راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شش فناوری که همچنان در مراحل اول حیاتشان به سر می‌برند

ماهنامه آینده‌نگر / مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک در یکی از شماره‌های اخیر خود یک نسخه ویژه با عنوان «زودتر از آنچه فکر می‌کنید» منتشر کرده و به تغییراتی اشاره کرده است که فناوری در سال‌های پیش رو در زندگی ما ایجاد خواهد کرد. اما برعکس فناوری‌هایی هستند که ما از موقع به وجود آمدنشان تصور می‌کردیم که انقلاب‌های عظیمی در اقتصادها ایجاد کنند اما همچنان خبری از تغییرات عظیمی که سبب خواهند شد نیست.

در زیر به فناوری‌هایی اشاره می‌شود که کلی هستند و تاثیرشان خیلی کمتر از آنچه بوده است که عموم مردم فکر می‌کنند. آینده نزدیک این فناوری‌ها نیز چنین است و درباره آینده‌نگری‌هایی که درباره آنها انجام شده است باید تجدید نظر کرد.

1.زنجیره‌های بلوک مفید

دفاتر حسابداری دیجیتال شاید با وجود اینکه به جایی ختم می‌شوند که راه‌حل هرچیزی به شمار روند اما تا اینجا آنها تقریبا هیچ چیزی را حل نکرده‌اند. بیت‌کوین که یک اقتصاد نه ساله به شمار می‌رود در شلوغ‌ترین روز خود حدود 400 هزار تراکنش را ثبت کرده است.

شرکت ویزا در یک روز معمولی خود بیش از 150 میلیون تراکنش را ثبت می‌کند. بیشتر اپلیکیشن‌های دیگر که با فناوری زنجیره بلوک کار می‌کنند حتی در مراحلی ابتدایی‌تر هستند که هنوز غلط ندارند و مشخص نیست آیا فلسفه‌ای که پشت سر فناوری زنجیره بلوک است، یعنی اولویت بخشیدن و اعتماد بیشتر قایل شدن برای نظام‌های محاسباتی‌ای که به‌طور سلسه مراتبی توزیع می‌شوند در برابر هویت‌هایی که از مرکز کنترل می‌شوند، حتی برای بیشتر اپلیکیشن‌ها معنی‌دار باشد.

وقتی که کسی بخواهد اعمالی خلافکارانه و همراه با کلاهبرداری با حساب بانکی شما انجام دهد، دفاتر حسابداری غیرمتمرکز بسیار کمتر از خط حمایتی شرکت ویزا مفید خواهد بود.

2.واقعیت افزوده جریان غالب

دو سال بعد از ارائه اولین ابزارهای شرکت‌های اوکولوس، اچ‌تی‌سی‌وایو و هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن، فناوری واقعیت مجازی با مشکل جذب نرم‌افزارنویسان ماهری مواجه شده است که می‌توانند توده‌های مخاطب را روی هم انباشته کنند و برعکس توده‌های مخاطبی را جذب کند که برنامه‌نویسان ماهر رغبت داشته باشند در این حوزه فعالیت کنند.

اکنون کسانی که نگاهی واقع‌گرایانه دارند اصرار می‌کنند که آنها همواره فکر می‌کنند پدیده‌ای که بزرگتر از واقعیت مجازی است و می‌تواند آینده را تغییر دهد و مردم را به‌سوی خود بکشاند، واقعیت افزوده خواهد بود. واقعیت افزوده تصاویری دیجیتالی است که در حوزه‌های جهان واقعی شما وارد می‌شود. شرکت‌های گوگل و اپل در حال ساختن ابزارهای برنامه‌نویسی‌ای هستند برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده تلفن‌های هوشمند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2018 یکی از هدست‌های شرکت مجیک لیپ که مدت‌ها انتظارش کشیده می‌شود، ارائه شود و همچنین نسخه‌ای جدید از ابزار هولولنز که شرکت مایکروسافت ساخته و در این زمینه از صنعت پیشگام است، عرضه شود.

اما این خبرها بیشتر به یک غنیمت شمردن فرصت تا وقتی که ابزارها سربرسند می‌ماند، نه یک جشن برای روزشماری روزی که آنها ارائه خواهند شد.

3.پایان تلویزیون‌های کابلی بزرگ

تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیون‌های کابلی به‌طور مرتب در صدر شرکت‌هایی در آمریکا هستند که بیشترین تنفر را برمی‌انگیزند و از سال 2010 تاکنون، بیش از 13 میلیون نفر که مشترک تلویزیون‌های کابلی در دوران خوشی گذشته بودند یا اشتراک خود را قطع کرده‌اند یا اینکه اصلا وارد کارتابل دیدن برنامه‌ها نشده‌اند.

شرکت تحلیل رسانه‌ای مافت ناتانسون اعلام کرده است که در چهارمین فصل سال 2017 در حدود 3.4 میلیون نفر از شمار مشترکان تلویزیون‌های کابلی خارج شده‌اند و تلویزیون‌های پولی در حال سپری کردن بدترین دوران خود تاکنون هستند.

هنوز له دلیل حضور انحصارهای محلی، سقوط چشمگیری در اشتراک‌های پهن‌باند که تلویزیون‌های کابلی را به قهقرا بکشاند رخ نداده است. نقش تلویزیون‌های کابلی بزرگ در زندگی شما ممکن است تغییر کند اما این تلویزیون‌ها از بین نمی‌روند.

4.قابلیت حمل داده

قوانین جدید در اتحادیه اروپا از 25 می امسال از شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک خواسته است که راهی برای کاربرانشان پیدا کنند تا آنها بتوانند تمام عکس‌ها ، پست‌ها و دیگر داده‌هایی را که در اپلیکیشن‌ یا وب‌سایت‌ها بارگذاری کرده‌اند، به روشی ساختاریافته، قابل استفاده همگانی و قالبی مناسب برای خواندن ماشینی دانلود کنند.

این فکر داده‌های شما را به داده‌هایی تبدیل خواهد کرد که قابلیت حمل از یک وب‌سایت به وب‌‌سایتی دیگر را دارد چراکه شماره تلفن شما بین ابزارهای بی‌سیم واسطه این انتقال خواهد بود. با این حال داده‌های شخصی خیلی سرراست تنها شامل در دست داشتن شماره تلفن شما نخواهد بود. فراتر از فهرست دوستان شما، فیس‌بوک همه نوع اطلاعات را درباره ارتباط بین شما و دیگران جمع‌آوری می‌کند و آنچه شما در فیس‌بوک تجربه می‌کنید عمدتا به معنی همان اندازه دسترسی به داده‌های دیگر افراد هم هست.

سخت است دیدن اینکه چطور این چیزها می‌تواند هم درست دسته‌بندی شود و مورد استفاده شرکت‌ها قرار بگیرد و هم به‌دقت از آنها حفاظت شود. بنابراین باید گفت با اینکه فناوری باعث خواهد شد که داده‌ها به سهولت جابجا شوند، اما این جابجایی و انتقال داده‌ها خیلی هم مسائل مربوط به این حوزه را جلو نخواهند برد و به کلی حل نخواهند کرد.

5.کارخانه‌های تماما رباتیک

خودکارسازی و اتوماسیون در حال کاهش دادن فرصت‌های شغلی کارگران و کاهش تعداد کارگران است اما نگرانی درباره اینکه آخرالزمان نیروی کار در حال نزدیگ شدن است، اضافه کردن پیازداغ زیادی به ماجرا است. مسئله این جا است که کارگرهای زیادی ممکن است از کار بیکار شوند و روبات‌ها جای آنها را بگیرند ولی کسانی که در رشته آینده‌پژوهی فعالیت و تحقیق می‌کنند به این نتیجه رسیدند که چنین آخرالزمانی هم اتفاق نخواهد افتاد.

آنها به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی مشاغل جدید از بین می‌روند، فرصت‌های کاری دیگری جای خود را باز می‌کنند و باز آنها نیز نیاز به کارگر و نیروی کار انسانی دارند. گزارش اخیر موسسه مکنزی اند کو را درنظر بگیرید که مدعی شده بود تا سال 2030، به اندازه 800 میلیون شغل از بین خواهد رفت.

بیشتر عناوین رسانه‌ای در این‌باره توجه نکردند به اینکه این تخمین را هم در نظر داشته باشند که در نتیجه نیازهای زنجیره تامین قطعات و مواد اولیه حتی تعداد مشاغل بیشتری طی دوره‌ای مشابه ایجاد خواهد شد. تا حالا کار برخی از ربات‌های باهوش‌تر صرفا همچنان بر این وظایف متمرکز مانده که اشیای تصادفی را از یک سبد بردارند در یک محل کار واقعی، وقتی روبات‌ها باید اشیای سنگین‌تری را حمل کنند و به همکار انسانشان یاری برسانند، حتی اگر مدل‌های تحسین‌انگیزتر باعث اخلال در کارکرد بشوند.

6. انرژی صددرصد تجدیدپذیر

به‌رغم اینکه برق حاصل از انرژی خورشیدی و بادی با قدرت در حال جلو آمدن است، انتظار نداشته باشید که به‌این زودی شبکه برق به‌طور کامل به شبکه‌ای با انرژی‌های پاک تبدیل شود در ماه آوریل امسال، شرکت اپل گفت که اکنون برق تمام مراکز داده، دفاتر کاری و مغازه‌هایش را در 43 کشور با انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند که یک کار عظیم تحسین‌برانگیز است. اما بزرگترین نبرد این شرکت مربوط به چیزهای دیگری است: تبدیل کردن زنجیره تولید قطعات و مواد اولیه شرکت اپل به زنجیره‌ای که انرژی‌ها پاک مصرف می‌کند.

در حال حاضر این زنجیره تولید مسئول انتظار سه چهارم گازد دی‌اکسید کربنی است که به‌وسیله این شرکت به جو وارد می‌شود. مسئله بزرگتر این است که چهارپنجم برق جهان هنوز به سوخت‌های فسیلی متکی است. با این نرخ، انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر تا دهه‌های آینده هم کامل نخواهد شد. هیچ نشانه‌ای هم نیست مبنی بر اینکه کرده زمین در میان‌مدت گرم شدن خود را متوقف کند.

پس با اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر برای جلوگیری از گرمایش زمین مناسب هستند، اما در شرایطی که هنوز این میزان بالا وابستگی به انرژی‌های آلاینده وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که افزوده شدن به آلودگی هوا متوقف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.