راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقدامات انجام‌شده توسط دولت هند برای ارتقای فین‌تک در این کشور

فضای فناوری‌های مالی یا همان فین‌تک در هند طی چند سال گذشته رشد زیادی داشته است. این رشد با اقدام دولت در راستای معرفی چشم‌انداز استارت‌آپ‌های نوآورانه، مقررات و سیاست‌های دوستانه و پایگاه بازار بسیار بزرگ، سرعت بیشتری هم گرفته است. برای اولین بار در این کشور بانک‌های سنتی و موسسات مالی غیربانکی با رقابت بسیار سختی از سمت بازیکنان فین‌تک روبه‌رو شده‌اند.

به گفته انجمن ملی شرکت‌های نرم‌افزار و سرویس (NASSCOM)، در حال حاضر نزدیک به 400 شرکت فین‌تک در هند مشغول به فعالیت هستند و این تعداد هر سه ماه به سه ماه گسترش می‌یابد.

برخی از سرویس‌ها و فناوری‌های صنعت فین‌تک در هند، جدای از سرویس‌های نرم‌افزاری و ارزهای رمزنگاری‌شده، عبارت‌اند از:

سرویس‌های رمیتنس: تراکنش‌های رمیتنس، چه آنهایی که از هند به دیگر کشورها و چه تراکنش‌هایی که از کشورهای دیگر به هند انجام می‌شود، توسط استارت‌آپ‌هایی مانند اف‌ایکس، اینستارم، رمیتلی و دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود که چالش‌های برای شرکت‌ها بزرگ این حوزه مانند مانی‌گرام و وسترن یونیون ایجاد کرده است.

وام و تامین مالی شخصی: وب‌سایت‌های مختلفی مانند لون‌بابا وجود دارد که به مردم کمک می‌کنند تا به سرعت و طی 24 تا 72 ساعت به وام خود دسترسی پیدا کنند.

سرویس‌های پرداخت: بعد از ماجرای حذف اسکناس‌های درشت در هند در سال 2016، اپلیکیشن‌های موبایل و تحت وب برای پذیرش و انتقال پرداخت میان کسب‌وکارها و اشخاص رشد زیادی پیدا کرد. برخی از استارت‌آپ‌هایی که درست از زمان به بعد رشد زیادی پیدا کردند عبارت‌اند از Paytm، Mobikwik و کیف پول Oxigen.

وام‌دهی فرد به ‌فرد: پلتفرم‌های وام‌دهی فرد به فرد به وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برای قرض و دریافت پول با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تحت قوانین بانک مرکزی هند فعالیت می‌کنند.

تامین مالی مشارکتی: پلتفرم‌های کراودفاندینگ هم در این کشور رو به رشد هستند و جزو اقدامات مالی هند قرار گرفته‌اند. پلتفرم‌هایی مانند Start51 و ویش‌بری.

 

طرح‌های دولت هند برای فین‌تک

دولت هند محیط نظارتی در کشور برقرار کرده و به کسب‌وکارهای جدید این فرصت را می‌دهد و به نوعی آنها را تشویق می‌کند تا بتوانند در صنعت مالی تاثیرگذار باشند. در سال 2018 بیش از 125 استارت‌آپ فین‌تک در این کشور با موفقیت راه‌اندازی شد. افزایش سرمایه‌گذاری توسط بانک‌های بین‌المللی و ملی و دلایلی که برای استفاده از کیف‌ پول‌ برای انجام پرداخت وجود دارد، ابزارهای مالی و دیگر سرویس‌های مالی همگی مهر تاییدی بر روند رو به رشد استارت‌آپ‌های فین‌تک در هند است.

در مورد نوآوران فناوری هم دولت هند دست به انجام اقداماتی زده است مانند راه‌اندازی شورای ملی پرداخت، برنامه هند دیجیتال و برنامه جان دان یوجنا. همچنین کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان هم از یک سری مزایای مالیاتی برخوردار می‌شود. همچنین الزامات مربوط به احراز هویت نیز نشان از تلاش‌های دولت هند در راستای تقویت فضای فین‌تک در هند است.

نظارت و سیاست‌های آسان و راحتی که هند در پیش گرفته موجب ارتقای شرایط فین‌تک در کشور شده است و بدون شک موجب رشد شفاف پلتفرم‌های آنلاینی می‌شود که سرویس‌هایی در حوزه بیمه، وام‌های شخصی، دریافت و ارسال سریع پول نقد، کارت‌های اعتباری و غیره ارائه می‌دهند.

 

پاسخ به چالش‌های پیش‌آمده توسط فین‌تک‌ها

شرکت‌های فین‌تک موج شدیدی از تغییرات را وارد بخش مالی سنتی کشور می‌کنند؛ بخشی که ساکن و راکد و مبتنی بر پروتکل‌ها بود و کمترین استفاده را از فناوری‌ها، به‌خصوص در فرایندهای مربوط به ارائه وام، انجام می‌داد. چنین تغییراتی موسسات ارائه وام سنتی را مجبور می‌کند برای اینکه بتوانند همچنان تاثیر خودشان را در بازار داشته باشند، اپلیکیشن‌های آنلاینی برای دسترسی به سرویس‌های مالی و بانکی راه‌اندازی کنند.

برای مثال شرکت ماناپورام فایننس اپلیکیشنی به نام «گلد لون» راه‌اندازی کرده است که مصرف‌کنندگان با استفاده از آن می‌توانند درخواست وامشان را، تنها با چند کلیک، مدیریت کنند. آنها با استفاده از همین اپلیکیشن می‌توانند پرداخت‌های آنی نیز انجام دهند.

بانک‌های بسیاری هستند که برای حفظ میدان در برابر سازمان‌های فین‌تک، اپلیکیشن‌های موبایلی جدیدی راه‌اندازی کردند و در حال حاضر اپلیکیشن‌های مربوط به انجام تراکنش‌های دیجیتالی بسیاری وجود دارد. برای مثال بانک‌های HDFC و Axis برای انجام تراکنش‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های موبایلی راه‌اندازی کرده‌اند. بانک بارکلیز هم قصد دارد تا پنجمین مرکز نوآوری جهانی فین‌تک خود را در هند راه‌اندازی کند.

فدرال بانک هم برای ارائه محصولات بانکی نوآورانه خود قصد همکاری با استارت‌آپ ویلیج (Village) را دارد. گروه سرمایه‌گذاری استراتژیک گلدمن ساکس هم قصد سرمایه‌گذاری در بخش فین‌تک بنگالورو در هند را دارد.

 

بانک مرکزی هند پیشرو در رشد فین‌تک

بانک مرکزی هند سیستم پرداخت بهارات و رابط پرداخت یکپارچه خود را با سرویس‌های پرداخت وام فرد به فرد، پرداخت‌های دیجیتال و غیره ارتقا بخشید. استفاده از الگوریتم‌های اتوماتیک موجب ساختارشکنی صنعت می‌شود و امکان استفاده از قابلیت‌های موجود را برای مصرف‌کنندگان راحت‌تر کرده است. بانک مرکزی هند به یازده شرکت فین‌تک مجوز فعالیت در حوزه پرداخت، سپرده‌گذاری، پس‌انداز و سرویس‌های رمیتنس ارائه کرده است.

منبع: Banking Technology

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.