راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمود جراحی: بخش دولتی فاقد سواد در حوزه سرمایه‌گذاری است

پنل «سرمایه‌گذاری و مشارکت ذی نفعان در شهر هوشمند» در دومین روز از همایش تهران هوشمند برگزار شد. معاون سابق توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این پنل عنوان کرد: «بخش دولتی فاقد سواد و تکنولوژی در حوزه سرمایه‌گذاری است. این را باید بپذیریم.»

در این پنل که در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، علی یقطین سرپرست مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند، علی نیازی سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، محمود جراحی معاون سابق توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، امیررضا لیلازی معاون راهبرد و فناوری گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا و یوسف قاسمی مشاور حقوقی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حاضر بودند.

قبل از این پنل علی عمیدی، مدیرعامل کارن کراد ارائه کوتاهی در مورد کرادفاندینگ داشت. به گفته عمیدی از ۱۰۰ طرح بررسی شده توسط سرمایه‌گذاران، تنها ۱۰ طرح با دید جدی نگریسته می‌شوند و بر روی یکی از آنها سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. او مدل‌های مختلف کرادفاندینگ را برشمرد و در مورد آنها توضیح داد. کمک بلاعوض، سرمایه‌گذاری در ازای پاداش، سرمایه‌گذاری در مقابل سهام، سرمایه‌گذاری به صورت وام، بهره‌گیری از سود و روش هیبرید که ترکیبی از چند روش است، روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری جمعی هستند.

لیلازی در مورد هوشمندسازی شهرها ارائه کوتاهی داشت. او در مورد ارکان و ذی‌نفعان در شهر هوشمند توضیحاتی ارائه داد. معاون راهبرد و فناوری گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا با برشمردن ارکان شهر هوشمند و اشاره به ذی‌نفعان متععد، در مورد این مفهوم توضیحاتی ارائه داد.

معاون توسعه خدمات بنیان مستضعفان در مورد موانع سرمایه‌گذاری مبتنی بر مشارکت بخش عمومی-خصوصی به سخنرانی پرداخت. به گفته جراحی، بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که سرمایه‌گذارها پول دارند ولی نمی‌دانند که با پول خود چه کاری انجام دهند.

او ادامه داد: «دولت و نهادهای حاکمیتی باید نظارت کنند و اجرا را کنار بگذارند. بخش دولتی فاقد سواد و تکنولوژی در بحث سرمایه‌گذاری است. این را باید بپذیریم. برای عقد قراردادهای درست و اصولی باید درصدی از آن را به دست متخصصان آن بدهیم تا مشکلی پیش نیاید. می‌توانیم از خارجی‌ها کمک بگیریم و این به نفع همه است.»

مشاور حقوقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد قراردادهای فناوری محور، بستر الزامی مشارکت در شهر هوشمند به صحبت پرداخت و چالش‌های کاربردی این حوزه را تشریح کرد. قاسمی درباره اهمیت قراردادها توضیحاتی ارائه داد.

فراهانی در مورد موانع سرمایه‌گذاری مبتنی بر مشارکت عمومی-خصوصی و تأمین منابع مالی پروژه‌های شهر هوشمند صحبت کرد. عضو شورای شهر تهران آماری از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند در کلان‌شهرها ارائه کرد. به گفته فراهانی، مدیریت شهرداری تهران مدیریت هزینه است. او گفت: «شهرداری هم مانند بسیاری از نهادهای دولتی همواره در فکر بودجه بیشتر و افزایش تخصیص منابع است.»

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در مورد تعامل با بخش خصوصی مواردی را تشریح کرد. نیازی همچنین مشارکت بخش خصوصی و عمومی در قالب مدل PPP را تعریف کرد و چالش‌های آن را برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.