راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

Power BI و گسترش بینایی سازمان

سینا مباشرفر؛ کارشناس اداره سامانه‌های پرداخت شرکت کارت اعتباری ایران کیش / تیم SSRS کمپانی مایکروسافت، در تابستان 2010 دست‌به‌کار گسترش نرم‌افزاری برای دیداری‌سازی داده‌های پیچیده و حجیم زد. در همان ایام، نرم‌افزار Project Crescent را به‌صورت Public Download روانه دنیای نرم‌افزار و داده‌ها کرد که بعدها Power BI نام گرفت.ابزاری که با دربرداشتن امکاناتی چون مشاهده Responsive و ارائه گزارش‌ها در دو نسخه وب و موبایل و استفاده از Cloud مایکروسافت و فضایی کاربرپسند موردتوجه فراوانی قرار گرفت.

در ابتدا ارائه گزارش‌ها فقط روی Cloud امکان‌پذیر بود که نگرانی‌هایی را برای سازمان‌ها به جهت محرمانگی داده‌هایشان به وجود می‌آورد. دیری نپایید که ارائه یک نسخه از Reporting Service و هماهنگ با گسترش گزارش‌های power BI، این نگرانی را از بین برده و اکنون در سرورهای محلی یک سازمان به‌راحتی گزارش‌های تولیدی Power BI را تحت وب یا موبایل با قید امنیت و محرمانگی گسترش داد.

نمایی از داشبورد Power BI

ازاینجا به بعد، مدیران در هرکجا با داشتن اینترنت و گوشی موبایل یا کامپیوتر، آسوده به صندلی‌شان تکیه خواهند زد و وضعیت داخل سازمان را به‌راحتی و سریع رصد خواهند کرد. وجود ماژول‌های دیداری‌سازی فراوان و امکان ایجاد گزارش‌های چندلایه در کنار امکان ایجاد دلخواه و سفارشی ماژول، دست طراح و تحلیلگر سیستم را باز می‌گذارد تا بر عرصه داده‌ها بتازد.

می‌توان Data Model دلخواه را طراحی کرد، روابط جدید را افزود و با زبان‌های معروف SQL و DAX محاسبات جدیدی تعریف کرد. توابع تحلیلی متنوع، نیاز مدیران به مشاهده روندها را پوشش می‌دهد. فضای طراحی‌شده می‌تواند بسیار جذاب و انعطاف‌پذیر و ساده باشد.

اما سؤال مهم اینجاست که چرا باوجود امکاناتی بی‌نظیر در Visual Studio و SSDT، مایکروسافت به دنبال ایجاد نرم‌افزار دیگری برای دیداری‌سازی گزارش‌های رفته است؟

پاسخ اینجاست، گذشته از تمایل مایکروسافت به ایجاد طراحی استاندارد و سرویس‌دهی تجمیعی به تمام نیازهای وب و موبایل در این محصول، دو دلیل مهم در این موضوع دخیل است. دلیل اول فراهم کردن ارتباط با طیف وسیعی از دیتا بیس‌ها مانند Oracle و SQL Server ،SSAS و انواع دیتا بیس‌های شرکت IBM مثل DB2 ،Informix و Netezza است.

همچنین MySql و Postgre و Sybase و SAP و حتی Hadoop File به‌راحتی و فارغ از محدودیت‌های ارتباطی، همانند دیگر داده‌ها به Power BI متصل خواهند شد. هیچ منبع داده‌ای نیست که از دید Power BI دورمانده باشد.

نمایی از داشبورد روی موبایل

اما دلیل دوم و مهم در این موضوع امکان کد نویسی با زبان آماری_تحلیلی و متن‌باز R در این نرم‌افزار، یعنی تحلیل داده‌های عظیم و پیچیده است. با زبان R می‌توان انواع نمودارهای سری زمانی، انواع آزمون‌های آماری، انواع آزمون‌های ناپارامتری، رگرسیون و شبیه‌سازی را انجام داد.

دسترسی به مجموعه کامل از ابزار تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در R و خروجی چنین تحلیل‌هایی، تصویر صحیح عملکرد سازمان را در قاب Power BI نمایان می‌سازد. بدین شیوه، مایکروسافت ابزاری پر امکانات برای داده‌های عظیم ایجاد کرده و قدمی استوار در مسیر آنالیز و نمایش داده‌ها در هر مقیاس و چارچوبی برداشته است.

این‌همه امکانات بی‌دلیل نیست، استراتژی‌ای برای ایجاد بینایی بهتر از وضعیت سازمان و ایجاد هوش تجاری و هوش عملیاتی برای هر شکل و حجمی از داده است.

رصد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، ایجاد و پیمایش روندها، ایجاد و توسعه تحلیل‌های آماری گسترده و پیچیده و نمایش هدفمند گزارش‌های کلیدی سازمان دید روشنی از عملکرد تجاری و عملیاتی خواهد داد و خروجی آن تصمیمات استراتژیک مدیران سازمان را رقم میزند. کاهش انحراف از معیار کیفیت و افزایش میزان بهره‌وری و سوددهی، کسری از مزایای بیشمار استفاده از Power BI است و با آن می‌توان به قدرت هوش تجاری، دست‌یافت.

تمامی این ویژگی‌ها سبب شده است که این نرم‌افزار توسط Gartner برای سومین سال، دارنده بالاترین جایگاه در قسمت تکمیل دید مدیران سازمان‌ها شناخته شود و برای یازدهمین سال متوالی، کمپانی مایکروسافت را به‌عنوان یک رهبر در سیستم‌های آنالیز و هوش تجاری معرفی کرده است.

اکنون زمان آن رسیده که به چگونگی استفاده Power BI در سازمان، بیاندیشیم.

منبع: نشریه پرداخت سبز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.