راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بنیان‌گذار گروه استارت‌آپ‌های ایران: طرح‌های استارت‌آپی می‌تواند حلال مشکلات هوشمندسازی باشد

ناصر غانم‌زاده گفت: «تمام مشکلات در حوزه شهری را نباید شهرداری حل کند بلکه باید با آغوشی باز راه‌حل‌های ارائه‌شده از سوی استارت‌آپ‌ها را پذیرا باشد.»

به گزارش ستاد خبری همایش تهران هوشمند، ناصر غانم‌زاده، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری اپاتان، در خصوص هوشمندسازی شهرها اظهار داشت: «هوشمندسازی در دنیا دو رویکرد دارد، رویکرد اول این است که هوشمندسازی می‌کنیم تا شهری هوشمند داشته باشیم. رویکرد دوم که رویکرد درست‌تری است این است که هوشمندسازی می‌کنیم تا موانع و مشکلات شهری را به شکلی درست، برطرف کنیم. چراکه در این حوزه مشکلاتی وجود داشتند که از طریق ابزارها و راه‌های موجود و سنتی یا اساسا حل نمی‌شدند یا به‌خوبی رفع نمی‌شدند.»

بنیان‌گذار مؤسسه نوآوری کسب‌وکار، تمام کلان‌شهرها را دارای مشکل دانست و ادامه داد: «حال در کلان‌شهرهایی مانند تهران که شهروندان با مشکلات بدیهی مانند ترافیک و آلودگی هوا و… دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اگر درست و علمی هوشمندسازی انجام شود، یعنی با رویکرد حل واقعی مسایل هوشمندسازی شود، می‌تواند تمام مشکلات شهر را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.»

غانم‌زاده اولین و ساده‌ترین اتفاقی که در هوشمندسازی رخ می‌دهد را اتوماتیک شدن کارها خواند و گفت: «اولین اتفاق این است که بخش زیادی از کارها به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود که این امر مساله جدیدی هم نیست. مساله مهم این است که شهرهای بزرگ یک مشکل ندارند که ما بگوییم با هوشمندسازی آن مشکل خاص برطرف می‌شود، بلکه یک مشکل زنجیره‌ای از مشکلات را با خود به همراه می‌آورد؛ به‌عنوان‌مثال مشکل ترافیک، باعث آلودگی هوا می‌شود و آلودگی هوا برای شهروندان یک شهر انواع بیماری به همراه دارد و این زنجیره بدون توقف جلو خواهد رفت.»

بنیان‌گذار مؤسسه نوآوری کسب‌وکار افزود: «یکی از اقدامات اساسی در زمینه هوشمندسازی شهرها همگام‌سازی در شهرهاست. به عقیده من زمانی هوشمندسازی می‌تواند مفید واقع شود و بهترین نتیجه را داشته باشد که تمام ارگان‌های مربوطه در شهر با یکدیگر همگام و یکپارچه شوند.»

غانم‌زاده تاکید کرد: «نباید فراموش کرد که در امر هوشمندسازی، شهرداری تنها یکی از ارگان‌هاست. اگر ما یک شهر متصل داشته باشیم بدون شک می‌توانیم شهری بهتر با شرایطی عالی‌تر برای شهروندان ایجاد کنیم. هوشمندسازی کمک می‌کند کارها و فعالیت شهروندان به نحو بهتری انجام شود، از همین رو هر چقدر هوشمندسازی اصولی‌تر و درست‌تر پیش برود، کیفیت زندگی شهری افزایش پیدا خواهد کرد.»

او با اشاره به اینکه تهران با تبدیل شدن به شهری هوشمند بسیار فاصله دارد گفت: «در هوشمندسازی تهران خلأهایی وجود دارد که به عقیده من شهرداری نباید آنها را رفع کند بلکه باید چگونگی رفع آنها را با آغوش باز بپذیرد. معمولا چنین طرح‌هایی از سوی شرکت‌های نوبنیان و استارت‌آپ‌ها مطرح می‌شود. اما چون طرح‌ها در سطح یک شهر و برای یک شهر ارایه می‌شوند، لذا شهرداری باید مانند یک بستر باز عمل کند تا این استارت‌آپ‌ها بتوانند در این بستر باز به‌راحتی به شهروندان بهترین خدمات را ارایه دهند.»

غانم‌زاده افزود: «متاسفانه در حال حاضر چنین زمینه‌ای وجود ندارد و شهرداری سال‌ها مانند یک بستر بسته عمل کرده و اجازه نمی‌داد تا کسی وارد این حوزه شود، بر همین اساس شهرداری باید بتواند با آغوش باز پذیرای طرح‌های کارآمد این حوزه از سوی شرکت‌های مربوطه باشد.»

او در پایان گفت: «دامی که در این زمینه ممکن است شکل بگیرد، بحث مجوز دادن است که بسیار برای هوشمندسازی خطرناک خواهد بود. چراکه تجربه ثابت کرده است در چنین مواردی برخی درصدد سوءاستفاده از شرایط خواهند بود.»

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 19 و 20 آذرماه 1397 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.