راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراکش تمام تبادلات مالی و بانکی با ایران را متوقف کرد

دولت مراکش به‌منظور همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تمام معاملات بانکی خود با ایران را به حالت تعلیق درآورد و واردات فرش و مواد اولیه از ایران را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌های مراکشی اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور پس از دریافت یادداشتی از سفارت واشنگتن در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نامه‌ای در رابطه با این مسئله به بخش بانکی ارسال کرده است. پیش‌ازاین حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به ازسرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به‌منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق نیز گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک خطای اساسی است و برای حل مشکلات میان کشورها این تصمیم درست نیست، این تصمیمات مشکلات را حل نمی‌کنند بلکه آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کنند.

همچنین عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در یک نشست خبری در مقر وزارت خارجه این کشور در ریاض در پاسخ به سؤالی در رابطه با امکان برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان مدعی شد؛ ایران حامی تروریسم در جهان است، ما دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را نمی‌پذیریم. موضع ما در این رابطه هیچ تغییری نکرده است و این تنها موضع ما نیست، بلکه موضع تمام کشورهای جهان است.

او در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «عربستان از تحریم‌های آمریکا علیه تهران حمایت می‌کند.»

پیش‌ازاین کاخ سفید با انتشار تصویری از رئیس‌جمهور آمریکا در حال امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، بیانیه او در این خصوص را نیز منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف گرفته از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) اجرایی خواهد شد. ترامپ در ادامه بیانیه خود گفته که تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد و یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد.

رئیس‌جمهور آمریکا مشخصاً به روند خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اشاره‌کرده و گفته «خرسندم که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، قبل از این، از تصمیم خود برای ترک بازار ایران خبر داده‌اند و کشورهای متعددی هم گفته‌اند که واردات نفت خام ایران را کمتر یا قطع می‌کنند».

دونالد ترامپ در این بیانیه از کشورهای دیگر خواسته که با ادامه این‌گونه اقدامات، ایران را در دوراهی انتخاب بین «تغییر رفتار تهدیدآمیز و ثبات زا و بازگشت به آغوش اقتصاد جهانی یا ادامه مسیر رو به پایین انزوای اقتصادی» قرار دهد. ترامپ همچنین به امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها اشاره‌کرده و گفته این کار را در راستای تصمیم ۱۸ اردیبهشت خود که آمریکا از برجام خارج‌شده، انجام می‌دهد.

ترامپ در بخشی از این بیانیه مدعی شده که برجام توافقی وحشتناک و یک‌جانبه است که نتوانسته به هدف اولیه خود یعنی مسدود کردن همه مسیرهای ایران به سمت بمب اتم، دست یابد. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفته که ایران امروز تهدیدی است برای آمریکا و متحدان ما. آن‌ها نظام مالی بین‌المللی را تضعیف و از تروریست‌ها و شبه‌نظامیان در سراسر جهان، حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده دولت من تا امروز ۱۷ دور تحریم مرتبط با ایران اعمال کرده که ۱۴۵ شخص و شرکت را در برمی‌گیرد. از روز اعلام خروج آمریکا از برجام در مورخ ۸ می، دولت من ۳۸ هدف مرتبط با ایران را در شش گام مجزا تحریم کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.