راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گرگ‌های وال استریت صنعت پرداخت

تکنولوژی به صورت بی‌وقفه در حال پیشرفت است. در روند این تغییرات محصولاتی تولید می‌شوند و خدماتی تازه به وجود می‌آیند. برای معامله این محصولات عده‌ای مسئول هستند و از این راه نان می‌خورند. بعضی وقت‌ها بعضی محصولات و خدمات، ربطی به تکنولوژی‌های جدید هم ندارند و عده‌ای این وسط این محصولات را هم می‌فروشند. ما در این پژوهش، چند مدل فروشنده و آدم مارکتینگی را بررسی کرده‌ایم.

 

مدل فروشنده افراطی

میانگین سنی: 38

بارزترین نقطه قوت: قدرت نه نگفتن به فروش

بدترین نقطه ضعف: بی‌توجهی به عزیزان

تفریح مورد علاقه: نوشیدنی

بعضی‌ها در ذات خود فروشنده هستند. زمانی که با آنها در حال صحبت هستید،‌ معمولاً به شما نگاه نمی‌کنند و در ذهن‌شان به این می‌اندیشند که چطوری و در چه زمانی با چه حاشیه سودی کدام محصول را به چه کسی بفروشند. این افراد اگر هم به شما نگاه کنند، خیلی سریع متوجه می‌شوید که آنها گوش نمی‌دهند. فروشنده‌ها بیشتر به آینده، سود و پورسانت‌های دریافتی فکر می‌کنند.

 

مدل از پوشک تا موشک

میانگین سنی: 33

بارزترین نقطه قوت: امکان معاشرت با تمام فارسی‌زبانان

بدترین نقطه ضعف: عدم تخصص در یک زمینه خاص

تفریح مورد علاقه: جاده چالوس

بعضی‌ها معتقدند همه چیز فروشی است و مهم‌تر اینکه آنها این توانایی را در خود می‌بینند که هر چیزی را می‌توانند بفروشند. آنها بین خودشان اصطلاح «از پوشک تا موشک» را زیاد استفاده می‌کنند. بعضی از این افراد در فروش خود موفق هستند و عده‌ای از آنها با بالا رفتن سن، مدل خود را عوض می‌کنند. آنها در شبکه‌های اجتماعی بیش از سایر گروه‌ها فعال هستند.

 

مدل جااندازنده یا ماکیاولیست‌ها

میانگین سنی: 40

بارزترین نقطه قوت: خستگی‌ناپذیری

بدترین نقطه ضعف: عدم به خاطر سپردن آدم‌ها و اتفاقات

تفریح مورد علاقهقلیان

«هدف وسیله را توجیه می‌کند»؛ شاید این جمله را خیلی از فروشنده‌ها قبول داشته باشند و فروشنده‌های مدل جااندازنده این کار را به صورت پیوسته انجام می‌دهند. آنها کاری ندارند چیزی که می‌خواهند بفروشند، چقدر به درد مشتری می‌خورد و همیشه صرفاً تمرکزشان را بر روی رسیدن به هدف می‌کنند. ماکیاولیست‌ها در راه رسیدن به هدف خود، حاضر به انجام هر کاری هستند.

 

مدل پیگیری ناموفق

میانگین سنی: 26

بارزترین نقطه قوت: وقت داشتن به اندازه کافی

بدترین نقطه ضعف: نداشتن لابی

تفریح مورد علاقه: فیفا

جوان‌ترین مدل فروشنده‌ها را مدل پیگیری ناموفق می‌نامیم. آنها موبایل خود را دست می‌گیرند و مدام به مشتری زنگ می‌زنند. مشتری با دیدن اسم این افراد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت با کمی تأخیر گوشی را برمی‌دارد و آنها را می‌پیچاند. در برخوردهای رودررو، فروشنده‌های این گروه با شوخی‌های نابه‌جا و عدم موقعیت‌شناسی،‌ مشتری را می‌پرانند و آه و حسرت را برای خود و همکاران‌شان باقی می‌گذارند.

 

مدل کاتالیزور

میانگین سنی: 48

بارزترین نقطه قوت: سوار بودن بر قسمت فنی

بدترین نقطه ضعف: عدم احترام به مشتری

تفریح مورد علاقه: حکم

کاتالیزورها بیش از اینکه اهل مارکتینگ و بازار باشند، در قسمت فنی قضیه ایستاده‌اند. این افراد در زمان‌هایی که یک توافق در شرف اجراست و از نظر فنی قضیه با اشکالاتی مواجه می‌شود، به جلسات اضافه می‌شوند و گره کار را باز می‌کنند. توضیحات آنها را معمولاً فروشنده‌ها بلد نیستند. کاتالیزورها از جلسه و توافق خیلی به وجد نمی‌آیند و افرادی اجتماعی محسوب نمی‌شوند.

 

مدل باید بخری

میانگین سنی: 57

بارزترین نقطه قوت: اتصال

بدترین نقطه ضعف: اتصال

تفریح مورد علاقه: تماس با اتصالات

افرادی را می‌شناسیم که نه در ذات خود فروشنده هستند و نه برای فروختن تلاشی می‌کنند. آنها به واسطه متصل بودن به آدم‌ها و اماکن مختلف، تنها راه رسیدن بسیاری از کسب‌وکارها به خدمت یا محصول مورد نظر خود هستند. این افراد اهمیتی برای مشتری قائل نیستند و می‌دانند مشتری راه دیگری جز تعامل با آنها ندارد. این افراد معتقدند مشتری‌ها به خاطر توانایی بالا به سراغ آنها می‌روند.

 

مدل فرمانبردار مدیر

میانگین سنی: 42

بارزترین نقطه قوت: ادب زیاد

بدترین نقطه ضعف: خنثی بودن

تفریح مورد علاقهتلویزیون

افراد این مدل نه خیلی هنر فروش را بلد هستند و نه از نظر فنی چنگی به دل می‌زنند. اینها به جایی هم متصل نیستند ولی به دلایل مختلفی بر جایگاه مارکتینگ کسب‌وکارها نشسته‌اند. فرمانبردارها در مواقع بحرانی، با مدیرعامل و معاونان وارد جلسات می‌شوند و بیشتر گوش می‌کنند. آنها به جای متقاعد کردن مشتری و تبلیغ، به حرف‌های مدیر گوش می‌کنند و این روال هرگز تغییری پیدا نمی‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.