راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای یک فناوری انقلابی / فین‌تک چطور می‌تواند آشوبگر باشد

تکنولوژی مالی عملاً عمر یکسانی با صنعت خدمات مالی دارد؛ اما از زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸ نسل جدیدی از آشوبگران، ارائه‌دهندگان سنتی خدمات تجاری را با خدماتی بهینه‌تر جایگزین کرده‌اند. وقتی از پی‌پل، اپل‌پی، کیف پول گوگل یا خیلی ساده از کارت اعتباری‌تان برای خرید آنلاین استفاده می‌کنید، شما به‌عنوان مصرف‌کننده و دیگران ازجمله فروشنده و بانک‌های پشتیبان این انتقال مالی، در حال استفاده از فین‌تک هستند.

وقتی چارلز شوآب (Charles Schwab)، تی‌دی آمری‌ترید (TD Ameritrade) یا فیدلیتی اینوستمنت (Fidelity Investments) سهام می‌خرند و بانک‌ها تراکنش‌های اوراق بهادارشان را انجام می‌دهند از فین‌تک استفاده می‌کنند؛ و زمانی که آنلاین می‌شوید تا بهترین وام‌های مسکن برای خانه رؤیایی‌تان را پیدا کنید یا وام جدیدی برای خانه فعلی‌تان بگیرید از فین‌تک استفاده کرده‌اید.

 

تعریف فین‌تک

عموماً به کاربرد تکنولوژی در خدمات مالی یا استفاده از تکنولوژی برای تسهیل مدیریت جنبه‌های مالی کسب‌وکار شرکت‌های فین‌تک (تکنولوژی مالی) می‌گویند که شامل نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، فرایندها و مدل‌های کسب‌وکار جدید است.

فین‌تک که زمانی بیشتر به‌عنوان پلتفرمی برای بک‌اند و پردازش مرکز داده‌ها محسوب می‌شد، در سال‌های اخیر به‌عنوان بنیان پردازش سرتاسری تراکنش‌ها بر بستر اینترنت و با استفاده از خدمات ابری شناخته‌شده است.

فین‌تک رویداد جدیدی نیست. این مفهوم از زمان پیدایش خدمات مالی به شکل‌های دیگری حاضر بوده است. بااین‌حال بعد از بحران اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸ فین‌تک برای از هم گسیختن و شکل‌دهی دوباره به تجارت، پرداخت، سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی‌ها، بیمه، تسویه و پرداخت اوراق بهادار و حتی خود پول و ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای همچون بیت‌کوین تکامل پیدا کرد.

اریک پیسینی (Eric Piscini) یکی از مدیران بخش تکنولوژی و بانکداری مشاورین دیلویت می‌گوید: «وقتی بانک‌های امروز را در نظر بیاورید و نگاه کنید که پول‌هایشان را کجا خرج می‌کنند به این نتیجه می‌رسید که درواقع بانک‌ها شرکت‌های تکنولوژی هستند.»

مشاورین دیلویت می‌گویند فقط در عرض چند سال شرکت‌های ارائه‌دهنده فین‌تک مسیر، شکل‌دهی و سرعت تغییر تمام زیر بخش‌های خدمات مالی را تعیین کرده‌اند.

گزارش اخیر دیلویت و فروم اقتصاد جهانی (WEB) عنوان کرده است: «مشتریان انتظار پذیرش دیجیتالی یکپارچه، پذیرش سریع وام‌ها و پرداخت‌های رایگان شخص به شخص رادارند که تماماً نوآوری‌هایی هستند که فین‌تک باعث محبوبیتشان شده و گرچه احتمال اینکه شرکت‌های فین‌تک این صنعت را در کنترل خود بگیرند کم است، این شرکت‌ها به‌عنوان کسب‌وکارهایی مستقل و ارتباطاتی حیاتی در زنجیره ارزشی خدمات مالی به موفقیت رسیده‌اند.»

 

فین‌تک چطور می‌تواند آشوبگر باشد

طبق گفته‌های دیلویت و وب، نیروهای آشوبگری که می‌توانند صنعت فین‌تک را شکل دهند شامل موارد زیر می‌شوند، اما محدود به آن‌ها نمی‌شوند:

  • رشد خرید آنلاین که به‌سرعت درحال‌توسعه است و جایگزین خرید حضوری شده سبب تسلط راه‌حل‌های آنلاین و غیر نقدی برای انجام تراکنش‌ها شده است.
  • تغییر موازنه قدرت که قدرت را از سمت بانک‌ها و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات مالی به سمت ارائه‌دهندگان خدمات مالی دیگری می‌برد که تجربه کاربری بهتری دارند. بانک‌ها در حال حذف خدمات حضوری و متمایل به استفاده از فین‌تک و دیگر شرکت‌های تکنولوژی بزرگ هستند تا راه‌های دیگری برای مشارکت مشتریان پیدا کنند.
  • پلتفرم‌های جدید بازرگانی که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای ایجاد دیدی کلی از بازار با استفاده از آمار هستند تا ترندهای موجود را کشف کنند.
  • محصولات بیمه که بیش‌ازپیش مناسب مشتریانی می‌شوند که درخواست پوشش برای مکان‌ها، استفاده‌ها و محدوده‌های زمانی خاصی رادارند. چنین چیزی باعث شده است بیمه‌گران داده‌های بیشتری درباره مشتریانشان جمع‌آوری و تحلیل کنند.
  • هوش مصنوعی که در تفکیک محصولات خدمات مالی نقش دارد و جایگزین فعالیت‌های پیچیده انسانی شده است.
  • بهبود پردازش تراکنش و میان‌افزار که هر دویشان هزینه‌بردار هستند. چنین چیزی شرکت‌های سنتی خدمات مالی را به این سمت می‌برد که وارد مشارکت با اجاره دهندگان راه‌حل‌های فین‌تک شوند و نیازی به پیاده‌سازی کامل زیرساخت نداشته باشند.

 

جهان جدید مقررات

بعد از بحران اقتصادی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ قانون‌گذاران فشار بیشتری روی بازیگران بزرگ‌تر صنعت خدمات مالی ایجاد کردند تا شرکت‌های کوچک‌تر و چابک‌تر قدرت بگیرند.

طبق گفته‌های جیسون دیلیو (Jason Deleeuw)، نایب‌رئیس پایپر جفری (Piper Jaffray) که شرکت‌های خدمات مالی و کسب‌وکاری را پوشش می‌دهند، علاوه بر این شرکت‌هایی که تکنولوژی، خدمات، داده‌ها و آمار یکپارچه‌ای برای بانک‌ها ارائه می‌دادند افزایش چشمگیری در استفاده از خدمات میزبانی خود را شاهد بوده‌اند.

دیلیو می‌گوید بعد از صرف میلیاردها دلار و هزاران ساعت برای تمکین با این چشم‌انداز قانونی جدید، بازار خدمات مالی توجه جمعی خود را به سمت ارائه محصولات و خدمات جدید برد. در برخی از این موارد بانک‌ها تبدیل به توسعه‌دهندگان تکنولوژی شدند؛ اما در بیشتر موارد به‌جای ایجاد ساختارهای درونی برای شرکت، بخش خدمات مالی، تکنولوژی پرداخت الکترونیکی یا پذیرش مشتریان را برون‌سپاری کرده‌اند. به نظر دیلیو «بانک‌ها به دلیل هزینه و کاهش خطر قانونی مدیریت سیستم‌های خودشان به سمت راه‌حل‌های برون‌سپاری بروند».

دیلیو اضافه می‌کند که با افزایش توجه به سیستم‌های خدماتی زمانی که هزینه پیاده‌سازی این سیستم‌ها کاهش پیدا کرد این تکنولوژی قدرتمندتر و پیشرفت آن بیش‌ازپیش شد.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.