راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز نامه‌نگاری اتحادیه طلا و جواهر برای توقف فعالیت تمام سایت‌های فروش آنلاین سکه

با اعلام ورشکستگی سایت سکه ثامن مالباختگان این سایت هم به جمع کسانی که به دنبال راهی برای کسب سود دچار مشکل شده‌اند افزوده شدند.

به گزارش روزنامه ایران، «سکه ثامن» که در فضای مجازی طلا و سکه به مردم می‌فروخت، به کلاهبرداری میلیاردی متهم شده و با دستور بازپرس شعبه ۵ دادسرای ناحیه ۳۱ تهران همه حساب‌های بانکی مدیر آن مسدود شد.

بر اساس شنیده‌ها مبلغ کلاهبرداری این سایت اینترنتی سکه و طلا، 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود که دستگاه قضا در حال پیگیری این پرونده است. هنوز تعداد مالباختگان این شرکت و میزان سرمایه ازدست‌رفته آنان مشخص نیست اما به گفته برخی از کسانی که در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردند، تعداد آن‌ها به حدود سه هزار نفر می‌رسد.

در ماه‌های اخیر با رشد قیمت طلا و ارز تقاضا برای خرید این کالاها برای سرمایه‌گذاری و کسب سود جهش قابل‌توجهی پیدا کرد. از ابتدای سال جاری تاکنون ارز و سکه به ترتیب 197 و 178 درصد رشد قیمتی داشته‌اند و همین رشد خریداران آن را بیشتر کرده است.

در همین میان در کنار واحدهای صنفی که اقدام به خریدوفروش سکه می‌کنند برخی از سایت‌های اینترنتی هم به فروشندگان سکه طلا افزوده شدند؛ اما با ورشکستگی یکی از آن‌ها موضوع فعالیت سایت‌های آنلاین سکه زیر ذره‌بین مسئولان رفت و درنهایت درخواست مسدود شدن تمام این سایت‌ها از سوی اتحادیه طلا و جواهر به نهادهای نظارتی ارائه شد.

 

درخواست برای بستن تمام سایت‌های آنلاین فروش سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد: «نامه‌نگاری با مراجع و نهادهای مرتبط برای بستن همه سایت‌های فروش آنلاین سکه و طلا را آغاز کرده و از مردم انتظار دارد از سرمایه‌گذاری در این نوع خریدوفروش غیرقانونی، بپرهیزند.»

آیت محمدولی اظهار داشت: «اتحادیه طلا به‌هیچ‌عنوان مجوز خریدوفروش آنلاین و مجازی مسکوکات و مصنوعات طلا را نمی‌دهد؛ برخی از کسانی که تجارت آنلاین طلا به راه انداخته‌اند، از اتحادیه‌های استانی مجوز ایجاد واحد صنفی و فروش فیزیکی طلا را دریافت کرده اما پس از اخذ مجوز، کسب‌وکار خود را به فضای مجازی برده‌اند.»

او تأکید کرد: «مجوزی که اتحادیه طلا برای سکه فروشی یا طلافروشی می‌دهد به این معنی نیست که واحد صنفی مربوطه می‌تواند خریدوفروش آنلاین انجام دهد و از وزارت صنعت مجوز تجارت الکترونیک بگیرد، بلکه این مجوز یک مجوز صنفی است و باید کالا به‌طور فیزیکی به مشتری عرضه شود.»

این در حالی است که خریدوفروش طلا شرایط خود را دارد و کالای فروخته‌شده باید ازنظر فنی، عیار و سایر ویژگی‌ها بررسی و جلوی چشم مشتری برای آن فاکتور فروش صادر شود؛ طلا فلزی است که به‌سادگی نمی‌شود با یک عکس در فضای مجازی آن را فروخت.

محمدولی درباره چرایی مخالفت اتحادیه طلا با فروش آنلاین طلا اظهار داشت: «ازنظر این اتحادیه هنوز جامعه ازنظر فرهنگ‌سازی تجارت آنلاین مهیای خریدوفروش طلا اعم از مسکوکات و مصنوعات به این شیوه نیست و عامه مردم نیز اطلاعات فنی کامل نسبت به طلا ندارند و ممکن است با پدیده کلاهبرداری و کم‌فروشی روبه‌رو شویم.»

 

شناسایی چند سایت فروش آنلاین

رئیس اتحادیه طلا در پاسخ به اینکه به‌جز سکه ثامن چند سایت آنلاین دیگر خریدوفروش طلا نیز در فضای مجازی فعال است، گفت: «درباره فعالیت آن‌ها و غیرقانونی بودن آن با نهادهای ذی‌ربط مکاتبه کرده‌ایم تا جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شود.»

محمدولی افزود: «اتحادیه طلا مجوز سایت نمی‌دهد بلکه برخی واحدهای صنفی به اتکای مجوز خود، از وزارت صنعت درخواست نماد تجارت الکترونیک می‌کنند که با آن موافقت می‌شود درحالی‌که این رویه غلط است و نباید برای خریدوفروش آنلاین طلا، مجوز داد.»

او از نامه‌نگاری با وزارت صنعت برای رفع این مشکل و جلوگیری از زیان مردم خبر داد و گفت: «از وزارت صنعت خواسته‌ایم که به واحدهای صنفی طلا مجوز تجارت الکترونیک ندهد.»

 

احتمال خریدوفروش صوری طلا وجود دارد

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره این تخلف سکه ثامن با دادستانی تهران نامه‌نگاری داشته‌ایم زیرا ممکن است در فضای مجازی، خریدوفروش‌های انجام‌شده صوری باشد و هیچ کالایی مبادله نشده باشد.

اینکه در فضای مجازی کالایی را بدون آنکه تحویل بگیری، به فرد دیگری بفروشی این معنی را می‌دهد که کالایی که وجود ندارد، دادوستد شده که ازنظر شرعی نیز این معامله اشکال دارد و باطل است.

درگذشته نیز شاهد دلالان سرپایی در بازار طلا و سکه بودیم که شبیه همین کار را می‌کردند؛ امروز سکه‌ای را به فردی می‌فروختند بدون آنکه کالا تحویل دهند و فردا همان سکه را از فرد می‌خریدند که بساط آن‌ها جمع شد اما گویا همان رویه به فضای مجازی کشیده شده است و در سایت‌ها به همین شکل طلا خریدوفروش می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از مردم خواست در سرمایه‌گذاری‌هایی که سودهای اغواکننده‌ای به فرد پیشنهاد می‌شود، باید دقت بیشتری داشته باشد زیرا در فضای اقتصادی کنونی نمی‌توان با روش عرفی به سودهای چند برابر حد معمول رسید مگر آنکه پای سوءاستفاده، کلاهبرداری یا پول‌شویی مطرح باشد.

محمدولی اظهار داشت: «برخی از مردم انتظار دارند یک‌شبه به سود برسند و وارد چنین معاملاتی که از اساس اشکال شرعی و قانونی دارد، می‌شوند اما درنهایت خودشان ضرر می‌بینند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.