راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سامانه‌های اطلاعاتی IFRS و کفایت سرمایه در ششمین کافه فین‌تک توسن

ششمین رویداد کافه فین‌تک توسن با موضوع معرفی سامانه‌های اطلاعاتی IFRS و سیستم کفایت سرمایه، دیروز هشتم مهرماه در ساختمان شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین برگزار شد. از آنجایی که بانک مرکزی به‌دنبال شفافیت مالی میان بانک‌ها است به این دو مبحث اهمیت بسیاری می‌دهد و بخشنامه مفصلی هم درباره کفایت سرمایه منتشر کرده است. شرکت داده‌کاوان هوشمند هم برای هر دو موضوع، یعنی صورت‌های مالی مبتنی بر IFRS و همینطور کفایت سرمایه، محصولاتی راه‌اندازی کرده است که در ششمین دوره از سری برنامه‌های کافه توسن، به معرفی این دو محصول و ویژگی‌های آنها پرداخته شد و دمویی جداگانه از هر دو محصول به نمایش گذاشته شد.

 

معرفی سامانه کفایت سرمایه

در ابتدا شکیب صفری از شرکت داده‌کاوان هوشمند شروع به معرفی محصول کفایت سرمایه این شرکت کرد. نسبت کفایت سرمایه یکی از شاخص‌های مهم در ارزش‌یابی عملکرد بانک‌ها است که اولین‌بار توسط کمیته بال و در سال 1988 ارائه شد. درواقع این شاخص به‌نوعی موقعیت اعتباری بانک را نشان می‌دهد و مبنای تصمیم‌گیری در مبادلات بین‌المللی بانکی به حساب می‌آید دو عملکرد اصلی دارد؛ یکی حمایت از زیان‌های غیرمنتظره بانک و دیگری حمایت از سپرده‌گذاران بانکی است. تاریخچه کفایت سرمایه در ایران هم به سال 1382 برمی‌گردد که بانک مرکزی اولین بخشنامه کفایت سرمایه را ابلاغ کرد.

به گفته صفری، شرکت داده‌کاوان هوشمند هم از تیرماه 1396 شروع به راه‌اندازی این سامانه، براساس بخشنامه بانک مرکزی کرد و در آذرماه همان سال هم نهایی شد و در حال حاضر هم در چهار بانک کشور در حال اجرا است. صفری در ادامه توضیح داد: «این سامانه دو کارکرد اصلی دارد که اولی نمایش نمودارها و خروجی سامانه و قابلیت استخراج خروجی است و کارکرد بعدی آن ورود اطلاعات در سامانه است؛ البته منظور اطلاعات موردنیاز برای محاسبه نسبت کفایت سرمایه است.»

از دیگر قابلیت‌های این سامانه می‌توان به پاسخگویی به دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری بانک مرکزی، ایجاد قابلیت نظارت و کنترل جامع و کامل بر شاخص‌های مربوط به کفایت سرمایه، ایجاد یکپارچگی و تمرکز در محاسبه مجموعه شاخص‌های کفایت سرمایه و جلوگیری از چندصدایی و مغایرت در ارائه اطلاعات به بانک مرکزی و مدیران داخلی بانک، به کارگیری روش تعدیل وثایق به‌عنوان یکی از روش‌های کاهنده ریسک، ارائه مجموعه شاخص‌های کفایت سرمایه به صورت تاریخچه‌ای و امکان مقایسه این شاخص‌ها در بازه‌های زمانی مختلف و غیره اشاره کرد.

معرفی سامانه صورت‌های مالی منطبق بر IFRS

در این قسمت از برنامه ابتدا آرتین خاچاطوریان از شرکت داده‌کاوان هوشمند از چالش‌ها و دغدغه‌هایی که در زمینه IFRS در بانک‌ها وجود دارد گفت و به برخی از این چالش‌ها اینطور اشاره کرد: «از اولین چالش‌های موجود می‌توان به فرایند تهیه صورت‌حساب به‌صورت دستی اشاره کرد. یکی دیگر از این چالش‌ها دررابطه با منایع داده مختلفی است که در این زمینه وجود دارد و هرکدام از داده‌ها با فرمت‌های مختلفی ارائه می‌شود و درنتیجه تجمیع این داده‌ها در کنار همدیگر کار راحتی نخواهد بود. درنهایت با قرار گرفتن تمامی این چالش‌ها ما به یک سری مغایرت‌ها در صورت‌های مالیمان می‌رسیم. البته چالش دیگری که وجود دارد، فرمت استاندارد بانک مرکزی است که در اختیار بانک‌ها قرار داده و کارها باید مطابق با آن فرمت انجام شود.»

پاسخ داده‌کاوان هوشمند برای این چالش‌ها و دغدغه‌ها سیستم صورت‌های مالی مبتنی بر IFRS است که چند ماهی از تولید آن می‌گذرد و چند ویژگی کلی دارد که عبارت‌اند از: خروجی ورد منطبق با استاندارهای بانک مرکزی، عدم وجود خطاهای انسانی، تجمیع خودکار داده‌ها، ارائه یک سیستم مغایرت‌یاب و درنهایت امکان صدور سند برای رفع مغایرت‌ها.


پس از صحبت‌های خاچاطوریان، اردوان سالور دمویی از این سامانه را به حاضرین در برنامه نشان داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.