راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز روند کاهش درآمد در بازار جهانی نرم‌افزار

بازار جهانی انواع نرم‌افزار سال‌های خوب و پر رونقی را پشت سر گذاشته است. این بازار که به عقیده بسیاری از کار‌شناسان و تحلیل‌گران در سال ۲۰۰۸ به روزهای اوج خودش رسید، حالا گویا روند نزولی را در پیش گرفته است. جدید‌ترین آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۲ برای بازار جهانی نرم‌افزار، سال چندان خوبی نخواهد بود و این بازار امسال وارد روند رکود خواهد شد.

این گزارش جدید که بر اساس بررسی بیش از هزار تولید کننده و فروشنده نرم‌افزار در ۴۹ کشور جهان منتشر شده است، نشان می‌دهد که بازار جهانی نرم‌افزار در سال ۲۰۱۲ دچار کاهش شدید درآمد حاصل از فروش خواهد شد. «پاتریک ملگارجو» یکی از کار‌شناسان IDC در این مورد می‌گوید: «بازار جهانی نرم‌افزار در سال ۲۰۱۱ رشد سالانه حدود دو رقمی را تجربه کرد که بیشترین میزان رشد سالانه این بازار از سال ۲۰۰۸ تا حالا به حساب می‌آید. با این حال اما پیش بینی می‌شود که روند این رشد در سال ۲۰۱۲ بسیار کند شود. در واقع بزرگ‌ترین دلیل این کاهش رشد، عدم رشد بازار کشورهای اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا به دنبال مشکلات جدی اقتصادی در این کشور‌ها خواهد بود.»

این گزارش نشان می‌دهد که ۳۵ تولیدکننده بزرگ نرم‌افزار در جهان در سال ۲۰۱۱ مجموعا درآمدی بیش از یک میلیارد دلار داشته‌اند تا در ‌‌نهایت سهم ۶۲ درصدی از بازار جهانی را در اختیار بگیرند. باقیمانده این بازار به فعالیت ۱۱۲۹ تولید کننده دیگر مربوط است، اما در میان ۳۵ تولید کننده بزرگ نرم‌افزار جهان تنها سه شرکت VMware، Salesforce.com و Cadence Design Systems توانستند در سال ۲۰۱۱ رشدی بیش از ۲۰ درصد را برای خودشان به ثبت برسانند. شرکت مایکروسافت همچنان بزرگ‌ترین و بر‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار جهان است که از نظر میزان درآمد، سهم ۸/۱۷ درصدی از این بازار جهانی را در اختیار دارد. این سهم اما بیش از دو برابر سهم نزدیک‌ترین رقیبش یعنی IBM از بازار جهانی است. IBM حالا با حفظ روند رشد ثابتش همچنان دومین تولیدکننده بزرگ بازار جهانی نرم‌افزار است. دو شرکت Oracle و SAP به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و در سال ۲۰۱۱ حتی رشدی با سرعت بیشتر از متوسط نرخ رشد بازار جهانی نرم‌افزار داشته‌اند.

در این میان اما شرکت‌های Enterprise Social Software، Virtual Machine Software و Team Collaborative Applications به خاطر ارائه نرم‌افزارهای تجاری و صنعتی توانسته‌اند سریع‌ترین رشد را در سال گذشته میلادی برای خودشان به ثبت برسانند. آمارهای منتشر شده از سوی IDC نشان می‌دهد که منطقه آسیای پاسیفیک و ژاپن در میان دیگر مناطق جهان بیشترین نرخ رشد را در بازار نرم‌افزار خود در طول سه سال گذشته تجربه کرده‌اند و سهم این مناطق از بازار جهانی از ۱۵ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۱۶/۵ درصد در سال ۲۰۱۱ رسیده است. با این حال اما کار‌شناسان انتظار دارند که این بازار هم در سال ۲۰۱۲ همراه با بازار نرم‌افزار دیگر مناطق جهان روند رشد کندتری داشته باشد. بازار نرم‌افزار کشورهای آمریکایی به‌خصوص آمریکای لاتین روند رشد ثابتش را حفظ کرده و انتظار می‌رود سهم ۵۳ درصدی‌اش از بازار جهانی را تا چند سال آینده هم حفظ کند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.