راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران رتبه دوم را در آلودگی به بدافزار استخراج رمزارز NRSMINER دارد

به گزارش مرکز ماهر، بدافزار NRSMINER بیشتر در آسیا توزیع شده و بعد از ویتنام که 54 درصد این آلودگی را به خود اختصاص داده، کشور ایران رتبه دوم آلودگی به این بدافزار را با بیش از 16 درصد دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای طی ارائه گزارشی اعلام کرد نسخه جدید اکسپلویت EternalBlue در حال گسترش بوده و کارشناسان امنیتی جهان مشاهده کرده‌اند این بدافزار اقدام به نصب نسخه جدید بدافزار استخراج رمزارز ‫NRSMiner نیز می‌کند.

به گزارش این مرکز، اکسپلویت EternalBlue یکی از ابزارهای جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) است که توسط گروه دلالان سایه افشا شد و در حمله باج‌افزاری واناکرای نقش اصلی را بازی می‌کرد. این اکسپلویت پروتکل SMB نسخه ۱ را که نسخه پرطرفداری بین هکرها است هدف قرار می‌دهد.

بررسی‌های شرکت امنیتی F-Secure نشان می‌دهد که جدیدترین نسخه بدافزار NRSMiner از اواسط ماه نوامبر شروع به توزیع نموده و با استفاده از اکسپلویت EternalBlue در کامپیوترهای آسیب‌پذیر در یک شبکه محلی توزیع می‌شود.

این بدافزار بیشتر در آسیا توزیع شده و بعد از ویتنام که 54 درصد این آلودگی را به خود اختصاص داده، کشور ایران رتبه دوم آلودگی به این بدافزار را با بیش از 16 درصد دارد.

این بدافزار نسخه‌های قبلی خود را نیز با استفاده از دانلود ماژول‌های جدید و پاک کردن فایل‌های قدیمی به‌روز کرده است. این بدافزار به صورت چندنخی اجرا می‌شود تا بتواند همزمان قابلیت‌های مختلفی مانند استخراج رمزارز و فشرده‌سازی اطلاعات را انجام دهد.

این بدافزار بقیه تجهیزات محلی در دسترس را اسکن کرده و اگر پورت TCP شماره 445 آن‌ها در دسترس باشد، روی آن اکسپلویت EternalBlue را اجرا کرده و در صورت اجرای موفق درب پشتی DoublePulsar را روی سیستم قربانی جدید نصب می‌کند. این بدافزار از استخراج‌کننده رمزارز XMRig برای استخراج رمزارز استفاده می‌کند.

به گزارش مرکز ماهر کاربرانی که به‌روزرسانی‌های مایکروسافت برای جلوگیری از حملات واناکرای را نصب کرده باشند از این طریق آلوده نمی‌شوند. اگر این وصله‌ها را به هر دلیلی نمی‌توانید نصب کنید، توصیه می‌شود که هرچه زودتر پروتکل SMB نسخه ۱ را غیرفعال کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز ماهر مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.