راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دورهمی آزمایشگاه بلاکچین شریف در مورد حاکمیت و اختیارداری بلاکچین برگزار شد

آزمایشگاه بلاکچین شریف در دومین دورهمی خود با هدف ارتقای سطح دانش افراد در حوزه بلاکچین، به بررسی مکانیزم‌های مدیریت و گاورننس بلاکچین پرداخت.

آزمایشگاه بلاکچین شریف تصمیم گرفته تا دورهمی‌هایی برگزار کند و موضوع تمام جلسات حول محور بلاکچین می‌چرخد. به طور کلی در این دورهمی‌ها یک فرض اولیه‌ای بنا شده و آن این است که همه افراد حاضر در جلسه تا یک حد اولیه با مفاهیم اولیه بیت‌کوین و بلاکچین آشنا هستند.

محمد جواد حاجی علیخانی از اعضای آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه صنعتی شریف چهارشنبه ۲۴ مردادماه در دانشکده مهندسی برق در مورد بلاکچین و گاورننس توضیحاتی ارائه داد.

حاجی علیخانی در ابتدا مفهوم گاورننس را شرح داد. مدیریت، حاکمیت و اختیارداری در بلاکچین را در اصطلاح گاورننس بلاکچین می‌گویند. به این معنی که بین افراد مسئولیت‌های مختلف چطوری پخش شود.

او یک نگاه کلی به بیت‌کوین و بلاکچین انداخت. تعریفات اولیه بیت‌کوین و بلاکچین پای ثابت چنین جلساتی به حساب می‌آید. حقیقت این است که تعاریف اساسی باید تا جایی تکرار شوند که حداقل ملکه ذهن افراد فعال و علاقه‌مند به حوزه بلاکچین شوند.

حاجی علیخانی سپس در مورد ضروریت گاورننس در بیت‌کوین و بلاکچین پرداخت. به گفته او، بر خلاف ذهنیتی که بسیاری از ما داریم، همه چیز در بلاکچین کاملاً اتوماتیک نیست و باید مسئولیت‌ها به آدم‌ها اختصاص داده شود.

در این نشست که در سالن کهربای دانشکده مهندسی برق شریف برگزار می‌شد، سیستم‌های فعلی مثل بیت‌کوین و اتریوم بررسی مبسوطی شدند. بعد از آن حاجی علیخانی دو سرفصل کلی آنچِین و آفچِین را واکاوی کرد و خوبی‌ها و بدی‌های هرکدام را برشمرد.

به گفته حاجی علیخانی، برای تصمیم‌گیری در فرآیندهای بلاکچین و تبیین مسئولیت‌های افراد، می‌توان آن را مدیریت کرد. او ادامه داد: «بعضی وقت‌ها هم این استفاده برعکس است. زمانی می‌شود که ما می‌خواهیم ببینیم که برای تصمیم‌گیری برای انتخابات چگونه می‌شود از بلاکچین استفاده کرد.»

او اضافه کرد: «بلاکچین می‌تواند تحقق بخش تعدادی از سازوکارهای مدیریت جمعی در حکومت‌ها و مجموعه‌های بزرگ باشد. در این سیستم‌ها برای تصمیم‌گیری جمعی از بازارهای مالی شفاف و یا رأی‌گیری غیرمتمرکز برای بازتاب نظر یا منافع جمعی در خروجی نهایی می‌شود. در این کاربردها توانایی بلاکچین برای مدیریت سیستم‌های اقتصادی اجتماعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»

همچنین در خلال برگزاری این نشست، چند بار پرسش و پاسخ و تبادل نظر صورت گرفت و افراد حاضر در جلسه، سوالات و نظرات خود را مطرح کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.