ملی بیمه و توسعه ارائه شد. امیر بهرامی، کیومرث سمعی و بهادر یاری پور نویسندگان این مقاله هستند.

بیمه الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک و موجی که کمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار است و بیمه و به طورکلی مؤسسات مالی از جمله صنایعی هستند که تجارت الکترونیک می‌تواند نقش به سزایی در رشد و توسعه آنها ایفا کند، چرا که صنعت بیمه صنعتی است اطلاعات‌بر، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات است.
تا زمانی که کاربران موردنظر یک فن‌آوری از آن استفاده نکنند هدف از طراحی آن یعنی همان بهبود و تسهیل انجام امور مربوطه و دست‌یابی به صرفه جویی‌های زمانی و هزینه‌ای برآورده نخواهد شد. بیمه الکترونیک زمانی تحقق خواهد یافت که مخاطبان آن از آن استقبال کرده و سعی در به کارگیری آن داشته باشند.

در این مقاله با معرفی و تشریح بیمه الکترونیک و مدل‌های پذیرش فن‌آوری و نوآوری به این موضوع می‌پردازیم که چه عواملی موجب تقویت پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان می‌شود و با مصاحبه با کارشناسان ارشد صنعت بیمه و پخش و جمع آوری پرسشنامه بین مشتریان شرکت بیمه دانا و با روش تحلیل عاملی به تلخیص داده‌ها و با روش توزیع دو جمله‌ای به تحلیل داده‌ها و همچنین آزمون فریدمن به رتبه‌بندی آنها پرداخته‌ایم و طبق یافته‌های تحقیق، شاخص‌های سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده، اعتماد به شرکت، نگرش و تمایل و آزمون‌پذیری به عنوان مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان شناسایی شدند و درنهایت پیشنهاداتی در این خصوص به شرکت‌های بیمه و تحقیقات مرتبط در آینده ارائه شده است.

برای دریافت فایل PDF مقاله «شناسایی عوامل تاثیر‌گذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیک و مشتریان صنعت بیمه» کلیک کنید.

درباره نویسنده

میلاد حسین‌خانی

میلاد حسین خانی دانش آموخته مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی است. او به عنوان خبرنگار با راه پرداخت همکاری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید