راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جلسه غیر‌علنی مجلس در مورد برجام و CFT اول آبان‌ماه برگزار شد

مجلس شورای اسلامی اول آبان‌ماه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی این وزارتخانه جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این جلسه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) بررسی شد. جلسه غیرعلنی مجلس در حالی برگزار شد که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در پایان نشست عمومی خود در پاریس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تعلیق اقدامات احتیاطی علیه ایران را تمدید می‌کند و به ایران تا فوریه ۲۰۱۹ (چهار ماه دیگر) برای برآورده کردن انتظاراتش مهلت داد.

ارائه مهلت چهارماهه به ایران در شرایطی انجام شد که روند تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF در نهادهای تصمیم‌گیر کشور همچنان در حال طی شدن است.

دولت برای تکمیل توصیه‌های گروه FATF چهار لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است؛ لایحه «الحاق‌ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)» و «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» به تصویب نمایندگان رسیده و به شورای نگهبان ارسال‌شده است.

شورای نگهبان باوجود تأیید انطباق این لوایح با قانون اساسی و شرع به‌منظور تأمین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، این دو لایحه را به مجلس شورای اسلامی عودت داده است.

لایحه «الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)» هم که از خردادماه سال جاری به مدت دو ماه مسکوت گذاشته‌شده بود، بالاخره در نیمه مهر به صحن علنی آمد و با کسب ۱۴۳ رأی موافق نمایندگان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای انطباق با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال‌شده و در نوبت بررسی این نهاد قرار دارد.

چهارمین لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» است که در مجلس شورای اسلامی تصویب و با تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده است. درهمین راستا روز گذشته محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه درجلسه غیرعلنی مجلس حضور یافتند و گزارشی از آخرین روند مذاکرات خود با گروه CFT اروپایی به نمایندگان مجلس ارائه کردند.

بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران در مورد جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، گفت: «این جلسه در مورد برجام و CFT بود، در این جلسه ظریف و عراقچی مواردی را مطرح کردند مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها فشار حداکثری را از طریق منابع و موضوعات اقتصادی به ما وارد می‌کنند و بر این باورند که با این فشارها می‌توانند کشور ما را به فروپاشی بکشانند ولی خیالی باطل است.»

او افزود: «در این راستا آنان موضوعات کوچکی را در رسانه‌های مختلف پیگیری می‌کنند و می‌خواهند با فشار روانی به خواسته‌های خود برسند.»

 

وعده اروپا

نعمتی در مورد مذاکره با اروپایی‌ها و تشکیل سازوکار مالی گفت: «اروپایی‌ها قول دادند از ۱۳ آبان سازوکار ارتباط مالی با ایران انجام شود و به غیراز اروپایی‌ها، روسیه، هند و چین به این موضوع متعهد هستند.»

او تأکید کرد: «ظریف در این جلسه مطرح کرد که اروپایی‌ها تاکنون ایستادگی خوبی را در موضوع برجام داشته‌اند.»

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «در مورد گفت‌وگو با اروپایی‌ها در مورد CFT و FATF نیز در این جلسه مباحثی مطرح شد و مسئولان دولت مطرح کردند که اروپایی‌ها در جلسه گروه ویژه اقدام مالی برخلاف فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملاً با ایران همراه بودند، نهایتاً مهلت چهارماهه به ایران دادند.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: «ظریف در این جلسه بیان کرد که باید سازوکار مناسب در این مهلت چهارماهه به تصویب نظام برسد ضمن اینکه اعلام کرد که نکند با خودتحریمی ما، قراردادها و تفاهم‌های دوجانبه با برخی کشورها دچار خدشه شود.»

او در مورد اظهارنظر مخالفان CFT گفت: «بیشتر مخالفان نظرشان این بود که طرف‌های خارجی ما باید مبنای الزام‌آوری در مورد این موضوع داشته باشند و تعهد بدهند، البته دوستان موافق هم این نظر را داشتند، زیرا نگرانی‌هایی وجود دارد.»

سیدجواد ابطحی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز با اشاره به برخی اظهارات عباس عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: «اواعلام کرد بعضی از کشورهای دوست هم می‌گویند اگر می‌خواهید با شما (ایران) مبادلات بانکی داشته باشیم، باید FATF را بپذیرید و ما باید تابلوی پذیرش را بالا نگه‌داریم، اما در آینده معلوم نیست که چه اتفاقاتی بیفتد، ممکن است در آینده با آن همکاری نکنیم.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه، اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل در موضع ضعف قرار گرفت. ظریف هم در ادامه صحبت‌های عراقچی، مسائلی را مطرح کرد و اشاره‌ای به موضوع SPV (سازوکار ویژه مبادلات پولی بین ایران و اروپا) داشت و گفت اگرچه اروپایی‌ها مذاکرات و تضمین‌ها را طولانی کرده‌اند، اما به‌هرحال فعلاً در مخالفت با آمریکا، اقداماتی انجام داده‌اند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس نیز در در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس اظهار کرد: «در این جلسه میهمانان نکاتی را درباره FATF، مذاکراتی که با اروپایی‌ها صورت گرفته و همچنین کانالی که آن‌ها قرار است برای مبادلات مالی طراحی کنند، مطرح کردند. همچنین گزارشی از وضعیت ایران در نشست اخیر FATF به وکلای‌ملت ارائه شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.