راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شورای اجرایی فناوری اطلاعات: سامانه مالیات الکترونیکی به اهداف خود نرسید

شورای اجرایی فناوری اطلاعات طی نامه‌ای به شورای عالی فضای مجازی، همکاری نکردن سازمان امور مالیاتی در ارایه مستندات برای تهیه گزارش در خصوص میزان پیشرفت پروژه سامانه‌های مالیات الکترونیکی را اعلام کرد.

به گزارش پیوست، طبق برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان شورای اجرای فناوری اطلاعات موظف شده است به صورت مرتب و دوره‌ای پیشرفت اجرای سامانه‌های مالیات الکترونیکی را به کمیسیون صنایع مجلس و شورای عالی فضای مجازی گزارش دهد اما این وزارتخانه طی نامه‌ای به دبیر شورای عالی فضای مجازی همکاری نکردن سازمان امور مالیاتی برای تهیه این گزارش را اطلاع داده است.

در این نامه آمده است علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر اطلاعات و مستندات مورد درخواست در خصوص اعلام وضعیت سامانه‌ها با توجه به شاخص‌های ارسالی به نحوی که امکان تهیه گزارش نظارتی فراهم باشد تاکنون دریافت نشده است.

شورای اجرایی فناوری اطلاعات با استناد به این موضوع عنوان کرده است که امکان ارائه گزارش نظارتی مورد انتظار قانون‌گذار مبنی بر میزان تحقق اهداف تعیین‌شده شامل پوشش ذینفعان، استقرار و بهره‌برداری از سامانه مالیات الکترونیکی و همچنین گزارش پیشرفت پروژه در این دوره زمانی وجود ندارد.

در این نامه ذکر شده است که سازمان امور مالیاتی در معماری پروژه سامانه مالیات الکترونیکی سه هدف کلان کاهش هزینه اخذ مالیات، افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش رضایت‌مندی مودیان را ذکر کرده بود اما داده‌های اولیه دریافتی و جمع‌آوری شده تا تاریخ تهیه این گزارش نشان‌دهنده تحقق نیافتن کامل سه هدف تعیین شده است.

در ادامه این نامه بیان شده است که برای تهیه گزارش پیشرفت پروژه در ۶ ماهه آتی باید فهرست کامل ذینفعان سامانه مالیاتی در اختیار شورا قرار گیرد همچنین برنامه‌ زمان‌بندی اجرای استقرار زیرسامانه‌های پیاده‌سازی نشده تا پایان برنامه ششم توسعه مشخص شود. از دیگر نکاتی که در این نامه به آن اشاره شده است میزان افزایش درآمد مالیاتی به واسطه به‌کارگیری سامانه یکپارچه مالیاتی و همچنین میزان کاهش هزینه اخذ مالیات از طریق این زیرساخت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.