راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی؛ اقدام مثبت بازارساز

پویا جبل عاملی؛ دنیای اقتصاد / بانک مرکزی به‌زودی آغاز معاملات در بازار متشکل نقدی را کلید خواهد زد. درحالی‌که در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) حوالجات ارزی داد و ستد می‌شود؛ در این بازار، بانک‌ها و صرافی‌ها می‌توانند، اسکناس ارز را به‌صورت مکانیزه و در یک بازار متشکل، معامله کنند.

در گام اول هدف آن است که معاملات بزرگ اسکناس در این بازار انجام شود. ازآنجایی‌که این بازار متشکل و آنلاین خواهد بود، کشف قیمت با کنش همه فعالان بازار انجام شده و آنان می‌توانند به راحتی معاملات انجام‌شده را رصد کنند. این شفاف‌سازی مهم‌ترین دستاورد تشکیل این بازار است، به‌خصوص زمانی که دریابیم قرار بر این است تا بانک مرکزی نیز مداخلات اسکناسی خود را از این طریق در بازار انجام دهد.

به‌عبارت‌دیگر، بانک مرکزی نیز به عنوان سیاست‌گذار ارزی، با یک کد معاملاتی مانند سایر معامله‌گران اقدام به خرید و فروش و حفظ قیمت در بازه سیاستی خود خواهد کرد. اگر تا پیش‌ازاین کانال‌های مداخله ارزی بعضا مشخص نبود، مقامات کنونی بانک مرکزی با ایجاد این بازار بر آن شده‌اند تا مانند تمامی بانک‌های مرکزی که اقدام به مداخله در بازار می‌کنند، این کار را با شفافیت انجام دهند.

اما نکته بارز دیگر آن است که قبلا ممکن بود ارز مداخله‌ای به قیمتی بسیار پایین‌تر از بازار به فروش رسد که خود منشا رانت بود و به‌دلیل عدم‌شفافیت کانال مداخله‌ای می‌توانست زمینه‌ساز فساد شود. اگرچه اکنون بانک مرکزی از طریق فروش ارز توسط صرافی‌های بانکی، مداخله خود را به قیمت تعادلی بازار انجام می‌دهد اما با آغاز به کار بازار متشکل نقدی، خرید همه فعالان این بازار از ارز مداخله‌ای با قیمت کشف شده، میسر شده و هیچ رانتی در آن وجود نخواهد داشت.

این اقدام مثبت بازارساز، با همراهی همه صرافان و بانک‌های فعال در بازار، می‌تواند منجر به ایجاد یک بازار کارآ و منعطف در مورد اسکناس شود و در گام‌های بعدی می‌توان به توسعه این بازار و اضافه کردن ابزارهای مشتقه رایج در دنیا که می‌تواند ریسک ارزی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان از بین ببرد، اقدام کرد. در حال حاضر نیاز است تا جای ممکن این بازار، معامله آزادانه ارز را تضمین کند تا بتواند اعتماد فعالان را به خود جلب کند و قیمت در آن مورد وثوق همگان شود.

البته ازآنجایی‌که اکنون این بازار حجم‌های بزرگ را پوشش می‌دهد به احتمال فراوان بین قیمت تعادلی این بازار با قیمت خرده‌فروشی، تفاوتی وجود خواهد داشت که امری پذیرفته است اما مهم آن است که این فاصله قیمتی اولا نشان‌دهنده تفاوت در حجم‌های عمده و خرده معاملاتی باشد و ثانیا هنگامی‌که بازار ارز با نوسان روبه‌رو می‌شود این بازار هم نوسان را به همان میزان نشان دهد که اگر غیر از این باشد می‌تواند اعتبار این بازار را زیر سوال ببرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.