راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحویل دسته چک منوط به هویت‌سنجی افراد در سامانه «نهاب» شد

طبق بخشنامه اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، بانک‌ها قبل از تحویل دسته چک به متقاضیان باید هویت آنان را از سامانه «نهاب» احراز کنند.

به گزارش پیوست، استعلام هویتی افراد از طریق سامانه نهاب در قانون «اصلاح قانون صدور چک» و همچنین قانون مبارزه با پولشویی قید شده است.

اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده است که ازاین‌پس قبل از اعطای دسته چک به متقاضیان لازم است هویت متقاضی از طریق استعلام از سامانه نهاب احراز شود. در این بخشنامه ذکر شده که شناسایی مشتری از مهمترین ارکان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

سامانه نهاب، پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات هویتی مشتریان موسسات اعتباری به شمار می‌آید و شناسایی کامل مشتریان موسسات مذکور و ایجاد کنترل‌های لازم بر نحوه عملکرد آنها در شبکه بانکی را تسهیل و تسریع می‌کند.

این پایگاه داده به هر یک از مشتریان شبکه بانکی کشور شناسه منحصربه‌فردی به نام شهاب (شناسه هویت الکترونیکی بانکی) تخصیص می‌دهد. مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای در مردادماه ۹۵ بانک‌ها را موظف به تعیین کد شهاب از ابتدای مهرماه آن سال کرده بود.

در این بخشنامه نیز اعلام شده است که آخرین به‌روزرسانی‌های شهاب اعمال شده است و مسئولیت هرگونه مغایرت در اطلاعات متوجه هیات مدیره و هیات عامل بانک یا موسسه اعتباری است.

طبق این بخشنامه ماموریت سامانه نهاب در پنج فاز طراحی شده و در حال حاضر مرحله آفلاین آن تکمیل شده است و به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.