راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی چطور فین‌تک را تغییر می‌دهد / خداحافظی با خطاهای انسانی

هوش مصنوعی در جهان تکنولوژی توفان به پا کرده و به شرکت‌ها امکان داده است هزینه‌های خود را کاهش دهند، انواع مختلفی از فرایندهای خود را خودکار کنند و نتیجه نهایی‌شان را بهبود دهند. روبات‌های چت که از هوش مصنوعی قدرت گرفته‌اند توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک به‌عنوان دستیاران مجازی، پشتیبانی مشتریان، مدیران اجرایی و فروشندگان استفاده می‌شوند.

علاوه بر ترندهای تکنولوژی بالا سرمایه‌گذاران سراسر جهان علاقه‌مندی زیادی به شرکت‌های تکنولوژی مالی (فین‌تک) پیداکرده‌اند. درواقع سرمایه‌گذاری در سازمان‌های فین‌تک تقریباً ۱۰ درصد افزایش پیداکرده و فقط در سال ۲۰۱۶ به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

گرچه چین پیشتاز این رشد سرمایه‌گذاری در فین‌تک است، آمریکا و اروپا نیز چندان عقب نیستند و این اتفاق نیز بیشتر به دلیل کاهش محبوبیت مؤسسات مالی سنتی ازجمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و دیگر سازمان‌های ازاین‌دست است. این مؤسسات که زمانی بسیار محبوب بوده‌اند توسط تکنولوژی‌های جدید دچار اختلال زیادی شده‌اند و هوش مصنوعی نیز یکی از این تکنولوژی‌هاست.

در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که هوش مصنوعی نقشی اصلی در تغییر فین‌تک ایفا می‌کند.

 

افزایش امنیت

یکی از دلایل اصلی اینکه بسیاری از شرکت‌های مالی در حال پیاده‌سازی هوش مصنوعی در فرایندهایشان هستند این است که امنیت را افزایش دهند.

سیستم‌های امنیتی معمولی همچون آنتی‌ویروس‌ها دیگر جواب نمی‌دهند و شرکت‌ها دنبال گزینه بعدی خود هستند: هوش مصنوعی. هوش مصنوعی از یادگیری ماشین استفاده می‌کند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد سیستم‌هایشان را برای بهبود امنیت تنظیم کنند.

ازآنجاکه هوش مصنوعی حجم بزرگ‌تری از داده‌های امنیتی را تحلیل می‌کند و همچنین می‌تواند به‌اندازه یک شرکت رشد کند، توانایی این را دارد که به شرکت‌ها در تشخیص موارد زیر کمک کند:

  • رفتارهای کلاهبردارانه
  • تراکنش‌های مشکوک
  • حمله‌های احتمالی آینده

 

کاهش زمان پردازش

هوش مصنوعی علاوه بر اینکه کمک می‌کند اطلاعات حساس ایمن بمانند، زمان پردازش را نیز به نصف کاهش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید پردازش رسیدها و دیگر سندهای مالی بسیار زمان‌بر است. نیازمند صبر و پشتکار منابع متعدد و یکی از آن کارهایی است که مستعد خطای انسانی است.

هوش مصنوعی به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتتان را دقیق‌تر و سریع‌تر پردازش کنید. یادگیری ماشین می‌تواند الگوهای خاصی را تشخیص دهد و قادر است با هر وظیفه‌ای که بر عهده می‌گیرد بهبود پیدا کند. درنتیجه توانایی‌اش برای پردازش اطلاعات در طول زمان بهتر می‌شود.

 

کاهش هزینه‌های تکراری و خطای انسانی

ازآنجاکه مستندسازی و پردازش نیروی ذهنی زیادی می‌گیرد، طبیعی است که احتمال بیشتری برای خطای انسانی وجود داشته باشد. درحالی‌که هوش مصنوعی به‌اندازه کافی پیشرفته نیست تا کاملاً جای انسان را بگیرد، می‌تواند اطلاعات را برای هزینه‌های تکراری و دیگر خطاهای رایج تصدیق و بررسی مضاعف کند.

پیکسمتل (Pixmettle)، استارت‌آپی در سیلیکون‌ولی مسئولیت این چالش را مستقیماً برعهده‌گرفته است. پیکسمتل درحال‌توسعه ابزارهایی تجاری بر پایه هوش مصنوعی است که به تشخیص کلاه‌برداری قبل از وقوع آن و با دقتی بالا کمک می‌کند.

متخصص فین‌تک و هوش مصنوعی، کپیل دهینگرا (Kapil Dhingra) بنیان‌گذار پیکسمتل، می‌گوید: «هوش مصنوعی به تشخیص هزینه‌های تکراری و هزینه‌هایی که خلاف سیاست‌های سازمان است، حتی قبل از اضافه شدنشان به سیستم، کمک می‌کند. چنین چیزی از دردسر زیاد و جلو و عقب شدن با حسابداری و کارمندان جلوگیری می‌کند.»

 

افزایش سطح خودکارسازی

یکی از رایج‌ترین منفعت‌ها و اثرات هوش مصنوعی روی تقریباً هر صنعتی ایجاد فرصت اتوماسیون است. علاوه بر کاهش مشکل مدیریت دستی هزینه‌ها توسط هوش مصنوعی، این تکنولوژی می‌تواند به‌طور خودکار گزارش پرداخت‌ها و هزینه‌ها را با سرعت‌بالا، بهینگی و بدون خطا پدید آورد.

هوش مصنوعی فرایندهای کاری گرفتن تأیید را درک می‌کند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد فرایند پیگیری هزینه‌شان را خودکار کنند. همچنین کمک می‌کند به‌طور خودکار از کلاهبرداری بازپرداخت اجتناب شود و با گزارش‌های خودکار به سازمان‌ها در اختصاص بودجه کمک می‌کند.

 

ارائه بینش تغییردهنده بازی

یکی از ارزشمندترین منفعت‌هایی که هوش مصنوعی برای سازمان‌های مختلف به ارمغان می‌آورد داده است. آینده فین‌تک بر جمع‌آوری داده و پیشتازی در رقابت تکیه دارد و هوش مصنوعی می‌تواند کاری کند که چنین اتفاقی بیفتد.

باهوش مصنوعی می‌توانید حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش کنید که در عوض بینشی در اختیارتان می‌گذارد که می‌تواند تغییردهنده بازی باشد. این بینش‌ها می‌توانند برای تهیه گزارش مورداستفاده قرار گیرند و نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری و سوددهی شوند بلکه به فرایند پیچیده تصمیم‌گیری نیز کمک کنند.

 

قدرت دادن به شرکت‌های کوچک‌تر

مؤسسات بزرگ‌تر برای موفقیت تکیه شدیدی بر الگوریتم‌ها، اتوماسیون و تحلیل حاصل از کمک هوش مصنوعی دارند. ازآنجاکه این تکنولوژی می‌تواند بیشتر در دسترس قرار بگیرد و هزینه کمتری داشته باشد، از آن استفاده می‌شود تا به استارت‌آپ‌ها و مصرف‌کنندگان کمک کند و ابزارهایی در اختیارشان می‌گذارد تا با بازیکنان بزرگ‌تر صنعت رقابت کنند.

 

متعادل کردن بودجه مصرف‌کننده

همان‌طور که در بالا اشاره شد، هوش مصنوعی در قدرت دادن به مصرف‌کنندگان و شرکت‌های فین‌تک نقش مهمی ایفا می‌کند.

در حال حاضر از این تکنولوژی در اپلیکیشن‌های مالی شخصی استفاده می‌شود که به افراد اجازه می‌دهد با توجه به درآمد و الگوهای خرج کردنشان بودجه خود را متعادل کنند. به زبان ساده‌تر هوش مصنوعی در فرایندهای متنوعی پیاده‌سازی شده است؛ به‌عنوان مشاوری روباتی برای افراد و سازمان‌ها عمل می‌کند تا بتوانند هزینه‌هایشان را کاهش دهند و نتیجه کارشان را بهبود بخشند.

 

چت‌بات‌ها در خدمات مالی

مهم است که در نظر داشته باشیم هوش مصنوعی فقط نقشی پشت‌صحنه‌ای در جهان کسب‌وکار ندارد. حالا این تکنولوژی در چت‌بات‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد ارتباطات درونی و بیرونی متنوعی را به انجام برسانند. بااین‌حال چت‌بات‌های قدرت گرفته از هوش مصنوعی فقط برای اهداف ارتباطی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

در حال حاضر این چت‌بات‌ها توسط موسسه‌های مالی مختلفی به‌عنوان ابزارهایی سلف‌سرویس و متوجه مشتری مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) چت‌بات قدرت گرفته از هوش مصنوعی خود را ایجاد کرده است که به مشتریان در فعالیت‌ها و جست‌وجوهای متنوعی کمک می‌کند.

فقط همین مورد نیست، بات اکسپرس آمریکا، امکسبات (Amexbot)، می‌تواند به سؤالات مشتریان در رابطه با حساب و اطلاعات شخصی‌شان پاسخ دهد.

شیوه‌های دیگری که می‌توان چت‌بات‌ها را از آن طریق در بخش مالی به کاربرد شامل موارد زیر می‌شوند اما محدود به این‌ها نیستند:

  • ایجاد تجربه خرید یکپارچه‌تر
  • ثبت درخواست مستقیم از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی
  • ویرایش و بررسی اطلاعات حساب بانکی
  • نظارت بر امتیاز اعتباری مصرف‌کننده
  • اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان در رابطه با پرداخت‌های بعدی
  • کمک به مصرف‌کنندگان برای ایجاد بودجه‌ای واقع‌بینانه

درنهایت با رقابت شدیدی که در جهان فین‌تک امروز وجود دارد تعجبی نیست که شرکت‌ها در حال استفاده از تکنولوژی‌های جدید هستند تا در این رقابت یک گام جلوتر باشند. استفاده از هوش مصنوعی در فین‌تک به شرکت‌ها اجازه می‌دهد خطای انسانی را حذف کنند و در همان حال بهره‌وری و نتیجه نهایی کار خود را بهبود بخشند.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.