راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهارمین جلسه کارگروه تخصصی فینتک معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد

روز سه‌شنبه، ۲۹ آبان ماه ۹۷، جلسه چهارم کارگروه فینتک معاونت علمی ریاست جمهوری در محل ساختمان مرکزی وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش انجمن فینتک، در ابتدای این جلسه نماینده وزارت ارتباطات اعلام کرد که دو استارت‌آپ فینتکی از میان پرداخت‌یاران در روزهای گذشته موفق به جذب سرمایه خارجی به میزان ۱۰ میلیون یورو و ۲.۵ میلیون یورو شده‌اند و این سرمایه‌گذاری در فیپا ثبت شده است.

پس از آن داوود محمدبیگی، رییس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، تاریخچه‌ای از فعالیت بانک مرکزی، نحوه و چرایی به وجود آمدن فرآیند پرداخت‌یاری را ارائه کرد.

پس از صحبت‌های محمدبیگی، محمدمهدی طوبایی، معاونت توسعه و نظارت شاپرک، ارائه‌ای را در خصوص گام‌های عملی برداشته‌شده در فرآیند پرداخت‌یاری ارائه کرد. برخی از آمار مهم مطرح شده در این ارائه به شرح زیر است:

  1. تعداد ۲۰۰ درخواست پرداخت‌یاری تاکنون به دست شاپرک رسیده است.
  2. تعداد ۲۰ پرداخت‌یار تاکنون تفاهم‌نامه خود را امضا کرده‌اند.
  3. تعداد ۴۰ پرداخت یار در حال انجام تست‌های فنی خود هستند.

فایل ارائه طوبایی از این لینک قابل دریافت است.

پس‌ازآن، رضا قربانی از پایگاه خبری راه پرداخت اطلاعاتی در خصوص فعالیت شبکه راه پرداخت و همچنین دسته‌بندی‌های موجود فینتک در دنیا و تهران و چالش‌های عمده آنها را ارائه کرد.

در ادامه مهدی عبادی، دبیر انجمن فینتک ایران، به گفت‌وگو در خصوص بزرگ‌ترین چالش استارت‌آپ‌های فینتک، یعنی فیلترینگ پرداخت و اعلام کرد: «زمانی که مشکل فیلترینگ حل نشود، گفتگو در خصوص باقی چالش‌ها بی‌معنی به نظر می‌رسد.»

در این گفت‌وگو به این اشاره شد که اگر فیلترینگ استارت‌آپ‌ها ادامه پیدا کند، سرمایه‌گذار خارجی در بلندمدت تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نخواهد داشت و مسئولان در زمان قیچی کردن روبان و گرفتن عکس یادگاری حضور دارند، اما برای رفع بزرگ‌ترین مشکل کسب‌وکارهای نوپا، یعنی فیلترینگ، هیچ‌کدام حضور ندارند.

در ادامه، مهدی عبادی به ارائه عمده چالش‌های فینتک‌ها پرداخت.

پس از سخنان مهدی عبادی، مهدی فقیهی، دبیر کارگروه اعلام کرد که نباید فعالیت‌های خود را به‌دلیل وجود مشکلی به نام فیلترینگ متوقف کنیم و باید کماکان سند چشم‌انداز کارگروه و دنبال کردن هدف‌های سند چشم‌انداز را دنبال کنیم.

فقیهی پاسخ به برخی از حاضرین که فیلترینگ را بزرگ‌ترین چالش حوزه کسب‌وکارهای نوپا می‌دانستند، گفت: «موضوع فیلترینگ به سند چشم‌انداز کارگروه اضافه شده و جلسه بعدی با حضور جناب آقای سبحانی‌فر، رییس کارگروه ICT مجلس، نماینده مجلس و عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه از طرف مجلس برگزار خواهد شد و موضوع جلسه بررسی این چالش و همچنین موضوع KYC خواهد بود.»

پس از این گفت‌وگوها زمانی به فاطمه جعفری، مدیرعامل سهام‌یاب اختصاص یافت تا در خصوص فیلترینگ این شبکه اجتماعی صحبت کند. فقیهی معتقد بود که شکایت بانک پاسارگاد و بخش خصوصی بودن این بانک، باعث تفاوت در پرونده سهام‌یاب با دیگر پرونده‌های فیلترینگ می‌شود، چراکه در آن پرونده‌ها یا دولت درخواست فیلترینگ داده بود و یا دادستانی به‌صورت مستقیم این کار را کرده بود.

در ادامه اشاره شد که در روند فیلترینگ سهام‌یاب، روند قانونی امور رعایت نشده است.

در پایان مطهره مروج، معاونت فناوری و اطلاعات سازمان بورس ضمن اشاره به گام‌های عملی برداشته‌شده در خصوص سندباکس سازمان بورس، اعلام کرد: «سندباکس عملیاتی است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از همین امروز به فرابورس مراجعه کرده و درخواست اتصال به سندباکس را ارائه دهند.»

در این گزارش اعلام شد که دیتای موجود در سندباکس کاملا Real Time بوده و بدون تاخیر زمانی در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار خواهد گرفت.

عبادی در خصوص رویکرد سازمان بورس در خروج استارت‌آپ‌ها از محیط سندباکس سوالاتی را پرسید و مطهره مروج گفت: «دو راهکار برای سازمان در این خصوص مطرح است؛ استارت‌آپ می‌تواند پس از خروج از محیط سندباکس اقدام به دریافت مجوزهای موجود سازمان بورس کند. استارت‌آپ می‌تواند سهام خود را به بازیگران بزرگ‌تر این حوزه و یا دارندگان مجوز کنونی واگذار کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.