راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فوربس بر‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای تکنولوژی را معرفی کرد

نام‌های بزرگ و شناخته شده در دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده‌اند. اغلب افراد در نقاط مختلف دنیا نام فیس بوک و مارک زوکربرگ، تویی‌تر، اسکایپ و Linked In را شنیده‌اند.

در میان شرکت‌های معروف تکنولوژی، شبکه‌های اجتماعی شاید جدید‌ترین و جنجالیترین این نام‌ها هستند که در چند سال اخیر با زندگی مردم عجین شده‌اند. در واقع به دنبال رشد شرکت‌های تکنولوژی و نفوذ خدمات و محصولات مرتبط با آن به زندگی روزمره مردم، این شرکت‌های بزرگ و اخبار آن‌ها به موضوعی جالب برای مردم تبدیل شده‌اند. با این همه اما رشد و رونق صنعت تکنولوژی تنها به این نام‌ها وابسته نیست. در واقع افرادی نه‌چندان شناخته شده با سرمایه‌گذاری‌های به جا و درست در هر کدام از این شرکت‌های بزرگ، رشد و ادامه فعالیت آن‌ها را تضمین می‌کنند. حضور این افراد در دنیای تکنولوژی آنقدر اهمیت دارد که بسیاری از کار‌شناسان و تحلیل‌گران به آن‌ها لقب «ناجیان مالی دره تکنولوژی» را داده‌اند. درست به همین دلیل است که مجله معتبر فوربس با همکاری موسسه تحقیقاتی TrueBridge Capital Partners هر سال به بررسی و انتخاب بر‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت تکنولوژی می‌پردازد. این مجله به‌تازگی فهرستی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران تکنولوژی در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است که آن را در پایین می‌خوانیم:

۱- جیم بریر: مانند دو سال گذشته این نام یک بار دیگر جایگاه اول فهرست بر‌ترین سرمایه‌گذاران تکنولوژی را به خودش اختصاص داده است. بریر در واقع به مدد سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌اش در یک شبکه اجتماعی پرطرفدار و همکاری ۷/۱۲ میلیون دلاری با یک دانشجوی اخراجی هاروارد توانسته این عنوان را به‌دست بیاورد.

حالا شرکت او یعنی Accel Partners با داشتن۱۱ درصد از سهام شرکت فیس‌بوک، بعد از خود زوکربرگ دومین سهامدار بزرگ فیس‌بوک است. او عضو هیات‌مدیره فیس‌بوک هم بوده و علاقه زیادی به رسانه‌های اجتماعی آنلاین مانند فیس بوک دارد.

۲- مارک اندرسن: یک سرمایه‌گذار هوشمند که ورودش به دنیای تکنولوژی با همکاری در طراحی و تولید اولین مرورگر وب مصرفی به نام موزاییک بوده است. او بعد‌ها در شرکت‌های Netscape، Opsware و Ning مشغول به کار شد و بالاخره در اواخر دهه ۱۹۹۰ شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz را تاسیس کرد.

حالا او از طریق شرکتش سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در شرکت‌های تویی‌تر، Linked In، Groupon و Zynga انجام داده است. اما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری او در اسکایپ بوده است که از این طریق سود قابل توجهی را هم به‌دست آورده است.

۳- رید هافمن: یکی از سرمایه‌گذاران قدیمی سیلیکون ولی که حالا با شرکت Greylock تقریبا در تاسیس هر شرکت تازه تاسیس در زمینه رسانه‌های اجتماعی دستی دارد. شبکه اجتماعی قدیمی SocialNet که در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شد، در واقع کار دستی او محسوب می‌شد. هافمن بعد از کار در شرکت PayPal به عنوان معاون اجرایی و عضو هیات‌مدیره، شرکت Linked In را در سال ۲۰۰۳ تاسیس کرد. در همین زمان او یک سرمایه بزرگ در بیش از ۸۰ شرکت نوظهور مانند فیس‌بوک، Zynga، Digg، Flickr، Ning و One Kings Lane بود.

۴- دیوید سز: او که مدیر شرکت سرمایه‌گذاری Greylock است، یکی از اولین سرمایه‌گذاران فیس بوک در اوایل سال ۲۰۰۶ و زمانی بود که این شبکه اجتماعی هنوز چندان بزرگ نبود. بعد از آن او در Linked In سرمایه‌گذاری کرد و در زمان عرضه سهام این شرکت به بورس در سال گذشته، ۱۶ درصد از آن را خرید. او همچنین در زمان عرضه سهام شرکت Pandora به بورس در سال گذشته، ۱۴ درصد از سهام آن را هم خرید.

۵- پی‌تر فنتون: او یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران شبکه اجتماعی تویی‌تر است و زمانی در آن سرمایه‌گذاری کرد که تعداد کاربران آن به ۵۰ نفر هم نمی‌رسید. او حالا عضو هیات‌مدیره تویی‌تر است و یکی از سرمایه‌گذاران اصلی شرکت‌های VMWare، FriendFeed و Coremetrics به حساب می‌آید.

۶- جاش کاپلمان: او همیشه بین سه منطقه فیلادلفیا، نیویورک و سیلیکون ولی در سفر است و به عقیده بسیاری از کار‌شناسان همین سفر‌ها باعث شکل‌گیری نسل جدیدی از شرکت‌های اینترنتی شده است. او حالا یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در زمینه تکنولوژی مصرفی، نرم‌افزارهای تجاری و حتی مد است. او کارش در دنیای تکنولوژی را با راه‌اندازی وب‌سایت Half. com که یک حراجی اینترنتی برای فروش کتاب‌های دست دوم و کهنه بود، شروع کرد. این شرکت کوچک بعد‌ها با قیمت ۳۵۰ میلیون دلار به eBay فروخته شد. او بالاخره در سال ۲۰۰۴ شرکت سرمایه‌گذاری First Round Capital را تاسیس و راه‌اندازی کرد.

۷- پل مادرا: او در سال ۱۹۹۹ شرکت سرمایه‌گذاریMeritech Capital Partners را تاسیس کرد تا فعالیتش را به دره تکنولوژی محدود کند.

بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری این شرکت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک بوده است که با عرضه سهام آن در ماه گذشته، سود قابل توجهی را نصیب مادرا کرد. قبل از این هم مادرا در شرکت‌های تکنولوژی دیگری مانند Acopia، ۲Wire، Riverbed Technology، Force۱۰ Networks و BlueArc سرمایه‌گذاری کرده است که اغلب آن‌ها حالا توسط شرکت‌های بزرگ دیگری مانند Dell و Hitachi خریداری شده‌اند.

۸- پی‌تر تیئل: او سال‌ها به خاطر تشویق کارآفرینان جوان به ترک دانشگاه و تاسیس شرکت‌های تکنولوژی شهرت داشته است. خود او اما بعد از ترک تحصیل دوباره به عنوان استاد به دانشگاه استنفورد بازگشت و در بهار سال گذشته و در یک مراسم فارغ‌التحصیلی در این دانشگاه درباره شرکت‌های نوظهور تکنولوژی و شرکت‌های اینترنتی سخنرانی کرد.

او حالا یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ دنیای تکنولوژی است که فعالیت مالی‌اش را بیشتر در زمینه بهبود شرایط زندگی انسان‌ها از طریق تکنولوزی متمرکز کرده است. تیئل اما یکی از اولین سرمایه‌گذاران شرکت فیس بوک هم بوده و به عنوان یکی از مشاوران مارک زوکربرگ یکی از صندلی‌های هیات‌مدیره این شرکت را هم اشغال کرده است.

۹- کوین افروسی: او به دنبال ازدواجش به شیکاگو آمد و آنجا بود که با گروه مدیران شرکت Groupon ملاقات کرد و تصمیم گرفت در این شرکت سرمایه‌گذاری کند. او حالا یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت است. افروسی همچنین یکی از سرمایه‌گذاران اولیه شرکت نرم‌افزاری SpringSource بود که در سال ۲۰۰۹ با قیمت ۴۲۰ میلیون دلار به شرکت VMWare فروخته شد. او یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری Accel است که ۱۱ درصد از سهام شرکت فیس بوک را هم در اختیار دارد.

 

۱۰- جرمی لوین: او به خاطر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی فعال در عرصه Web ۲. ۰ شناخته می‌شود. لوین یکی از اولین سرمایه‌گذاران شبکه اجتماعی Yelp در سال ۲۰۰۵ بوده است.

این‌‌ همان زمانی بود که این شبکه اجتماعی محلی تنها ۱۰۰ هزار نفر کاربر در سانفرانسیسکو داشت. او در سال ۲۰۰۷ هم در شرکت Linked In سرمایه‌گذاری کرد. شرکت سرمایه‌گذاری Bessemer که لوین یکی از مدیران آن است، در حال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در شرکت‌های اینترنتی و نوظهور در دنیای تکنولوژی است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.