راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استخراج بیت‌کوین، کسب درآمد تضمینی بدون سرمایه؛ شعار یا واقعیت؟

اگر کاربر شبکه‌های اجتماعی باشید حتماً با مطالبی که کسب درآمد از طریق استخراج بیت‌کوین را تبلیغ می‌کنند مواجه شده‌اید. کسب درامد آسان و سریع، بدون سرمایه‌گذاری و کاملاً تضمینی؛ وسوسه کننده است؛ اما آنچه گفته می‌شود تمام واقعیت نیست.

 

مفاهیم اولیه استخراج بیت‌کوین

پیش از هر چیز بهتر است با برخی اصطلاحات و مفاهیم آشنا شویم. رمزارزها به نحوی طراحی‌شده‌اند که برای تأیید هر تراکنش در شبکه نیازمند حل الگوریتم‌های پیچیده ریاضی هستند. حل کردن این الگوریتم‌ها ساده نیست و به توان پردازشی بالایی نیاز دارد. در شبکه بیت‌کوین از توان پردازشی کاربران شبکه برای حل کردن الگوریتم‌ها استفاده می‌شود و در ازای حل شدن مسئله یا به عبارتی تأیید شدن تراکنش، پاداشی به کاربر پرداخت می‌شود. این پاداش همان واحد پولی شبکه یعنی بیت‌کوین است. به‌کل این فرایند استخراج (Mining) می‌گویند و شخص یا دستگاهی که این کار را انجام می‌دهد ماینر می‌نامند.

توان پردازشی شبکه مجموع توان پردازشی اعضای آن است، بنابراین اگر تعداد ماینرها و کسانی که برای استخراج به شبکه متصل می‌شوند زیاد شود توان پردازشی شبکه بالا رفته و سرعت حل کردن الگوریتم‌ها افزایش میابد.

شبکه بیت‌کوین به نحوی طراحی‌شده است تا حل کردن الگوریتم‌ها و تأیید شدن هر بلوک حدود ۱۰ دقیقه زمان ببرد. شبکه بیت‌کوین برای حفظ این برنامه زمانی و تعدیل کردن توان شبکه از عامل دیگری کمک می‌گیرد که ضریب سختی شبکه نام دارد. ضریب سختی میزان پیچیدگی مسائل شبکه را تعیین می‌کند. این ضریب متناسب با توان پردازشی شبکه تنظیم می‌شود.

دانستن این نکته نیز مفید خواهد بود که میزان پاداش استخراج بیت‌کوین هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود و درنهایت سال ۲۱۴۰ به صفر خواهد رسید. با این پیش‌زمینه می‌توان نگاهی به تاریخچه استخراج بیت‌کوین داشت.

 

تاریخچه استخراج بیت‌کوین

زمانی که بیت‌کوین معرفی شد، کاربران کمی داشت، توان پردازشی پایین و میزان پاداش استخراج زیاد بود. هر کاربر با رایانه شخصی می‌توانست با استخراج بیت‌کوین کسب درامد کند.

با شناخته‌تر شدن بیت‌کوین و ارزش یافتن آن کاربران بیشتری به استخراج علاقه‌مند شدند و توان پردازشی شبکه بالا رفت، درنتیجه ضریب سختی افزایش یافت. رایانه‌های خانگی دیگر توان پردازشی کافی برای حل مسائل نداشتند.

دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین درست در همین زمان به بازار عرضه شدند. این دستگاه‌ها ترکیبی از چند کارت گرافیک قدرتمند هستند که به یکدیگر متصل شده و توان پردازشی تا چند صد برابر رایانه‌های شخصی دارند. این دستگاه‌های قدرتمند کار استخراج بیت‌کوین را برای کاربران خانگی سخت کردند تا حدی که استخراج انفرادی با رایانه‌های خانگی دیگر ممکن نبود.

در این زمان استخرهای استخراج بیت‌کوین شکل گرفتند؛ این استخرها به کاربران اجازه می‌داد توان پردازشی رایانه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و به‌صورت مشارکتی از سود استخراج به کسب درامد بپردازند.

افزایش قیمت بیت‌کوین شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران ثروتمند را تشویق کرد تا با خرید تعداد زیادی دستگاه استخراج و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر مزارع استخراج راه‌اندازی نمایند.

با توجه به افزایش این مزارع در سراسر جهان، کاربران خانگی شانس چندانی برای استخراج بیت‌کوین ندارند و استفاده از استخرهای مشارکتی بهترین گزینه برای افراد معمولی محسوب می‌شود. اما پیوستن به این استخرها برای پولدار شدن کافی نیست.

 

کسب درامد با استخراج بیت‌کوین

با این توضیحات بدیهی است که اگرچه استخراج بیت‌کوین یک فعالیت سوددِه است اما تنها در مقیاس صنعتی و با سرمایه‌گذاری‌های عظیم می‌توان وارد این صنعت شد و استخراج خانگی با رایانه‌های شخصی هیچ منافعی نخواهد داشت.

اکثر تبلیغاتی که این روزها تحت عنوان کسب درآمد از طریق استخراج بیت‌کوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به اشتراک گذاشته می‌شوند مربوط به کریپتوتب است. کریپتوتَب نوعی افزونه برای مرورگر است. این افزونه اجازه می‌دهد کاربر بدون نیاز به نصب هرگونه نرم‌افزار اضافی به استخر استخراج متصل شده و کسب درامد کند.

استخرهای استخراج استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی دارند، کریپتوتب نوعی سیستم همکاری در فروش راه‌اندازی کرده که به کاربران در ازای معرفی اعضای جدید سود پرداخت می‌کند. این استخرها به دنبال جذب صاحبان مزارع بزرگ استخراج هستند و علاقه‌ای به کاربران خانگی ندارند.

اگر برای ورود به صنعت استخراج بیت‌کوین برنامه‌ریزی می‌کنید بهتر است این تصور که تنها با نصب یک افزونه روی رایانه هنگام دنبال کردن اخبار سلبریتی‌ها می‌توان میلیونر شد را فراموش کنید. اگر هم قصد دارید با ساخت یک صفحه اینستاگرامی و تبلیغات و زیرمجموعهگیری کسب‌وکار پول‌ساز شخصی خود را راه‌اندازی کنید، آگاه باشید که در حال ورود به شرکت‌های هرمی و طرح‌های پونزی هستید. طبیعی است که با وعده‌هایی مشابه شرکت‌های نتورک مارکتینگ مواجه شوید. برای ورود به دنیای رمزارزها و کسب درامد از این صنعت پرسود ابتدا باید دانش و آگاهی به‌دست آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.